عاشورا؛ روزی که سیدالشهداء انسانیت را احیاء کرد

12:06 - 11 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۵۴۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: دهم محرم ،عاشورای حسینی است؛ روزی که امام حسین(ع) با شهادت خویش برگی نوین در تاریخ انسانیت به جای گذشت و سندی بر اینکه آزادگی است که می ماند.

: دهم محرم ،عاشورای حسینی است؛ روزی که امام حسین(ع) با شهادت خویش برگی نوین در تاریخ انسانیت به جای گذشت و سندی بر اینکه آزادگی است که می ماند.

به گزارش دهم محرم ،عاشورا، شهادت امام حسین(ع) در این روز، عظیم ترین روز سوگواری و ماتم به حساب می آید، زیرا بزرگترین فاجعه و ستم در مورد خاندان پیامبر انجام گرفته است.

از این رو امام صادق(ع) فرمود: "و أمّا یوم عاشورا فیوم أصیب فیه الحسین(ع) ضریعاً بین أصحابه و أصحابه حوله صرعی عراة؛ عاشورا روزی است که حسین(ع) میان یارانش کشته شد و بر زمین افتاد. یاران او نیز پیرامون او به خاک افتاده و شهید شدند".

عاشقان امام حسین(ع) در ایام محرم، به ویژه روز عاشورا عزاداری نموده و یاد و خاطره آن روز را زنده نگه داشته اند، از این رو این روز به نام عاشورای حسینی شهرت یافت.

عاشورا عبارتست از...
در روایتی می خوانیم: حضرت موسی بن عمران(ع) در مناجات خود عرضه داشت : بار خدایا! چرا امت حضرت محمّد را بر دیگر امت ها برتری دادی ؟

خطاب آمد: به خاطر ده چیز.

حضرت موسی عرض کرد: آن ده چیز کدام است تا به بنی اسرائیل بگویم عمل کنند؟

فرمود: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، جمعه، جماعت، قرآن، علم و عاشورا.

حضرت موسی عرض کرد: عاشورا چیست؟

خطاب رسید: عاشورا عبارت است از گریستن یا حالت گریه به خود گرفتن و نوحه و مرثیه خواندن در عزای سبط رسول خدا.ای موسی! هیچ بنده ای از بندگانم بر حسین و مظلومیت او گریه و ناله نمی کند مگر این که اهل بهشت خواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *