رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واکنش سازمان خصوصی سازی به گزارش «میزان» بعد از 44 روز!/ سهام عدالت ناعالادنه توزیع نشده است

10:23 - 10 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۳۸۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: سازمان خصوصی سازی 44 روز بعد از انتشار گزارش میزان تحت عنوان «وقتی سهامی به نام عدالت، ناعادلانه توزیع می شود» واکنش نشان داد و مدعی شد که سهام عدالت عادلانه توزیع شده است و در این راستا همه دستگاه‌های ذیربط همکاری کافی داشته‌اند.

: سازمان خصوصی سازی 44 روز بعد از انتشار گزارش میزان تحت عنوان «وقتی سهامی به نام عدالت، ناعادلانه توزیع می شود» واکنش نشان داد و مدعی شد که سهام عدالت عادلانه توزیع شده است و در این راستا همه دستگاه‌های ذیربط همکاری کافی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، گزارشی با عنوان «وقتی سهامی به نام عدالت، ناعادلانه توزیع می شود» در تاریخ 23 شهریور ماه سال جاری در خروجی سرویس اقتصادی قرار گرفت که سازمان خصوصی سازی به آن واکنش نشان داد.

طبق تبصره 3 ماده 34 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که آمده است، «وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و سایر نهادهای ذی‌ربط حداکثر ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون، افراد مشمول این ماده را با سازوکارهای علمی ‌و دقیق شناسایی و شرایط واگذاری سهام به مشمولان را فراهم کند.»

اکنون سازمان خصوصی به دنبال این گزارش مدعی شده است که طرح شناسایی مشمولان سهام عدالت طبق تبصره 3 قانون ماده 34 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی با همکاری همه دستگاه تحقق یافته است و سهام عدالت، عادلانه به 6 دهک پایین درآمدی جامعه تخصیص یافته است.

این در حالی است که حرف و حدیث های فراوانی در این زمینه وجود دارد، زیرا به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع که سبب شد تا دولت نتواند در زمینه شناسایی افراد ضعیف یا ثروتمند جامعه موفق عمل کند، نمونه بارز این ضعف را می توان در طرح هدفمندی یارانه مشاهده کرد که جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد که دولت در شناسایی افراد ثروتمند جامعه به دلیل ضعف در بانک اطلاعاتی جامع ناتوان است.

اکنون نیز اعتقاد برخی کارشناسان بر این است، برخی افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت نبوده‌اند، سهام عدالت دریافت کرده‌اند که سازمان خصوصی سازی به دنبال این بحث مدعی شد: شناسایی مشمولان سهام عدالت با همکاری همه دستگاه‌ها تحقق یافت سازمان خصوصی سازی در پاسخ به مطالب مندرج در برخی رسانه‌ها با عنوان «وقتی سهامی به نام عدالت، ناعادلانه توزیع می‌شود» از همکاری دستگاه‌های کشور در طرح شناسایی مشمولان سهام عدالت خبر داد.

سازمان خصوصی سازی کشور در پاسخ به این مطالب که در خبرگزاری «میزان» منعکس شده بود، اعلام کرد: به استناد تبصره (3) ماده (34) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادهای ذیربط مکلف به شناسایی افراد مشمول دریافت سهام عدالت (6 دهک پایین درآمدی جامعه) شده اند، که مشمولین مورد نظر با همکاری دستگاه های ذیربط از جمله سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان زندانها، تامین اجتماعی، بنیاد شهید، کانون بازنشستگان لشگری و کشوری، ادارات دولتی، وزارت بازرگانی ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ... مورد شناسایی قرار گرفته اند.

در ادامه این توضیح آمده است: با توجه به ضرورت شناسایی مشمولان نیازمند از طریق دستگاه ها و نهادهای متولی امر، اجرای طرح توزیع سهام عدالت براساس ماده (34) قانون فوق و مصوبات ستاد مرکزی سهام عدالت با اولویت دهک های پایین درآمدی از جمله مددجویان نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی) و روستاییان و عشایر کم درآمد شروع و به تدریج به سایر اقشار تسری یافته و در مراحل مختلف به اجرا درآمده است.

سهام عدالت به 6 دهک پایین درآمدی جامعه تخصیص یافته است
بنابراین سهام عدالت براساس قوانین موضوعه به شش دهک پایین درآمدی جامعه تخصیص یافته است که بدیهی است این گروه ها از اقشار کم درآمدتر جامعه محسوب می شوند.

این گزارش می افزاید: فرآیند اجرای طرح توزیع سهام عدالت طی چند سال گذشته فراز و نشیب های بسیاری داشته است که با روی کارآمدن دولت یازدهم، موضوع ساماندهی سهام عدالت به عنوان یکی از اولویت های ویژه در دستور کار مسئولین ذیربط قرار گرفته و با شناسایی آسیب های موجود، راهکار مشخصی جهت به ثمر رساندن و ساماندهی طرح توزیع سهام عدالت تدوین و به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال گردیده است. با نهایی شدن این پیشنهاد مشخص، مراتب در قالب لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و با وضع قوانین مورد نیاز، در جهت برون رفت از وضعیت موجود و تعیین تکلیف نهایی طرح توزیع سهام عدالت اقدامات موثری به عمل خواهد آمد.

در این اطلاعیه تأکید شده است: این سازمان و وزارت امور اقتصادی و دارایی انتظار دارد با همدلی و همفکری نمایندگان مجلس اسلامی «لایحه ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح مواد (34) تا (38) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی» هرچه سریعتر به نتیجه رسیده و با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، فرآیند ساماندهی مواردی از قبیل: بازپرداخت مطالبات دولت، آزادسازی سهام عدالت، پرداخت سود سهام، مدیریت مطلوب شرکت های سرمایه پذیر و ایجاد صندوق های ETF، سرعت لازم را یافته و رضایت آحاد جامعه فراهم شود.

گفتنی است طرح سهام عدالت حدود چهار سال پیش در دولت احمدی نژاد آغاز شد و این طرح به منظور توزیع عادلانه ثروت در جامعه و همچنین حمایت از اقشار مختلف جامعه اجرایی شد و بیش از چهار سال از اجرای آن می‌گذرد و اکنون در خصوص اجرای صحیح آن انتقادهای فراوانی وجود دارد و همچنان دارندگان سهام عدالت از آن سودی نبرده‌اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *