رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کمک به برقراری امنیت در افغانستان اولویت منطقه است

10:13 - 09 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۲۸۶
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: وزیر امور خارجه کشورمان کمک به برقراری ثبات و امنیت در افغانستان را اولویت برای کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که روابط سنتی، تاریخی و فرهنگی با این کشور دارد، عنوان کرد.

: وزیر امور خارجه کشورمان کمک به برقراری ثبات و امنیت در افغانستان را اولویت برای کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که روابط سنتی، تاریخی و فرهنگی با این کشور دارد، عنوان کرد.

به گزارش گروه سیاسی ، ظریف پس از ورود به فرودگاه پکن برای شرکت در اجلاس روند استانبول درباره افغانستان گفت: این سفر بیشتر برای حضور در اجلاس قلب آسیاست که مجموعه‌ای از کشورها برای کمک به بازسازی و ایجاد ثبات در این کشور گردهم آمده‌اند.

وی با بیان اینکه قرار بود این اجلاس حدود دو ماه پیش در چین تشکیل شود، افزود: اما به دلیل مشکلاتی که برای تشکیل حکومت در افغانستان پیش آمده بود و به درخواست دولت این کشور به تعویق افتاد.

ظریف از تشکیل این اجلاس پس از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات افغانستان و برپایی دولت وحدت ملی در این کشور ابراز خرسندی کرد.

وی گفت‌: ما معتقدیم که سیاست‌های غلط گذشته که به گسترش افراط در منطقه کمک کرده باید متوقف شود و یک سیاست و نگاه جدید به افغانستان و کل منطقه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه این اجلاس را فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران دانست که از روند ایجاد استقرار و ثبات در افغانستان حمایت و هم دیدگاه خود را مطرح کند.

ظریف افزود: همچنین فرصتی است برای بنده که با برخی از مسئولان چینی هم درباره روابط دوجانبه و هم درباره تلاش‌هایی که ما در 1+5 انجام می‌دهیم و چین عضو مهم این گروه است و هم درباره موضوعات منطقه ای و بین المللی مشترک میان ایران و چین گفتگو کنم.

وی درباره ارزیابی خود از برگزاری سه دوره گذشته اجلاس روند استانبول درباره افغانستان و تاثیر آن در ثبات این کشور گفت: این فرصتی است که کشورهای تاثیرگذار در افغانستان درباره موضوع های مختلف تبادل نظر کنند.

ظریف افزود: چند حوزه برای ایجاد اعتماد در ابتکار قلب آسیا پیش‌بینی شده که یکی از آنها حوزه آموزش با مسئولیت جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت‌: همکاری کشورهای همسایه و تاثیرگذار، به ثبات افغانستان کمک خواهد کرد و هیچ اقدامی به تنهایی نمی‌تواند برای آینده افغانستان کارساز باشد و مجموعه ای از اقدامات لازم است که این اجلاس هم گوشه ای از آن است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *