حقوق و قضا در هفته‌ای که گذشت!

12:00 - 09 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۳۰۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: ماموریت رئیس قوه قضاییه به محسنی‌اژیه در رابطه با بررسی پرونده اسیدپاشی اصفهان، جزئیات بیشتر از قرارداد 32 میلیاردی یک وکیل با سازمانی دولتی، اعزام هیاتی بلندمرتبه از قوه قضاییه به ژنو برای ارائه گزارش یو.پی.آر، اعدام ریحانه جباری و ... از مهمترین اخبار حوزه حقوق و قضا در هفته گذشته بود.

: ماموریت رئیس قوه قضاییه به محسنی‌اژیه در رابطه با بررسی پرونده اسیدپاشی اصفهان، جزئیات بیشتر از قرارداد 32 میلیاری یک وکیل با سازمانی دولتی، اعزام هیاتی بلندمرتبه از قوه قضاییه به ژنو برای ارائه گزارش یو.پی.آر، اعدام ریحانه جباری و ... از مهمترین اخبار حوزه حقوق و قضا در هفته گذشته بود.

به گزارش ، دستگاه قضا در هفته گذشته حوزه ای پر خبر و رسانه ای بود به نحوی که بارها و بارها تیتر یک رسانه ها و صدر اخبار به اظهار نظر مسئولان قضایی اختصاص یافت.

در ادامه به مهمترین رویدادهای حقوقی، قضایی طی هفته‌ای که گذشت اشاره می‌شود:

با حکم رئیس قوه قضاییه، محسنی اژیه مسئول رسیدگی به پرونده اسیدپاشی اصفهان شد

اوایل هفته جاری با حکم رئیس قوه قضاییه، معاون اول رئیس دستگاه قضا مسئول پیگیری اسیدپاشی اصفهان شد. محسنی اژیه پس از دریافت این حکم عازم اصفهان شد و با حضور او، موضوع اسیدپاشی در شورای تامین استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی پس از آن در نشست خبری در اصفهان تصریح کرد: عامل یا عاملان اسیدپاشی اصفهان به اشد مجازات می‌رسند و در این رابطه ریاست دادگستری استان اصفهان، بازپرس و کارگروهی را تشکیل داده اند و به صورت منفعل و با تشکیلات پیگیر هستند تا پرونده را به نتیجه نهایی برسانند.

مشروح اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با اصحاب رسانه را در اینجا بخوانید.

جزئیات قردارد 32 میلیاردی یک وکیل با سازمان دولتی از زبان سراج

رئیس سازمان بازرسی در جلسه تودیع و معارفه بازرس کل استان گلستان که در هفته جاری برگزار شد به بیان جزئیات بیشتر از قرارداد 32 میلیونی یک وکیل با سازمان دولتی پرداخت.

رئیس سازمان بازرسی در این خصوص گفت: در یکی از سازمان‌ها 32 میلیارد تومان به یک وکیل دادند که فقط اعمال ماده 18 کند. همکاران قضایی مطلع هستند که برای اعمال ماده 18 فقط کافی است یک درخواست به رئیس قوه قضائیه داده شود که یا مورد قبول می‌شود یا خیر، این موضوع اصلاً وقتی نمی‌برد. در ابتدا 2 میلیارد تومان بدون آنکه قراردادی امضا، شود، به این وکیل پرداخت می‌شود و این وکیل برای جلب اعتماد آن سازمان، 48 ساعت بعد بنا به اعتراف خودش در دفتر وکالتش دو برگه را جعل و امضاء قاضی را پای آن می‌زند و به سازمان مربوطه ارائه می‌دهد. این وکیل از طریق آن برگه مجدداً 12 میلیارد و 400 میلیون تومان می‌گیرد و قرارداد 32 میلیارد تومانی منعقد می‌شود و سازمان دولتی فقط امضاء می‌کند.

جزئیات بیشتر را در اینجا بخوانید.

کیفرخواست متهمان نفتی به زودی صادر می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران در هفته جاری از صدور کیفرخواست متهمان نفتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. عباس جعفری دولت‌آبادی در این خصوص گفت: این پرونده در حوزه‌های نفت، ارز، کارگزاری، پول و مسائل تجاری متفرقه متمرکز است. به علت محرمانه بودن تحقیقات فعلا مجبوریم سکوت کنیم، اما با اطمینان می‌گوییم که یکی از بهترین تحقیقات در این پرونده انجام شده است و به زودی کیفرخواست سه نفر از متهمان این پرونده صادر خواهد شد.

تایید حکم راننده سرویس متجاوز در دیوان عالی کشور

تایید حکم راننده سرویس متجاوز در دیوان عالی کشور و ارسال آن به اجرای احکام از دیگر اخباری بود که در این هفته به وقوع پیوست. محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران در این رابطه گفت: راننده سرویس مدرسه که اقدام به تجاوز به کودکان کرده بود چندی پیش به حبس، شلاق و اعدام محکوم شد، این حکم پس از اعتراض متهم به دیوان عالی کشور رفت و سرانجام احکام صادره از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد و به زودی شاهد اجرای حکم خواهیم بود.

بررسی پرونده‌های زمین‌خواری، دستور جلسه آینده ستاد مبارزه با فساد اقتصادی

رئیس سازمان بازرسی در هفته جاری بررسی پرونده‌های زمین خواری را به عنوان دستور جلسه آینده ستاد مبارزه با فساد اقتصادی عنوان کرد.

ناصر سراج در این رابطه تصریح کرد: استان‌های مازندران و گلستان شاید جزو استان‌های اول در زمینه زمین‌خواری باشد که انشاء الله مانع این موضوع می‌شویم و در جلسه آتی ستاد مبارزه با فساد اقتصادی این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دیوان عدالت اداری به اختلاف‌نظر درباره مصوبه استخدامی دولت قبل و نحوه پرداخت حقوق به نیروهای اخراج شده ارتش پایان داد

در جلسه هیات عمومی دیوان عدالت اداری هفته جاری به اختلاف‌نظر شعب در رابطه با مصوبه استخدامی دولت دهم پایان داده شد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری در این خصوص گفت: در رابطه با مصوبه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قراردادی که در دولت قبل تصویب شده بود دو رای مختلف در شعب صادر شده بود که موضوع به دلیل اینکه دو رای متعارض داشت به هیات عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع شد و دیوان این موضوع را برای رفع تعارض مورد بررسی قرار داد.

حجت الاسلام موسی قربانی تصریح کرد: هیات عمومی دیوان بر اساس دو شرط تبدیل وضعیت این افراد را الزامی دانست، اولا اینکه فرد واجد شرایط ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و ثانیا دستگاه مربوطه نیاز به آن فرد داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین بحث اختلاف آرا در خصوص نحوه پرداخت حقوق به نیروهای اخراجی تبرئه شده ارتش که بر اساس موازین قانونی حکم اخراج آن‌ها صادر شده ولی بعدها در دادگاه تبرئه شدند و مشخص شد جرمی مرتکب نشده‌اند و به کار قبلی خود بازگشته‌اند، موضوع دیگری بود که در جلسه امروز دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری یادآور شد: در رابطه با این موضوع نیز اختلاف‌نظرهایی وجود داشت، برخی اعتقاد داشتند که باید حقوق این افراد از زمانی که سرکار نرفته‌اند پرداخت شود و بعضی دیگر معتقد بودند که پرداخت حقوق این افراد باید از زمانی که به مراجع قضایی مراجعه کرده و رای آن‌ها صادر شده است، صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام قربانی خاطرنشان کرد: هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این زمینه رای به پرداخت حقوق این افراد از زمان مراجعه به مراجع قضایی صادر کرد.

ریحانه جباری اعدام شد

ابتدای این هفته دادستانی تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حکم قصاص ریحانه جباری سحرگاه امروز به اجرا گذارده شد و بر این اساس پرونده ریحانه جباری پس از هفت سال با اجرای حکم اعدام مختومه شد. دادستانی توضیحات مبسوطی پیرامون این پرونده داده است که برای اطلاع از جزئیات این پرونده می‌توانید اینجا را بخوانید.

معرفی دادستان جدید شیراز

در هفته جاری قاضی طهماسب یزدانیان که پیش از این رییس شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی شیراز بود، با حکم ریاست قوه قضاییه به سمت دادستان عمومی و انقلاب شیراز منصوب شد.


برگزاری دوازدهمین جلسه دادگاه مهدی هاشمی

دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده بین المللی اتهامات مهدی هاشمی در دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.
علیزاده طباطبایی یکی از وکلای مهدی هاشمی پس از پایان جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: 6 شکایت از بنده و ابوالمعالی دیگر وکیل مهدی هاشمی مطرح شده است و یکی از این شکایات در مرحله بدوی منجر به حکم شد، اما در مرحله تجدیدنظر نقض شده است.

«تهران امروز» و «زنان امروز» مجرم شناخته شدند

در جلسه این هفته دادگاه مطبوعات، به اتهامات روزنامه تهران امروز، نشریه افکار، ورزشی گل و زنان امروز در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی کشکولی و با حضور اعضای هیئت منصفه مطبوعات رسیدگی شد.

در این جلسه نشریه تهران امروز به اتهام انتشار حکم غیر قطعی دادگاه با اکثریت آراء مجرم شناخته و با اکثریت آراء مستحق تخفیف دانسته شد.

نشریه افکار نیز بابت نشر مطالب خلاف واقع به اتفاق آراء مجرم شناخته شد و بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام با اکثریت آراء مجرم شناخته شد.

نشریه ورزشی گل بابت نشر مطالب خلاف واقع به قصد اضرار به غیر با اکثریت آراء مجرم شناخته و با اکثریت آراء مستحق تخفیف دانسته شد.

و نشریه زنان امروز نیز به اتهام استفاده ابزاری از تصاویر زنان با اکثریت آراء مجرم شناخته و با اکثریت آراء مستحق تخفیف دانسته شد.

اعزام هیاتی از قوه قضاییه به اجلاس شورای حقوق بشر ژنو و ارائه گزارش یو.پی.آر

اواسط هفته جاری هیاتی بلند مرتبه از قوه قضاییه به ریاست محمدجواد لاریجانی برای ارائه گزارش یو.پی.آر ایران به اجلاس حقوق بشر ژنو اعزام شدند و تاکنون جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده است.

محمدجواد لاریجانی در این خصوص گفت: گزارش(یو.پی.آر) ایران یکی از دستورکارهای مهم اجلاس شورای حقوق بشر و از سازوکارهای مهم گزارشگری در سازمان ملل است.

وی افزود: مکانیزم "یو پی آر" نخستین مکانیزم گزارشگری به دور از نفوذ دولت های بزرگ است و به طور منظم همه کشورها از جمله آنهایی که در غرب با بدترین روشهای حقوق بشری بیشترین داعیه های حقوق بشری را دارند باید پاسخگو باشند.ایران نه تنها حامی این مکانیزم است بلکه خود نقش بسیار فعالی در تهیه گزارش یو پی آر مربوط به خودش داشته است.

اخبار مربوط به این موضوع را می‌توانید در اینجا، اینجا و اینجا ملاحظه کنید.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *