سوریه گورستان سربازان آل سعود و ترکیه

10:37 - 25 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۵۰۴۶
همه چیز آماده وقوع یک جنگ تمام عیار در سوریه است که ابعاد آن بسیار گسترده خواهد بود. عربستان با کارشکنی های خود و با همراهی ترکیه راه سیاسی برای برون رفت از بحران سوریه را مسدود کرده اند.
به گزارش گروه بین الملل ، شواهد نشان می دهد که دشمنان سوریه عزم خود را برای حمله زمینی به این کشور جزم کرده اند و به همین خاطر نقل و انتقال نظامی را هم آغاز کرده اند.

زمینه تبلیغاتی حمله نظامی و در واقع تجاوز به خاک سوریه از سوی رژیم سعودی و ترکیه آماده شده است و اکنون در حال نقل و انتقالات نظامی برای این اقدام احمقانه هستند تا یک فاجعه بزرگی که نمی توان تبعات سنگین آن را پیش بینی کرد اتفاق بیفتد.

سال هاست که ترکیه و عربستان سعودی علیه سوریه شمشیر را از نیام بیرون کشیده اند و هر آنچه تا پیش از این در مقام دوستی و همسایگی با یکدیگر داشتند، از بین برده اند و کار به جایی رسیده است که از دست نیروهای تروریستی تکفیری که آل سعود و ترکیه از آنها حمایت می کنند، کاری بر نمی آید به همین خاطر سران کشورهای محور دشمنی با سوریه قصد دارند خود مستقیم وارد میدان شوند.

زمزمه های اقدام نظامی آن هم روی زمین از زبان اشتون کارتر شنیده شد تا جایی که وزیر دفاع آمریکا کشورهای عربی منطقه را به استهزاء گرفت و گفت؛ کشورهای عرب در ارتفاع 30 هزار پایی سیر می کنند در حالی که باید روی زمین باشند و عملیات انجام دهند.

اشاره اشتون کارتر به این موضوع بود که ارتش کشورهای عربی منطقه تنها از حملات هوایی و هواپیماهای پیشرفته برای حمله نظامی استفاده می کنند و روی زمین حضور ندارند و نیروی زمینی آنها کارایی ندارد.

این تحقیر و استهزاء باعث شد تا پس از گذشت چند ماه سران سعودی خود را آماده عملیات زمینی در سوریه کنند، فضای رسانه ای و آماده کردن افکار عمومی کشورهای خود و مردم منطقه هم در رسانه ها به طور گسترده پیگیری شد و اکنون تهدیدات لفظی از سوی مقامات دو کشور هم به شدت ادامه دارد و اگر به همینگونه پیش برود مرحله بعد آغاز حمله زمینی به خاک سوریه است که ارتش این کشور اکنون پیروزی های چشمگیری را به دست آورده است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شد سعودی ها خود را به مهلکه بیندازند، پیروزی هایی است که ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی در این کشور به دست آورده اند.از دست دادن مناطق مهمی در استان حلب و محاصره شهر حلب شکست بزرگی برای دشمنان سوریه است به همین خاطر اقدامات دیپلماتیک را به شکست کشاندند.

نشست ژنو برای سوریه و کنفرانس امنیتی مونیخ که با محوریت سوریه برگزار شد بدون دستاوردی پایان یافت و تنها درخواست شکننده آتش بس سراسری در این کشور مطرح شد که دشمنان سوریه آن را مشروط به برکناری اسد از قدرت کردند.

عادل الجبیر وزیر خارجه رژیم سعودی گفته است در صورت شکست روند سیاسی سوریه، بشار اسد باید به زور برداشته شود.

او که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان رفته بود در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: به نظر من بشار اسد ضعیف است و معتقدم کارش تمام است.

این اظهارات در حالی گفته می شود که ارتش سوریه در سایه حمایت های ایران و روسیه توانسته شکست های سنگینی را به تروریست های تکفیری تحمیل کند و اکنون در چنین شرایطی مذاکره برای سعودی ها و ترکیه خوشایند نیست.

جبیر گفته است که شک ندارد بشار اسد خواهد رفت. او یا طی مراحل سیاسی می رود یا به زور.

اما این پیش بینی می تواند برای آل سعود اتفاق بیفتد. این رژیم اکنون با یمن در حال جنگ است و شرایط سیاسی داخلی مناسبی هم ندارد. از سوی دیگر اگر قصد حمله زمینی به سوریه را داشته باشد، نبود مرز مشترک با سوریه مهمترین  ضعفی است که عربستان به آن دچار است. برای جبران این کمبود مهم چه راهکاری دارد؟

اگر بخواهد نیروهای خود را با هواپیما به ترکیه انتقال دهد و از مرز ترکیه اقدام به حمله زمینی کند، کاری طولانی و پر هزینه خواهد بود ضمن این که واکنش مردم ترکیه نسبت به این اقدام چه خواهد بود، روشن نیست. اما مردم ترکیه نسبت به این کار واکنش خوبی نخواهند داشت.

از سوی دیگر مرز مشترک عربستان و اردن هم گزینه مناسبی برای اعزام نیروی زمینی ارتش آل سعود برای آغاز جنگ زمینی با دولت و ملت سوریه است، اردن یکی از متحدان اصلی سعودی در منطقه است و ملک عبدالله شاه اردن سرسپرده عربستان است و از این خاطر مسیر اردن برای حمله زمینی به سوریه باز است.

اما علاوه بر این که سعودی ها سوریه را تهدید به حمله زمینی کرده اند، عراق نیز از تهدیدات آل سعود در امان نبوده است. برگزاری رزمایش نظامی رژیم سعودی و چند کشور دیگر عربی منطقه در نزدیکی مرزهای عراق واکنش سریع عراقی ها را به همراه داشت.

سعودی ها که خود را آماده اعزام نیرو و حمله زمینی به سوریه می کنند، با برگزاری رزمایش سعی دارند این حمله را شبیه سازی کنند و مرزهای عراق برای این رزمایش در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای هماهنگی نیروهای مردمی عراق در واکنش به برگزاری رزمایش نظامی رژیم سعودی و چند کشور دیگر در نزدیکی مرزهای عراق گفت: مرزهای عراق به گورستان کسانی خواهد بود که وارد آن شوند.

«احمد الاسدی»اظهار داشت: تحرکات نظامی مشکوکی از سوی رژیم سعودی و چند کشور دیگر در نزدیکی مرزهای غربی عراق گزارش شده است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

وی در ادامه خطاب به سعودی ها گفت: از طرف تمامی مجاهدان، انقلابیون و عناصر مقاوم عراقی به تمامی شرکت کنندگان در رزمایش نظامی در نزدیکی مرز عراق هشدار می دهم که در صورت هرگونه تجاوز به مرزهای عراق و بازیچه قرار دادن امنیت شهروندان عراقی، نیروی های مردمی مرزهای عراق را به گورستان سربازان آنها تبدیل خواهد کرد.

الاسدی خطاب به سعودی ها همچنین اظهار داشت: توطئه های پی در پی شما، ما را خسته کرده است و به همین دلیل به شما هشدار می دهیم که در صورت گذر از خطوط قرمز به سرنوشت داعشی هایی که خود اقدام به اعزام آنها به عراق کردید، دچار خواهید شد.

عربستان علاوه بر این که خواهان برکناری دولت قانونی بشار اسد و سیطره بر این کشور با بهره گیری از تروریست های تکفیری پرورش یافته خود است، تمایل زیادی دارد که دولتی در عراق حاکم باشد که با جمهوری اسلامی ایران روابط استراتژیک و نزدیک نداشته باشد بلکه دولتی وابسته به آل سعود مستقر گردد. اگر سعودی ها در پی حمله زمینی به سوریه اقدام به حمله زمینی به عراق کنند، درگیری آنها در چند جبهه، سقوط آل سعود را رقم خواهد زد.

از سوی دیگر ورود عربستان و دیگر کشورهای عربی مرتجع منطقه به جنگ مستقیم و زمینی در سوریه، با حمایت کشورهای اروپایی و آمریکا همراه نخواهد بود، گرچه آنها از حمله زمینی به سوریه استقبال می کنند اما خود را وارد این معرکه مهلک نخواهد کرد چرا که از یک سو روسیه مقابل آنها قرار دارد و از سوی دیگر نمی خواهند هزینه های جانی و مالی حماقت عربستان و ترکیه را پرداخت کنند.

بهترین کار، تحریک ترکیه و عربستان سعودی به همراه دیگر کشورهای مرتجع عربی منطقه است. اما اگر سوریه با جنگ زمینی از سوی ترکیه و سعودی ها روبرو شود جنگ را می تواند گسترش دهد.

گسترش این جنگ از سرزمین های اشغالی آغاز می شود و شهرهای رژیم اسرائیل هدف قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر ورود اردن به این جنگ آنها را هم در معرض پاسخ ارتش و نیروهای مردمی قرار خواهد داد و در شمال سوریه، دشمن دیگر این کشور که اکنون ارتش سوریه با بازپس گیری مناطق اشغالی به مرزهای مشترک به ترکیه نزدیک شده، می تواند به حمله نیروهای متجاوز پاسخ دهد. ناگفته نماند در این میان، کمک های روسیه و ایران هم نه تنها ادامه خواهد یافت بلکه افزایش هم می یابد.

نقل و انتقالات انجام شده در چند روز گذشته نشان می دهد که امکان دارد آغاز حمله نظامی از خاک ترکیه با مشارکت ارتش این کشور و سعودی ها باشد. رسانه های غربی اخباری منتشر کرده اند مبنی بر این که دولت سعودی در حال حاضر نیروی زمینی و جنگنده‌هایی را به پایگاه نظامی در ترکیه برای آمادگی مداخله در سوریه فرستاده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز‌ گفته است؛ عربستان سعودی برای ادامه نبرد علیه نیروهای داعش جنگنده‌های خود را به ترکیه اعزام خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرد که "می‌توانیم در سوریه وارد عملیات زمینی شویم.

چاووش‌اوغلو که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان رفته بود در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که ترکیه و عربستان سعودی برای مبارزه با داعش از همان ابتدا خواهان عملیات زمینی بودند.

گرچه چاووش اوغلو ادعا می کند حمله زمینی به سوریه برای مبارزه با داعش اس،ت اما هدف آنها سرنگونی دولت قانونی بشار اسد است و اگر حمله زمینی به سوریه انجام شود، هیچگونه درگیری با گروه های تروریستی اتفاق نخوادهد افتاد.

ورود ترکیه در جنگ زمینی با سوریه برای این کشور تبعات سنگینی خواهد داشت. این اقدام از درون با واکنش منفی مردمی روبرو خواهد شد و مخالفت های گسترده احزاب این کشور هم چالش جدی برای دولت اردوغان به وجود خواهد آورد. ضمن این که کردهای ترکیه هم بر شدت حملات خود خواهند افزود.

در  این میان نه تنها احزاب مخالف دولت حاکم ترکیه بلکه رهبر حزب اسلامگرای سعادت هم نسبت به مداخله نظامی آنکارا در سوریه هشدار داده است.

رهبر حزب سعادت ترکیه به دولت این کشور هشدار داد که مداخله نظامی ترکیه در سوریه نه تنها خطا، بلکه فلاکت بار خواهد بود و منجر به تجزیه ترکیه می شود.

مصطفی کامالاک رهبر حزب اسلامگرای سعادت با تاکید بر این که سیاست‌های دولت ترکیه در قبال سوریه از آغاز این بحران اشتباه و بی منطق بوده است، افزود: ورود به سوریه بیش از یک خطا، موجب فلاکت برای ترکیه می شود و ادامه بحران و تشدید آن در نهایت به تجزیه احتمالی تجزیه ترکیه منجر خواهد شد.

رهبر حزب سعادت ادامه داد یک اشتباه را با اشتباه بزرگتر نمی توان از میان برداشت، مردم ترکیه خواهان زندگی با سعادت و با افتخار هستند و نمی خواهند که کشورشان به ابزاری در دست امپریالیسم تبدیل شود.

ارتشی سعودی که برای حمایت از سران این رژیم شکل گرفته است اکنون می خواهد با ارتش 170 هزار نفری خود سرنوشت منطقه را رقم بزند، اما سرونوشت سیاه خود را خواهد نوشت و در پی آن ترکیه هم دچار خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *