ظرفیت برداشت گاز 65 میلیون متر مکعب افزایش می یابد

11:52 - 08 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۲۵۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خبرداد: سکوهای B و C فاز ١٢ پارس جنوبی تا اواخر آذر ماه امسال راه اندازی می شود و قرار است تا اوایل زمستان امسال از این فاز روزانه ٦٠ تا ٦٥ میلیون متر مکعب گاز به خطوط سراسری گاز کشور تزریق شود.

: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خبرداد: سکوهای B و C فاز ١٢ پارس جنوبی تا اواخر آذر ماه امسال راه اندازی می شود و قرار است تا اوایل زمستان امسال از این فاز روزانه ٦٠ تا ٦٥ میلیون متر مکعب گاز به خطوط سراسری گاز کشور تزریق شود.

به گزارش میزان، علی اکبر شعبان پور افزود: با بهره برداری کامل از فاز ١٢ میدان مشترک پارس جنوبی روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ هزار تن گوگرد در سال به تولید کشور افزوده می شود.

وی با اشاره به آغاز طرحی واحد اتان زدایی در نزدیکی پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی گفت: تلاش می شود طی چند سال آینده از اتان و LPG این فاز برای استفاده در واحدهای پتروشیمی برداشت شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در باره آخرین وضعیت طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی تصریح کرد: هم اکنون روزانه ٢٨ میلیون متر مکعب گاز ترش از سکوی ١٢ A این فاز در دو واحد شیرین سازی پالایشگاه فراورش می شود.

وی همچنین از صادرات بیش از ٣,٥ میلیون بشکه میعانات گازی فاز ١٢ پارس جنوبی از اسفند سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: بزودی و با هماهنگی های انجام شده با امور بین الملل شرکت ملی نفت، ١.٢ میلیون بشکه میعانات گازی دیگر این فاز صادر خواهد شد.

شعبان پور از آغاز تولید گوگرد در نخستین واحد گوگردزدایی فاز ١٢ خبرداد و گفت: تا اواخر آذر امسال واحد دوم گوگرد زدایی این پالایشگاه به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین از بهره برداری سومین و چهارمین واحد شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی با استفاده از گاز ترش و خشک خط لوله پنجم سراسری تا پایان آبان امسال خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی تا پایان امسال پنج واحد شیرین سازی این فاز به بهره برداری خواهد رسید.

وی به عملیات انشعاب گیری از خط لوله سراسری گاز برای استفاده در پالایشگاه فاز ١٢ با همکاری متخصصان منطقه ١٠ عملیات انتقال گاز کشور اشاره کرد و گفت: واحدهای شیرین سازی این پالایشگاه با استفاده از این خط لوله تا پیش از راه اندازی سکوهای دریایی تست و بهره برداری می شوند.

شعبان پور از راه اندازی سکوهای B و C سکوهای فاز ١٢ پارس جنوبی تا اواخر آذرماه امسال خبرداد و گفت: تلاش می شود تا اوایل زمستان امسال در مجموع از این فاز ٦٠ تا ٦٥ میلیون متر مکعب روزانه گاز به خطوط سراسری گاز کشور تزریق شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *