بحران آب به شمال کشور هم رسید/ ناگفته هایی از مشکلات حوضچه های پرورش ماهی در بستر رود هراز

17:55 - 07 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۲۲۸
خبرگزاری میزان: نماینده مردم آمل با گلایه از بحران آب کشاورزی و شرب در شهرهای شمالی گفت: کشاورزان شمال با بحران آب شرب و کشاورزی مواجه هستند و هنوز احداث سد با تاخیر و مشکل همراه است.

: نماینده مردم آمل با گلایه از بحران آب کشاورزی و شرب در شهرهای شمالی گفت:
کشاورزان شمال با بحران آب شرب و کشاورزی مواجه هستند و هنوز احداث سد با تاخیر و مشکل همراه است.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با بیان اینکه عدم مهار آب دلیل اصلی بحران آب در شمال است، افزود: به دلیل اینکه مهار آب وجود ندارد و آب در طول سال جمع نمی‌شود و به دریا می‌ریزد ، هنگام فصل کشاورزی کشاورزان مجبور به استفاده از چاه می شوند و همواره با بحران آب مواجه هستند.

وی با بیان اینکه برای این مشکل باید از سد استفاده شود گفت: احداث سد هراز کمک بزرگی به حل این مشکل است.

به گفته یوسفیان ملا ، سد هراز تونل هایش زده شده و فقط احداث دیواره سد باقی مانده که قرار است در سال 97 آماده بهره برداری شود.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه در خصوص مشکلاتی که حوضچه های پرورش ماهی در بستررود هراز به وجود آورده اند گفت: از ابتدا نباید این میزان مجوز برای فعالیت حوضچه های پرورش ماهی در بستر رود هراز صادرمی شد زیرا طول رود هراز حدود 80 کیلومتر است و ظرفیت این تعداد حوضچه را ندارد.

وی ادامه داد: اما در دو سال گذشته حتی یک حوضچه پرورش ماهی هم در هراز اضافه نشده و این حوضچه ها از زمان گذشته فعال هستند که باید رعایت شرایط ایمنی و حفظ آب در آنها انجام شود.

یوسفیان افزود: در حال حاضر که آب به دریا می ریزد اما در آینده باید شرایط عوض شود زیرا با احداث سد، 5 شهر شمال از آب این سد قراراست استفاده کنند که در آن زمان مشکلات عمیقی بروز خواهد شد زیرا نمی توان آبی که برای پرورش ماهی بوده است را برای شرب استفاده کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچکس به فکر سد لار نیست گفت: سد لار پر از ماهی های خال قرمز بوده که با ساخت سد ، این ماهی ها در حال تلف شدن هستند اما هیچ کس به فکر نیست.

به گفته یوسفیان اصل و ریشه های ماهی های قزل آلا از لار است و با ساخت سد این ماهی ها در حال تلف شدن و از بین رفتن هستند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *