سازمان ملل موضوع ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه را دنبال کند

17:52 - 07 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۲۲۷
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: متاسفانه برخوردهای دوگانه غرب نسبت به خلع سلاح ، به عدم اشاعه هسته ای کمک نکرده است و سازمان ملل باید با اولویت و جدیت موضوع ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه را دنبال کند.

: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: متاسفانه برخوردهای دوگانه غرب نسبت به خلع سلاح ، به عدم اشاعه هسته ای کمک نکرده است و سازمان ملل باید با اولویت و جدیت موضوع ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه را دنبال کند.

به گزارش ، «یان الیاسون» قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد عصر امروز (چهارشنبه) با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و با وی درباره موضوعات بین المللی و آخرین روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت و گو کرد.

شمخانی در این دیدار گفت: عدم نتیجه گیری در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله به مردم غزه و 51 روز بمباران خانه ها، پناهگاه ها، بیمارستان ها و حتی مدرسه سازمان ملل باعث گستاخی بیشتر این رژیم و احتمال تکرار حملات خواهد شد.

وی افزود : در حالی که بازرسان سازمان ملل به نتایج قابل توجهی در یافتن مقصر حملات شیمیایی در سوریه دست یافتند و مشخص شد منشأ این کشتار، گروهک تروریستی داعش با همکاری برخی کشورهای خارجی بوده است، سازمان ملل در این خصوص گزارشی منتشر نکرد و تاکنون نیز از بیان صریح نتایج تحقیقات پرهیز دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: انتظار دولت ها و ملت های جهان از سازمان ملل به عنوان نهادی بی طرف و مرجع، رسیدگی فوری به بحران ها و مشکلات جهانی است.

شمخانی تاکید کرد: عدم واکنش مناسب سازمان ملل متحد در خصوص نقض حاکمیت ملی کشورها و ایجاد رویه های غیر قانونی موجب زیر سوال رفتن منشور سازمان ملل و شکل گیری جریانات خودسر و در نهایت گسترش تروریسم می شود.

شمخانی گفت: به توجه به کار ویژه سازمان ملل در کمک به تقویت امنیت و حفظ صلح در جهان، دبیرکل باید فعالانه مانع از اقدامات یکجانبه قدرت ها در کشورهای دیگر شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد؛ ایران در موضوع هسته ای به استمرار مذاکرات خود با کشورهای 1+5 و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب برخورداری از تمام حقوق خود و رعایت قوانین موجود معتقد است و گزارش های اخیر نیز همچون گذشته پایبندی ایران را به انجام تعهدات و صلح آمیز بودن برنامه هسته ای نشان می دهد.

وی افزود؛ متاسفانه برخوردهای دوگانه غرب نسبت به خلع سلاح ، به عدم اشاعه هسته ای کمک نکرده است؛ سازمان ملل باید با اولویت و جدیت موضوع ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه را دنبال نماید.

شمخانی با اعلام اینکه ایران آماده همه نوع همکاری بشردوستانه در خصوص سوریه است تاکید کرد ایجاد ابتکاراتی مانند ایران – سوریه - سوییس می تواند از آلام و مصائب مردم این کشور کاهش دهد.

«یان الیاسون» قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در این دیدار نیز بر ادامه حمایت های سازمان ملل از عراق و کمک به آن در مبارزه با داعش تاکید کرد.

وی با اشاره به چالش های بزرگ و پیچیده جهانی از جمله پدیده تروریسم، بر ضرورت پایبندی کشورها به منشور ملل متحد تأکید کرد و افزود: امنیت جهانی با خطرها و منازعات پیچیده و گوناگونی روبه روست که مقابله با آن به همکاری و مشارکت جمعی همه کشورهای عضو سازمان ملل نیاز دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *