راه اندازی حرکت جهادی در تصویرسازی سلوک یاران امام حسین(ع)

13:26 - 13 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۶۶۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: اگر تعارفات را کنار بگذاریم و مرتب به دنبال اعمال سلیقه های شخصی خود نباشیم خواهیم توانست با راه اندازی فعالیتی جهادی در زمینه تصویرسازی از سبک و سلوک یاران امام هم تواناییهای سینماگران خود را در معرض نظر مخاطبان قرار دهیم و هم اینکه کمک کنیم به ماندگاری هر چه بیشتر سنتهای عاشورایی.

: اگر تعارفات را کنار بگذاریم و مرتب به دنبال اعمال سلیقه های شخصی خود نباشیم خواهیم توانست با راه اندازی فعالیتی جهادی در زمینه تصویرسازی از سبک و سلوک یاران امام هم تواناییهای سینماگران خود را در معرض نظر مخاطبان قرار دهیم و هم اینکه کمک کنیم به ماندگاری هر چه بیشتر سنتهای عاشورایی.

به گزارش /ورتا چمانی: "معصومیت از دست رفته"، "مسافر ری"، "مختارنامه"،"ستایش"، "یه تیکه زمین" و چند تلفیلم با مضمونی غمگنانه؛ اینها همه داشته های عاشورایی سیمای امسال بود.

داشته هایی که برخی از آنها کمترین ربطی هم به عاشورا نداشتند اما بواسطه لحن تراژیک قصه شان در سبد نمایش دهه اول محرم قرار گرفتند. هرچند تماشای ده باره برخی از این آثار مانند "مختارنامه" باز هم مخاطب را غرق لذت میکند اما عمیق تر که به این سیاهه بنگریم دست خالی تلویزیون ما در ارائه آثار عاشورایی هم بیشتر از همیشه رو میشود.

وظیفه سینما و تلویزیون
در شرایطی که در کشورمان هم نیروی انسانی ماهر درجه یک داریم و هم هنرمندانی متعهد به آرمانهای عاشورا که قادرند فقط یک تلفیلم 90 دقیقه ای را مجالی کنند برای ادای دین به امام حسین(ع) باید سبد تصویری عاشورایی مان پرتر از اینها باشد.

تصویرگری عاشورا و بخصوص تصویری کردن اسنادی که در کتب مختلف درباره دلایل شکل گیری قیام امام حسین، عاقبت قیام ایشان و نقش این قیام بر زندگی ادوار بعد از امام، وظیفه ای است که سینما و تلویزیون ما برعهده دارند. صدالبته که در این بین نقش تلویزیون مهمتر است چراکه رسانه ای است با گستره مخاطب میلیونی که اخیرا با عرضه محصولات خود در کشورهای شیعه نشین انتظارات از آن هم بالاتر رفته است.

چند مرجع تصویری درباره یاران امام داریم؟
قیس بن مسهر، مسلم بن عقیل، حبیب ابن مظاهر، حر ابن یزید ریاحی، زهیر ابن الیقین، عابس ابن ابی شبیب، حنظله ابن سعد، نعیم ابن عجلان الانصاری، عبدا.. ابن عروه و عامر ابن مسلم تنها تعدادی از یاران امام حسین(ع) و کسانی هستند که پیش یا به هنگام عاشورا به واسطه تعلق خاطر به پیام امام به شهادت رسیدند. در این بین شاید به جز حر ابن یزید ریاحی، مسلم ابن عقیل، حبیب این مظاهر و البته قیس ابن مسهر که درباره آنها در سینما یا تلویزیون دیده ایم درباره بقیه اطلاعات تصویری چندانی نداریم.


چرا نباید بودجه هایی را که صرف ساخت تلفیلمهای آپارتمانی میشود که اغلب هم بلحاظ مضمون یا از خواستگاری میگویند یا عزاداری(!) صرف ساخت اسناد تصویری از سلوک یاران امام کرد. چرا از سینماگرانی که بلحاظ تکنیکی امتحان خود را پس داده اند و البته دغدغه احیای مردانگی و آزادگی سیدالشهداء را هم دارند استفاده نمی کنیم تا وقتی بناست برای فرزندانمان از قیام امام حسین(ع) بگوییم با زبان تصویر آنها را با این بزرگوار آشنا کنیم؟

حرکت جهادی در تصویرگری سلوک یاران امام حسین(ع) را به راه بیندازیم
اگر تعارفات را کنار بگذاریم و مرتب به دنبال اعمال سلیقه های شخصی خود نباشیم خواهیم توانست با راه اندازی فعالیتی جهادی در زمینه تصویرسازی از سبک و سلوک یاران امام هم تواناییهای سینماگران خود را در معرض نظر مخاطبان ایرانی یا غیرانی علاقمند به دانستن درباره امام حسین(ع)  قرار دهیم و هم اینکه کمک کنیم به ماندگاری هر چه بیشتر سنتهای عاشورایی.

برای شروع از همین حالا آغاز کنیم. فراخوانی بگذاریم برای دعوت از سینماگران علاقمند این حیطه و از آنها بخواهیم طرحهای پیشنهادی خود را ارائه کنند. آن گاه با نظارت یک هیات متخصص بهترین طرحها را انتخاب کرده و از تولید آنها حمایت کنیم. شک نکنید این اتفاق اگر تا انتهای محرم امسال بیفتد یقینا محرم سال بعد لااقل دو تا سه فیلم باکیفیت با مضمون عاشورا خواهیم داشت و البته چند اثر متوسط و شاید ضعیف. در کنارش فضای تجربه گرایی را هم برای علاقمندان ایجاد کرده ایم تا از این تجربه در سالهای بعد استفاده بیشتری کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *