«فرهنگ و زندگی روزمره» منتشر شد

22:10 - 24 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۴۶۱۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب «فرهنگ و زندگی روزمره» نوزدهمین کتاب از مجموعه‌ی «تجربه و هنر زندگی» با ترجمه‌ی نازنین میرزابیگی، راهی بازار کتاب شد.

به گزارش گروه فرهنگی ، همه‌ ما روزمان را با کارهایی عادی و پیش‌پا‌افتاده سپری می‌کنیم که به نظرمان اصلاً ارزش صحبت کردن ندارند. اما درواقع زندگی روزمره‌ی ما بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. حتی ساده‌ترین اتفاقات زندگی ما و کارهایی که آنها را طبیعی و بدیهی می‌دانیم، بازتاب نظام اجتماعی و فرهنگی هستند که ما در آن زندگی می‌کنیم.

چگونه می‌توانیم کارهایی را که در زندگی روزمره‌مان انجام می‌دهیم به درستی درک کنیم؟ فرهنگ چگونه عادت‌ها و رفتارهای هر روزه‌ی ما را شکل می‌دهد؟ اصلاً فرهنگ چیست و چطور بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد؟ اینها برخی از پرسش‌هایی است در کتاب «فرهنگ و زندگی روزمره» مطرح می‌شود و نویسنده تلاش می‌کند تا به آنها پاسخ دهد.

فرهنگ بی‌تردید یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات علوم اجتماعی معاصر است. برای اینکه بتوانیم افکار، احساسات، ارزش‌ها و رفتار مردم یک جامعه را بفهمیم باید فرهنگی را که این مردم به وجود آورده‌اند و خودشان در دل آن شکل گرفته‌اند بررسی کنیم.

اینگلیس، استاد جامعه‌شناسی، در این کتاب ضمن نگاهی تازه به دیدگاه‌های مختلف درباره فرهنگ و با مرور مفهوم، کارکرد و ارتباط آن با دیگر حوزه‌های جهان انسانی به بررسی مسائل مهمی همچون رابطه‌ی طبیعت انسانی و فرهنگ، فرهنگ فاخر در مقابل فرهنگ عامه، فرهنگ مدرن و پست‌مدرن، ورابطه‌ی جهانی شدن و فرهنگ می‌پردازد.

او با زبانی ساده و گویا، مخاطبان را با دیدگاه‌های اندیشمندان برجسته‌ی حوزه‌ی فرهنگ، از زیمل و ماتیو آرنولد تا باختین و بوردیو آشنا می‌کند. او با پیوند زدن مباحث نظری با مسائل زندگی روزمره و با طرح مثال‌هایی ازدنیای ورزش، هنر و رسانه، تا فرهنگ اتومبیل و آشپزی بین المللی، خوانندگان را با خودش همراه می‌کند و آنها را با پیچیدگی‌ها و درعین حال جذابیت‌های تجزیه و تحلیل فرهنگ آشنا می‌کند.

این کتاب شامل «مقدمه»‌ای در 35 صفحه، و چهار فصل مختلف است: فصل اول: فرهنگ، «طبیعت» و زندگی روزمره؛ فصل دوم: فرهنگ مدرن و زندگی روزمره؛ فصل سوم: فرهنگ‌های «فاخر»، «رایج»، و «نازل» در زندگی روزمره؛ فصل چهارم: جهانی شدن، فرهنگ و زندگی روزمره؛ و در آخر با یک «نتیجه‌گیری» کتاب به پایان می‌رسد.

کتاب «فرهنگ و زندگی روزمره» نوزدهمین کتاب از مجموعه‌ی «تجربه و هنر زندگی» است در 280 صفحه و شمارگانِ 1700 که از سوی انتشارات گمان، با ترجمه‌ی نازنین میرزابیگی، راهی بازار کتاب شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *