مذاکرات ایران و پاکستان برای صادرات گاز ادامه دارد

14:15 - 10 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۴۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از تمایل دوطرف ایران و پاکستان برای اجرایی شدن خط لوله آی پی (IP) خبر داد و گفت: مذاکرات بین دو کشور برای صادرات گاز ایران به پاکستان ادامه دارد.

: مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از تمایل دوطرف ایران و پاکستان برای اجرایی شدن خط لوله آی پی (IP) خبر داد و گفت: مذاکرات بین دو کشور برای صادرات گاز ایران به پاکستان ادامه دارد.

به گزارش : علیرضا کاملی با اشاره به سفر هفته گذشته هیئت پاکستانی به تهران تصریح کرد: در این سفر دو کشور برای اجرایی شدن این خط لوله تاکید کردند و قرار شد مذاکرات میان دو کشور طبق روال گذشته ادامه پیدا کند.

وی با بیان این که قرارداد میان دو کشور برای صادرات گاز ایران به پاکستان معتبر است، تصریح کرد: در این دیدار طرف پاکستانی بر دریافت گاز از ایران تاکید کرد.

کاملی با بیان این که گاز ایران قرار است از طریق خط لوله به پاکستان صادر شود، تصریح کرد: هم اکنون بخش عمده ای از900 کیلومتر خط لوله صادراتی ایران به پاکستان در خاک ایران ساخته شده است اما پاکستانی هنوز ساخت 780 کیلومتر از این خط لوله را در خاک خود را آغاز نکرده است.

بخش ایرانی خط لول آی پی (IP) به طول 900 کیلومتر با هزینه ٢,٥ میلیارد دلار ساخته شده و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه‌گذاری شود اما بخش دوم این خط لوله در خاک پاکستان به طول ٧٨٠ کیلومتر هنوز ساخته نشده است. دولت پاکستان در تامین هزینه های ساخت این خط لوله در خاک خود با مشکلات بسیاری روبه رو شده است اما وزیر دارایی پاکستان اخیرا اعلام کرد: اسلام آباد تکمیل بخش پاکستانی طرح آی پی را تصویب کرد.

روزنامه اکسپرس تریبون نوشته است: سناتور محمد اسحاق دار، وزیر اقتصاد و دارایی پاکستان، در جریان دیدار با علی طیب نیا، وزیر اقتصاد ایران، اعلام کرد که دولت پاکستان ساخت خط لوله ٧٠٠ کیلومتری از گوادار تا نواب شاه را تایید و برای تامین مالی پروژه گزینه های مختلفی را بررسی کرده است.‬


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *