امضا قرارداد جذب اتان فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی در پتروشیمی‌ها

16:35 - 10 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۴۷۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: پیش نویس نهایی قرارداد جذب اتان تولیدی در پالایشگاه های پارس جنوبی تهیه شده و بزودی به صورت رسمی امضا می شود.

: پیش نویس نهایی قرارداد جذب اتان تولیدی در پالایشگاه های پارس جنوبی تهیه شده و بزودی به صورت رسمی امضا می شود.

به گزارش میزان، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بیان این که در 6 ماه نخست امسال برای استمرار و افزایش تولید محصولات پتروشیمی در کشور اقدامات زیادی همچون انجام هماهنگی تعمیر و توزیع اتیلن مورد نیاز واحدهای خط لوله اتیلن غرب انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به این که تولید اتیلن در کشور کمتر از میزان مصرف این محصول است، از این رو برای فعالیت همه واحدهای پتروشیمی به صورت نرمال در طول سال بایستی تولید و مصرف این ماده مدیریت شود.

علی محمد بساق زاده از برگزاری جلسه های منظم راه اندازی واحدهای موجود در خط لوله اتیلن غرب خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی تا پایان امسال 2 واحد پتروشیمی این خط لوله راه اندازی می شود.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پیگیری و شرکت در جلسه های محصولات پتروشیمی موجود در بازار با هدف مدیریت تولید و گریدها یکی دیگر از اقدامهای موثر انجام شده طی ماه های اخیر توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده است.

افزایش 20 درصدی مصرف پروپیلن در زنجیره تولیدی صنایع پتروشیمی
بساق زاده از افزایش مصرف 20 درصدی پروپیلن در زنجیره تولیدی صنایع پتروشیمی کشور طی 6 ماه گذشته خبر داد و گفت: طی مدت زمان یاد شده با تدوین برنامه دریافت پروپیلن تولیدی در پالایشگاه شازند امام خمینی (ره) مصرف این ماده برای تولید محصولات پایین دستی با ارزش افزوده بالا در بازار 20 تا 30 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: با جذب پروپیلن تولیدی در پالایشگاه آبادان شرایط مصرف این ماده در زنجیره پتروشیمی کشور افزایش قابل توجه ای خواهد یافت.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تلاش این شرکت برای شتاب در پروژه های ان جی ال کشور گفت: تخصیص پروژه های ان جی ال به عنوان تامین کنندگان خوراک می تواند منجر به انتقال درآمد بخش پایین دستی به بالادستی شود.

طی 6 ماهه نخست امسال صادرات محصولات پتروشیمی کشور از نظر مقدار و ارزش به ترتیب 14 و 7 درصد بوده است، این افزایش تولید به دلیل افزایش خوراک در بخشهای ال پی جی، متانول و ام ای جی بوده است.

در ٢٥ سال گذشته ارزش کل فروش محصولات ٣٦ برابر شده است که بخش عمده‌ای از این دستاورد با استفاده از پیشرفتهای علمی داخلی و تلاش متخصصان ایرانی در طراحی و اجرا و ساخت تجهیزات بدست آمده و همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که کشور و صنعت پتروشیمی با تحریم تحمیلی برخی کشورها روبرو بوده است.

در پایان سال ٢٠١٣ صنایع پتروشیمی ایران توانسته است در مجموع ١٢,٨ میلیون تن به ارزش ٩.٩ میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر کند و ١٤.٥ میلیون تن نیز در بازار داخلی عرضه کند.

هم اکنون ۴۵ واحد تولیدی با ظرفیت حدود ۶۰ میلیون تن سهم ۳۶ درصدی از کل صادرات غیرنفتی و ۴۵ درصدی صنعتی کشور را به خود تخصیص داده، بطوری که صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال ۱۳۹۱ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار بوده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *