تکذیب ادعای توافق بر سر 4 هزار سانتریفیوژ

16:52 - 10 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۴۸۱
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: یک مقام مسوول نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان درباره مطالب منتشره در روزنامه واشنگتن پست در مورد توافق درخصوص تعداد سانتریفیوژها اظهار کرد: مطالب منتشره درباره توافق در زمینه تعداد سانتریفیوژها مورد تأیید نبوده و تکذیب می‌شود.

: یک مقام مسوول نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان درباره مطالب منتشره در روزنامه واشنگتن پست در مورد توافق درخصوص تعداد سانتریفیوژها اظهار کرد: مطالب منتشره درباره توافق در زمینه تعداد سانتریفیوژها مورد تأیید نبوده و تکذیب می‌شود.

به گزارش ، یک مقام مسوول نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حقوق کامل هسته‌ای خود در بهره گیری از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای و همزمان هرگونه اقدام در زمینه شفاف‌سازی تأکید کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی مدعی شد: آمریکا احتمالا موافقت می‌کند ایران به مدت 3 تا 5 سال از ظرفیتی برابر 4 هزار سانتریفیوژ برخوردار باشد.

به نوشته این روزنامه مقامات ایران و آمریکا در حالی‌که به پایان ضرب‌الاجل 24 نوامبر (3 آذر) برای دستیابی به توافق هسته‌ای نزدیک می‌شوند برای رسیدن به یک راه‌حل احتمالی رایزنی‌های پشت پرده‌ای را انجام می‌دهند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود مدعی شد این یک پروسه چانه‌زنی کلاسیک به ویژه درباره مسائل اساسی شامل تعداد سانتریفیوژهای ایران و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده در این کشور است.

گزارشات نشان می‌دهد ایران در ابتدا خواستار برخورداری از 22 هزار سانتریفیوژ بود در حالی‌که آمریکا بر تعداد محدود این ماشین‌ها چیزی حدود 2 هزار سانتریفیوژ پافشاری می‌کرد. این اختلاف نظر به تدریج کم‌تر شد و ایران پیشنهاد داد ظرفیت کنونی‌اش یعنی 9 هزار و 400 سانتریفیوژ فعال خود را حفظ کند. هم‌چنین آمریکا اعلام کرد ممکن است با 4 هزار سانتریفیوژ در ایران برای 3 تا 5 سال موافقت کند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: آمریکایی‌ها در صورتی که ایران با کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده خود از 10 هزار کیلوگرم به تنها چند صد کیلو موافقت کنند بر سر تعداد سانتریفیوژهای ایران سازش خواهد کرد. آمریکا هم‌چنین در یک توافق نهایی خواستار نظارت نزدیک و سخت از فعالیت‌های هسته ای ایران است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *