هنردینی در قالب قرآن، عترت و احادیث تعریف می شود

12:09 - 10 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۴۱۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: هنردینی که بهترین نمونه آن هنراسلامی است در قالب قرآن، عترت و احادیث تعریف می شود و ما نیز معتقدیم راهکار خیلی از مشکلات درهمین است. گستره هنر دینی که مفاهیم قرآن را باید به تصویر کشد نیز زیاد است و تنها فیلم دینی نیست که می تواند آن را به تصویر کشد.

: دویست وسی ونهمین برنامه هفت میزبان تهمینه میلانی و دو تن از صاحب نظران حوزه کارهای دینی؛ مجتبی فرآورده وعبدالحمید قدیریان بود.


به گزارش محمود گبرلو درسرمقاله دویست و سی و نهمین برنامه هفت با اشاره به ایام سوگواری حسینی اذعان داشت: باورهای حسینی در جامعه ما ریشه دیرین دارند و همین باور ها درمقاطع مختلف دل های مردم را باهم یکی کرده است. اما در این روز ها اهالی سینما همپای مردم کشور خود با دلی پر سوز و عشق خود را به امام نشان می دهند و با شیوه های مختلف تلاش کرده اند تا ارادت خود را ابراز دارند. اگرچه که برای رسیدن به سینمای عاشورایی گام های بلند تری باید برداشته شود تا بتوان آنچه را که باید به دنیا و نسل های آتی معرفی کرد. برای دست یافتن به این موضوع بهتر است که هنرمندان سینمای ایران با هم باشندو بر اندیشه های عاشورایی بر پرده سینما دست پیدا کنند. اما درطول این سالیان نیز باید قدر و ارزش سینماگران را که همپای مردمشان تلاش کرده اند تا این حماسه سرخ را روی پرده سینمایی در آورند، دانست.


اما پس ازصحبت های ابتدایی گبرلو گزارش ازهفت تا هفت مطابق روال برنامه های پیشین هفت نمایش داده شد که به بررسی رویداد های یک هفته اخیر سینمای ایران پرداخته بود. دراین گزارش نیزهمچنین از ورود فیلم های ایرانی به جشنواره های مختلف در سراسر دنیا صحبت به میان آمد.
دویست وسی ونهمین برنامه هفت پیش از آغاز گفتگوی ویژه خود در گفت و گویی تلفنی میزبان مسعود الماسی؛ سرپرست دفترانجمن سینمای جوان زنجان بود که به مناسبت ورود 120فیلمساز و مستندساز به این شهر برای پوشش برنامه های آنها در این ایام به ارائه توضیحاتی پرداخت.
الماسی در توضیح این برنامه ها گفت: برنامه آیین آیینه در سه بخش فیلم، فیلمنامه و عکس ازهفتم تا یازدهم محرم درشهرزنجان برگزارمی شود که میزبان بیش از 120 فیلمساز، عکاس، مستندساز و فیلمنامه نویس با هدف انعکاس آیین سوگواری محرم با محوریت دسته های عزاداری مسجد اعظم و همچنین تعزیه حرفه ای که در زنجان برگزار می شود برای این برنامه خواهیم شد.


وی ادامه داد: اکثر کسانی که در این برنامه شرکت می کنند عضو انجمن سینمای جوان در کشور هستند اما در این میان افرادی نیز هستند که از گروه سینمای جوان نبوده اند اما همکاری هایی داشته اند و اما برای این برنامه نیز شرکت کنندگانی از خود زنجان نیز خواهیم داشت.
سرپرست انجمن سینمای جوان زنجان با اشاره به اینکه برگزاری چنین برنامه هایی اهداف مختلف دارد گفت: ترویج و اشاعه فرهنگ حسینی با ابزار فرهنگی و تاکید بر آموزه های انسانی مذهب تشیع و جایگاه امام حسین از نمونه اهدافی بود که مدنظر قرار گرفت اگرچه که در این برنامه تکلیف جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ملی و فیلم های آیینی و بومی نیز مطرح است.
الماسی در پایان صحبت های خود اظهار کرد: پس از پایان برنامه، فیلم های منتخب در آذر ماه در زنجان اکران خواهد شد.


تهمینه میلانی: دچار تناقض شده ام
اما مهمان ویژه این هفته هفت نیز یکی از فیلمساز زن سینمای ایران، تهمینه میلانی بود که آخرین ساخته وی آتش بس 2 را هم اکنون می توانیم روی پرده سینما مشاهده کنیم.
این فیلمساز زن که بیشتر کارهای وی را موضوعاتی اجتماعی با تاکید بر برخی واقعیت های جامعه تشکیل می دهد و در همین باب از هر دو طیف مخالف و موافق سرسخت ترین های آن را دارد در توضیح چرایی این گونه مواجهه اذعان داشت: این روزها در مراحل عجیبی را پشت سر می گذاریم. درواقع گذراز سنت به مدرنیته این تعارض را ایجاد می کند که نگاه من با افرادی که به سختی به سنت های خود چسبیده اند که البته رهایی آن نیز با درد همراه است دریک راستا قرار نگیرد اگرچه که هیچ تعارضی با آنها ندارم.
وی ادامه داد: در جامعه وقتی که به اتفاقاتی چون مدرنیزاسیون توجهی نمی کنیم باعث می شود که چنین اتفاقاتی با درد همراه باشد.
این کارگردان اذعان داشت: باید راجع به مسائلی که در حال پیش آمد است بحث کنیم. اما پیش از آن باید در اشاره به فیلم هایم بگویم آتش بس 1 اقتباسی نیست بلکه برروی پایه ای بنا شده است که برگرفته از یک تئوری است که در یک مشورت و همکاری با روانشناسی اتفاق افتاد.اما میان قسمت های یک و دو این فیلم دو تفاوت وجود دارد. درآتش بس 1 مسئله کودک درون را مطرح کردیم اما در آتش بس 2 بر اجزای زندگی تمرکز شد که برای مثال چه چیزی باعث می شود که به این نتیجه می رسیم که باید طلاق بگیریم.
میلانی اظهار کرد: با گذشت زمان فاصله نسل ها در حالتی تصاعدی بالا می رود و نسل های بعدی در مشورت و همفکری از نسل های پیشین خود کمک نمی گیرند چون احساس می کنند فاصله زیادی میان آنها حاکم است در این حالت زندگی مدرن نقش جدیدی چون روانشناس را تعریف می کند.
کارگردان فیلم دو زن بیان کرد: در این مدتی که به کارگردانی مشغول هستم دچار تناقضی شده ام که برگرفته از نظرات افراد در خصوص اثر من است آن گونه که زمانی که فیلمی در طبقه اجتماعی پایین ساخته می شود و فیلم های مدرنی که می سازم در هر دو طیف مورد نقد قرار می گیرم. درحالی که مهم این است ، هر قصه ای در چه طبقه ای بهتر جواب می دهد.
درادامه مریلا زارعی که تا کنون تجربه همکاری سه فیلم را با تهمینه میلانی داشته است روی خط هفت حاضر شد و دربیان تجربیات خود گفت: مباحث اخلاقی بسیاری را ازایشان یاد گرفته ام و اگرچه که فیلمسازی هستند که به مناسبت فیلم هایی که ارائه کرده اند تصویری از خود را به مردم نشان داده اند اما نمونه مسلم یک مادر و زن ایرانی نیز هستند.
تهمینه میلانی نیز پس از پایان صحبت های زارعی اشاره داشت: جوانان امروز درسینمای ایران فراموش شده اند. آنچنان که سریال های تلویزیونی 20 سال و سینما دو تا سه سال عقب ترازمردم هستند اما مردم و جامعه راه خود را پیش می روند. در هر صورت عقل ایجاب می کند که مسائل جوانان را بررسی کنیم. تعریفی که از مدرنیته در کشور می شود تعریف غلطی است و اگرکه ما مسائل را بررسی نکنیم و همچنان روی آنها در پوش گذاشته شود آنها در زیر می پوسند.
این کارگردان درپایان گفت: مشکل اساسی ای با کلمه آبرو دارم چرا که به نظر باید دراین کلمه بازنگری شود این که به سبب آبرو نشود کاری کرد آسیب زا است. درهرحال خودمان باید خودمان را درست کنیم و باید در هویت فردی، قومی، شهری و کشوری خود بازنگری داشته باشیم.


صرف فضاهای اخلاقی نمی تواند جایگاه اصلی کار دینی را تبلور دهد
اما پرده آخربرنامه به میزگردی در خصوص راهکارهای مناسب برای تولید مضامین دینی با حضور دو تن از صاحب نظران این حوزه؛ مجتبی فرآورده و عبدالحمید قدیریان اختصاص داشت.
در این میزگرد فرآورده اشاره داشت: اگر در سال های اخیر به برنامه های وزیران فرهنگ دقت می کردیم متوجه می شدیم که سه مقطع دهه فجر، رحلت امام و ایام عاشورا از جمله موضوعاتی است که قرار بر کارکردن روی آن ها است اما این در هر سال تنها معطوف به حرف می شد ولی اقدامی صورت نمی گرفت.
وی اذعان داشت: اینکه ما درتولید مضامین دینی کم کارهستیم دارای سه وجه است. سینماگران که باید همت عالی داشته باشند، مدیران و مسئولین که نقشه راه را باید دردست داشته باشند و علما که صبوری باید داشته باشند.
این تهیه کننده گفت: سینماگران بچه های حرف گوش کنی نیستند چون خودنیز وارد فضای تفکر اندیشی شده اند و با مدیوم می خواهند صحبت کنند که این مدیوم نیز اقتضائات خاص خود را دارد اما تازمانی که با بزرگان در خصوص مباحث دینی صحبت نکنیم به نتیجه ای هم نمی رسیم.
عبدالحمید قدیریان نیز درادامه صحبت های فرآورده اظهار کرد: نیاز و احساس نیاز در خصوص این موضوع کاررا خیلی راحت تر می کند. زمانی که تعریف درستی از کار دینی نداریم بنابراین جایگاه آن را هم نمی توانیم پیدا کنیم. صرف فضاهای اخلاقی نیز نمی تواند جایگاه اصلی کار دینی را تبلور دهد. اگر تبیینی برای آن داشتیم متوجه بودیم که بسیاری از مشکلات ما درهمین فضا می تواند حل شود، اما زمانی که نگاه موضوعی به آن می شود تا زمانی که نگاه مفهومی و معرفتی به آن می شود شکل آن متفاوت است.
وی بیان کرد: هنردینی که بهترین نمونه آن هنراسلامی است در قالب قرآن، عترت و احادیث تعریف می شود و ما نیز معتقدیم راهکار خیلی از مشکلات درهمین است. گستره هنر دینی که مفاهیم قرآن را باید به تصویر کشد نیز زیاد است و تنها فیلم دینی نیست که می تواند آن را به تصویر کشد.
این طراح هنری گفت: دین یک اتمسفرنفس کشیدن است و اگراتمسفردینی باشد و یا فضای دینی ایجاد کند بسیاری ازمباحثات اجتماعی حل می شود.
قدیریان تصریح کرد: در روش ها مشکل داریم و باید یک نگاه دگرباره به روش ها بیندازیم و اگر نیاز را دراین موضوع احساس می کنیم باید یکسری تغییرات رخ دهد. باید تمامی گروه ها سعی کنند و همدیگر را یاری کنند تا مشکلات در این حوزه رفع شود.
مجتبی فرآورده در باب این مسئله گفت: این یک کار فردی نیست بلکه تمام کسانی که در این حوزه دغدغه دارند مشغول فعالیت هستند و کار خودشان را انجام می دهند اما چنین پرداخت هایی جریانی را ایجاد نمی کند و مشکل در همین جا خود را نشان می دهد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *