کاهش ورودی پرونده ها با قانون مجازات اسلامی جدید

15:05 - 07 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۲۰۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده از کاهش ورودی پرونده ها به دادگاه ها خبرداد و گفت: قانون مجازات اسلامی در دادسراها مثل قرار تعلیق، تعقیب، قرار ترک تعقیب و تاخیر تعقیب موجب کاهش ورودی پرونده ها به دادگاه ها شده است.

: سرپرست مجتمع قضایی شهید فهمیده از کاهش ورودی پرونده ها به دادگاه ها خبرداد و گفت: قانون مجازات اسلامی در دادسراها مثل قرار تعلیق تعقیب، قرار ترک تعقیب و تاخیر تعقیب موجب کاهش ورودی پرونده ها به دادگاه ها شده است.

قوام فروزان در گفت و گو با خبرنگار حقوقی اظهارکرد: بازگشت شرافتمندانه نوجوانان واطفال مرتکب بزه به جامعه مهم ترین هدف دستگاه قضایی است که قضات با رسیدگی دقیق به پرونده ها و جبران خسارت زیان دیده سعی در بازپروری مددجویان و صلح و سازش پرونده ها دارند.

وی گفت: ماهانه 150 پرونده به مجتمع قضایی وارد که تمامی پرونده ها با سعی و تلاش قضات مختومه می شود.

این مقام قضایی رانندگی بدون گواهینامه را بیشترین پرونده وارده به مجتمع قضایی عنوان کرد و افزود: اقدامات مرتبط با جرایم راهنمایی و رانندگی بیشترین جرم ارتکابی از سوی نوجوانان است. همچنین ضرب و جرح، مواد مخدر و سرقت نیز در مرحله بعدی جرایم قرار دارند.

فروزان ادامه داد: اقدامات انجام شده در مجتمع قضایی اطفال مطلقا تنبیهی و مجازات نیست و هدف بازپروری و بازسازی نوجوانان و اطفال است که همین امر موجب کاهش ورودی پرونده ها به دادگاه شده است.

این مقام قضایی دیدگاه قانون جدید را جرم زدایی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: سیاست در نظر گرفته شده از سوی قانون مبتنی بر جرم زدایی است و قانون در خصوص اطفال به دنبال اصلاح است و نمی خواهد جرم افزایی کند.

وی اضافه کرد: در قوانین جدید برای اطفال از مجازات جایگزین و تعدیل شده استفاده می شود، مثلا در جرایمی که برای افراد بالای 18 سال، یک سال مجازات حبس در نظر گرفته می شود، برای افراد زیر 18 سال تبدیل به جزای نقدی می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *