بررسی جزئیات عزل و نصب رییس کل بانک مرکزی/ تصویب ویژگی‌ها و صلاحیت‌های رییس کل بانک مرکزی

14:49 - 10 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۴۵۷
خبرگزاری میزان :در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع بررسی جزئیات حل معضل عزل و نصب رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی پیگیری و مواردی به عنوان ویژگی‌ها و صلاحیت‌های رییس کل بانک مرکزی به تصویب رسید.

 : در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع بررسی جزئیات حل معضل عزل و نصب رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی پیگیری و مواردی به عنوان ویژگی‌ها و صلاحیت‌های رییس کل بانک مرکزی به تصویب رسید.

به گزارش گروه سیاسی ، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد.

پیگیری بررسی موضوع حل معضل عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که کلیات آن قبلاً در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده بود، در جلسه امروز ادامه یافت و جزئیات آن به تصویب رسید.

در ادامه جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که علاوه بر اکثریت اعضا، سران قوای مقننه و قضائیه، معاون اول رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رییس جمهور نیز حضور داشتند، موضوع بررسی جزئیات حل معضل عزل و نصب رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی پیگیری شد و پس از بحث و بررسی جامع اعضا، موارد ذیل به عنوان ویژگی‌ها و صلاحیت‌های رییس کل بانک مرکزی به تصویب رسید:

الف: کفایت علمی (داشتن دکترا در یکی از رشته‌های اقتصادی، پولی و مالی)

ب: کفایت تجربی (داشتن 7 سال تجربه در سطوح سیاستگذاری و مدیریتی در حوزه‌های اقتصادی، پولی و مالی و یا 5 سال تجربه مدیریتی در حوزه‌های تخصصی بانک مرکزی، مدیرکل به بالا)

ج: داشتن حسن شهرت و توانایی انجام وظایف

د: نداشتن سابقه محکومیت مؤثر کیفری

ه: نداشتن تخلف مالی گسترده

در بخش بررسی و تشخیص نصب و شرایط عزل مقرر شد با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تأیید هیأت دولت، رییس جمهور تأیید و در مورد صدور حکم رییس کل بانک مرکزی اقدام نماید.

- دوره زمانی تصدی رئیس کل بانک مرکزی 5 سال خواهد بود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

تبصره: رییس جمهور جدید در ابتدای دوره می‌تواند بر طبق روال این قانون، رییس کل بانک مرکزی را که بیش از یک سال دوره تصدی وی باقی مانده باشد، تغییر دهد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *