تدوین شیوه‌نامه‌ ویژه شوراهای حل اختلاف زندانیان

14:06 - 10 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۴۴۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان از تدوین شیوه‌نامه و دستورالعمل ویژه شوراهای حل اختلاف زندانیان خبر داد.

: رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان از تدوین شیوه‌نامه و دستورالعمل ویژه شوراهای حل اختلاف زندانیان خبر داد.


به گزارش ، محمدرضا طاهری در کارگروهی که به منظور تدوین شیوه‌نامه برای شوراهای حل اختلاف تشکیل شده است، اظهارکرد: با توجه به تاکید قوه ‌قضاییه بر سه محور جرم‌زدایی، قضازدایی و حبس‌زدایی، توسعه و تقویت شوراهای حل اختلاف و جلوگیری از ورود افراد به زندان از اهدافی است که در دستور کار قرار دارد.


وی با اشاره به تخصصی شدن شوراهای حل اختلاف اذعان کرد: فعال شدن شوراهای حل اختلاف به ویژه شوراهای حل اختلاف تخصصی نقش مهمی در کاهش آمار ورود به زندان دارد و در واقع شورای حل اختلاف با حل پرونده‌ها به صورت کدخدامنشی این مشکلات را رفع و از تکرار آن‌ها جلوگیری می‌کند.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان ضمن قدردانی از همکاری و تعامل مدیرکل زندان‌های سیستان و بلوچستان در این زمینه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شورای حل اختلاف ویژه زندانیان با همکاری و هماهنگی اداره کل زندان‌های سیستان و بلوچستان از نظر شکلی در زندان‌ها تشکیل شده و تلاش کرده‌ایم با راه‌اندازی شورای حل اختلاف ویژه زندانیان در راستای اجرایی شدن این سیاست اقدام کنیم.


طاهری تصریح کرد: به منظور حصول نتیجه بهتر از تشکیل این شورا باید شیوه‌نامه و دستورالعمل مشخصی برای نحوه فعالیت آن تدوین و در سراسر استان اجرایی شود.


وی عنوان کرد: ساختاری که به دنبال آن هستیم این است که شورای حل اختلاف در زندان در حیطه موضوعات داخل زندان و هر موضوعی که زندانیان با آن مواجه هستند با هدف پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی برای زندانیان و خانواده‌های آن‌ها ورود پیدا کرده و اقدامات سازشی انجام دهد.


رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان تاکید کرد: سیاست ما در شوراهای حل اختلاف ترویج فرهنگ صلح و سازش است چراکه اگر فرهنگ کدخدامنشی به شکل صحیح نهادینه شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. در همین راستا در شوراهای حل اختلاف تلاش کرده‌ایم با استفاده از افرادی که دارای جایگاه و پایگاه اجتماعی قوی در بین مردم هستند بتوانیم در راستای برقراری صلح اقدام کنیم.


گفتنی است در این جلسه که با حضور مدیرکل زندان‌های سیستان و بلوچستان، معاون آموزش و تحقیقات دادگستری استان، معاون قضایی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب زاهدان، روسای شوراهای مجتمع شماره یک و 2 شهرستان زاهدان، معاون دادستان عمومی و انقلاب و سرپرست بازرسی شوراهای حل اختلاف برگزار شد در خصوص چگونگی استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف زندانیان، چگونگی ارجاع و رسیدگی پرونده‌های موجود، تدوین دستورالعمل و شیوه‌نامه بحث و تبادل نظر شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *