بدهی 23 هزار میلیارد تومانی صنعت برق کشور

13:03 - 10 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۴۳۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون امور برق در وزارت نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبلغ بدهی وزارت نیرو در صنعت برق را به پیمانکاران و بانک ها 23 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون 10 درصد از این بدهی ها به سازندگان و تجهیزات خدمات فنی مهندسی، 50 درصد آن مختص بانک ها و 40 درصد مابقی مربوط به فروشندگان برق خصوصی است.

: معاون امور برق در وزارت نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبلغ بدهی وزارت نیرو در صنعت برق را به پیمانکاران و بانک ها 23 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون 10 درصد از این بدهی ها به سازندگان و تجهیزات خدمات فنی مهندسی، 50 درصد آن مختص بانک ها و 40 درصد مابقی مربوط به فروشندگان برق خصوصی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، هوشنگ فلاحتیان معاون امور برق در وزارت نیرو در نشست خبری که به مناسبت چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در وزارت نیرو برگزار شد، عنوان کرد: نمایشگاه صنعت برق ایران تاکنون 13 دوره برگزار شده است و امسال از روز 17 آبان به مدت 4 روز این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه تهران برگزار می شود.

وی با اشاره به حضور بی سابقه شرکت های خارجی و داخلی در این نمایشگاه یادآور شد: هم اکنون فضای حاکم در کسب و کار و روابط بین الملل شرایط را به گونه ای فراهم کرده است که ما امسال شاهد استقبال کم نظیری از حضور شرکت ها باشیم.

فلاحتیان از حضور 98 شرکت خارجی در نمایشگاه صنعت برق خبر داد و گفت: در حال حاضر بالغ بر 48 شرکت خارجی به صورت مستقیم و 47 شرکت خارجی نمایندگی خود را در این نمایشگاه برای حضور اعزام کرده اند.

معاون امور برق در وزارت نیرو در مجموع تعداد شرکت های داخلی و خارجی را 441 شرکت اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد 343 شرکت داخلی و 98 شرکت شرکت های خارجی هستند.

وی با اشاره به تعامل صنعتگران و سازندگان تجهیزات برقی در این نمایشگاه افزود: با برگزاری این نمایشگاه زمینه برای فعالیت و رشد و شکوفایی صنعتگران فراهم می شود.

فلاحتیان از حضور کشورهای عراق و گرجستان در این نمایشگاه به صورت مهمان خبر داد و گفت: تعدادی از کشورها نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت برق حضور خواهند یافت.

وی با اعلام اینکه در این نمایشگاه 4 نشست تخصصی را پیش بینی کردیم، گفت: نشست حمایت از ساخت صنعت برق چالش و راهکارها در روز 19 آبان نشست توسعه صادرات صنعت برق در تاریخ 18 آبان نشست کاهش تلفات در کسب و کار جزو نشست هایی است که در این نمایشگاه برگزار می شود.

وی با تاکید برلزوم حمایت صنعت برق ادامه داد: در حال حاضر 100 درصد از تجهیزات توزیع برق، 95 درصد از تجهیزات انتقال برق و 90 درصد از تجهیزات نیروگاهی در ایران ساخته می شود.

فلاحتیان با بیان اینکه ایران جزو 8 کشور جهان است که قادر به ساخت نیروگاه است، ادامه داد: در حال حاضر در نیروگاه های ایران سازندگان توانمندی وجود دارد که پیش بینی می شود با حضور 441 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه شاهد تعامل سازنده آن بین متقاضیان استفاده از تجهیزات داخلی و تعامل سازنده بین شرکت های داخلی و خارجی باشیم.

معاون امور برق در وزارت نیرو با بیان اینکه ایران توانسته است به تکنولوژی های روز در سطح پایداری شبکه های برق دست یابد گفت: ما توانستیم کیفیت تولیدات را افزایش دهیم و شرایط را برای حضور کشورهای ایرانی در کشورهای خارجی فراهم کنیم به طوریکه هم اکنون در یک کشور خارجی ایران خدمات مهندسی برق را عرضه می کند و پروژه های متعدد احداث نیروگاه در این 20 کشور توسط شرکت های فعال در حال اجرا است.

فلاحتیان ادامه داد: ایران هم اکنون چندین میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی را توسط بخش خصوصی ارائه می کند. به طوریکه پیش بینی می شود در چهاردهمین نمایشگاه برق شاهد افزایش سطح صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای برقی ساخت داخل باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های از افزایش میزان تلفات برق گرفتگی خبر داد و گفت: درحال حاضر میزان تلفات برق کشور از 20 درصد به 15.5 درصد کاهش یافته است این در حالی است که عمده تلفات در بخش شبکه های توزیع نیروی برق رخ می دهد.

معاون امور برق در وزارت نیرو ادامه داد: ایران در تلاش است تا میزان تلفات ناشی از برق گرفتگی را به مرز 10 درصد کاهش دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون نسبت به حذف غیرمجاز شبکه های برق موفق عمل کرده است، گفت: در حال حاضر این اقدام موجب شده است که در کاهش حجم تلفات موفق عمل کنیم.

فلاحتیان با اعلام اینکه در 6 ماهه اول امسال میزان گاز ارائه شده به نیروگاه ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: در تلاش هستیم که نیروگاه ها نه تنها در زمستان بلکه در تمام ایام سال با استفاده از سوخت گاز مورد نیاز کشور را تامین کند.

وی با بیان اینکه استفاده از سوخت مایه مازاد در نیروگاه ها محدود شده است، اعلام کرد: هم اکنون اجازه استفاده مازاد به نیروگاه ها داده نمی شود از این رو شرایط به گونه ای باید پیش برود که تولید گاز کشور به گونه ای باشد که استفاده از مازاد و گازوئیل در نیروگاه ها جایگاهی نداشته باشد. این در حالی است که هم اکنون در نیروگاه اصفهان محدودیت مصرف مازاد ایجاد شده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *