آراء مراجع قضایی باید در راستای فصل خصومت و اجرای عدالت باشد

12:53 - 10 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۴۲۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس کل دادگستری استان تهران گفت: آراء مراجع قضایی باید قاطع دعوی و برطرف کننده ماده نزاع و مشتمل بر فصل خصومت و اجرای عدالت باشد.


: رییس کل دادگستری استان تهران گفت: آراء مراجع قضایی باید قاطع دعوی و برطرف کننده ماده نزاع و مشتمل بر فصل خصومت و اجرای عدالت باشد.


به گزارش غلامحسین اسماعیلی در یکصدو هفتاد و هفتمین نشست کمیسیون بررسی امور حقوقی و قضایی دادگستری استان تهران افزود: قاضی به طور قطع باید عالم و بلکه مجتهد باشد و در شرایط ضروری که قاضی مجتهد به تعداد کمی در اختیار داریم باید از غیر مجتهدین که عالم و آشنا به مسائل قضایی اسلامی هستند استفاده کنیم .

وی اضافه کرد: در این مسیر هر چه سطح علم، آگاهی و معلومات قضات بیشتر باشد علاوه بر تاثیر مستقیم دانش در تشخیص حق و عدالت در مقام رسیدگی به تناسب بهره علمی، شان و منزلت قاضی نیز ارتقاء می یابد و آسیب پذیری او نیز کاهش می یابد.
این مسئول عالی قضایی همچنین اظهارکرد: امروز مسئولیت دستگاه قضایی و دادگستری استان تهران آن است که علاوه بر جذب نخبگان علمی حوزوی و دانشگاهی در دوران خدمت نیز با روش های مختلف از جمله برگزاری نشست های قضایی در جهت ارتقا و افزایش سطح علمی قضات گام های جدی برداشته شود.

رییس کل دادگستری استان تهران سپس با اشاره به نقش، اهمیت و جایگاه دادگستری استان، ویژگی ها و حساسیت های قضاوت در این استان گفت: دادگستری استان تهران گرچه با کمبود کادر قضایی مواجه است ولی به لحاظ وجود قضات عالم و فرهیخته از بضاعت و ظرفیت لازم جهت احراز رتبه مناسب در نظام قضایی اسلام برخوردار است.

اسماعیلی با اشاره به لزوم اصرار آراء عالمانه برخوردار از استدلال کافی، استناد قانونی و مشتمل بر ادبیات فاخر و صریح و روشن و نیز دارا بودن ویژگی اتقان و استحکام گفت: آراء مراجع قضایی باید قاطع دعوی و برطرف کننده ماده نزاع و مشتمل بر فصل خصومت و اجرای عدالت باشد.

براساس این گزارش، کمیسیون بررسی امور حقوقی و قضایی دادگستری استان تهران به صورت ماهانه با حضور قضاتی از واحدهای قضایی به همت معاونت آموزش این دادگستری برگزار می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *