نتیجه تبعیض، گسترش افراط و خشونت طلبی است/ ایران در شرایط تحریم‌های ناعادلانه پیشرفت کرد

13:28 - 07 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۱۷۹
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: معاون حقوقی و بین الملل وزیر امورخارجه گفت: معتقدیم نتیجه تبعیض، نابرابری و اعمال سیاست های زورمدارانه در روابط بین الملل؛ به حاشیه رانده شدن فرهنگ، مسامحه و در نهایت گسترش افراطی گرایی و خشونت طلبی است.

: معاون حقوقی و بین الملل وزیر امورخارجه گفت: معتقدیم نتیجه تبعیض، نابرابری و اعمال سیاست های زورمدارانه در روابط بین الملل؛ به حاشیه رانده شدن فرهنگ، مسامحه و در نهایت گسترش افراطی گرایی و خشونت طلبی است.

به گزارش گروه سیاسی ، «سید عباس عراقچی» روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز سازمان ملل متحد با بیان اینکه ایران یکی از قربانیان جنگ، خشونت و تروریسم است، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان جهانی سرشار از صلح، آرامش و توسعه براساس کرامت انسانی و اعتدال بوده است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه تصریح کرد: از دیدگاه ما گفت و گو دریچه ای به سوی صلح، همزیستی و اعتدال است.

عراقچی که در مراسم شصت و نهمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد در تهران سخنرانی می کرد، افزود: این مراسم فرصتی مناسب برای گرامیداشت و در عین حال تامل است.

وی افزود: سازمان ملل متحد چارچوبی مناسب برای پاسخ دسته جمعی و چندجانبه به چالش های پیچیده ای است که در مسیر صلح و توسعه قرار دارد.

جهان همچنان با افراطی گری و اقدامات خشونت آمیز مواجه است

معاون وزیر امور خارجه افزود: نظام ملل متحد بخش جدایی ناپذیر از تلاش جامعه بین المللی برای رسیدن به صلح و توسعه در خلال دهه های گذشته بوده است.

وی درباره دستاوردهای سازمان ملل متحد گفت: دستاوردهای این سازمان برای فراهم آوردن شرایط بهتر و امن تر برای زندگی صدها میلیون نفر از مردم فقیر جهان است.

عراقچی اضافه کرد: ما در این راستا به همه کسانی که صادقانه در جهت منافع مشترک همه ملت های جهان خدمت کرده اند، احترام می گذاریم.

وی در مورد وضعیت کنونی جهان گفت: ما همچنان با منازعات، تروریسم، تجاوزات نظامی، نقض حاکمیت ملی کشورها، افراطی گری و اقدامات خشونت آمیز مواجه هستیم.

عراقچی در ادامه فقر، نابرابری، تبعیض، تحقیر و بی عدالتی را بستر رویش پدیده های مضموم دانست و گفت: کشورهای در حال توسعه همچنان با چالش های توسعه ای زیادی مواجه هستند.

وی در این راستا توسل به اقدامات قهرآمیز اقتصادی و تحریم های ناعادلانه توسط برخی از قدرت های بزرگ از مسایلی دانست که بر عمق این چالش ها می افزاید.

عراقچی ادامه داد: در چنین جهانی، سازمان ملل متحد باید بتواند بخش مهمی از راه حل ها باشد و توانمندی خود را برای ایجاد تحول در زندگی مردم سراسر جهان نمایان سازد.

وی حمایت از مظلومین بی دفاع و محرومین در جای جای جهان را بخشی از مسوولیت این نهاد دانست و گفت: امروز در مواجهه با چالش های جهانی، چندجانبه گرایی با آزمونی واقعی مواجه است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: واقعیت های جهان مدام این نکته را به ذهن می رساند که اقدامات جمعی و تلاش های جهانی با مشارکت همه کشورها بیش از هر زمانی مورد نیاز است.

وی تاکید کرد: همکاری در این شرایط یک انتخاب نیست، بلکه الزامی است که باید در کارکردهای نظام ملل متحد نمودار شود.

عراقچی ادامه داد: بسیار مهم است که نظام ملل متحد برای افزایش کارآمدی، نقش روبه افزایش کشورهای در حال توسعه را در فرایندهای سیاسی و اقتصادی، بین المللی و حق آنان را از پیشرفت های علمی و فناوری نوین بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

گام های بزرگی برای ایجاد جهانی عاری از فقر و نابرابری برداشته شود

معاون وزیر امورخارجه با بیان اینکه ایران با نظر سازمان ملل متحد مبنی بر نقش توسعه در پیشبرد صلح موافق است، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای فرایند تدوین دستور کار توسعه پس از 2015 که در حال حاضر در سازمان ملل متحد در جریان بوده، اهمیت زیادی قائل است.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که نه تنها آن دسته از اهداف توسعه هزاره که کماکان محقق نشدند همچنان در دستور کار جامعه بین المللی باقی بماند، بلکه قادر باشیم گام های بزرگتری یعنی ایجاد جهانی عاری از فقر و نابرابری را برداریم.

عراقچی تاکید کرد: اهداف توسعه پایدار در صورتی می توانند منشا دستاوردهای قابل توجهی باشد تا مشارکت جهانی و تقویت ابزارهای اجرایی محقق شود.

ایران با تمام فشارها به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه با یادآوری اینکه ایران یکی از اعضای موسس سازمان ملل متحد بوده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای نسبت به عملکرد و کارایی این سازمان در مواجهه با چالش های جهان در حال تغییر دارد. ما فعالانه در سیاست گذاری های بین المللی به اجرای آنها مشارکت کردیم.

عراقچی حضور سازنده و موثر ایران در فرایندهای نظام ملل متحد مانند میزبانی اجلاس های متعدد از جمله در سطح سران، ریاست گروه 77 و جنبش عدم تعهد را نمونه هایی از توفیقات دیپلماسی مسوولانه جمهوری اسلامی ایران در این عرصه عنوان کرد و افزود: مایه افتخار است که جمهوری اسلامی ایران به رغم تمامی فشارها و دشواری ها با اتکا به تلاش های ملی و رویکردهای بومی به پیشرفت های قابل توجهی در تحقق اهداف بین المللی توسعه دست یافته است.

وی در ادامه شاخص توسعه انسانی ایران را با رشد 52 درصدی در دوران پس از انقلاب اعلام کرد و افزود: مردم ایران در مسیر توسعه کشور با تلاش مستمر به پیشرفت های علمی و فناوری قابل توجهی دست یافتند.

عراقچی افزود: تمام این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که برخی قدرت های بزرگ با بهانه جویی های واهی با توسل به تحریم های ناعادلانه و ضد بشری به اشتباه راهبردی علیه ملت مستقل مقاوم و پرتوان ایران داشته است.

وی ادامه داد: آنها در واقع شهروندان ایران و دستاوردهای توسعه ای کشور را به ویژه در زمینه فقرزدایی، بهداشت و آموزش هدف قرار می دهند که چنین تحریم های ظالمانه و البته بیهوده ای تنها نفرت عمیق از تحریم کنندگان را در میان مردم ایران به دنبال داشته است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از ظرفیت های سازمان ملل متحد و در حمایت از اولویت های توسعه ای کشور، طی یک فرآیند مشارکتی با «تیم کشوری سازمان ملل» همکاری های متقابلی را در قالب سند چارچوب کمک های توسعه ای ملل متحد و اسناد برنامه های کشوری ارتقا داده است.

وی افزود: اصل مالکیت کشوری، مهم ترین مولفه حاکم بر این اسناد است و تمامی این اسناد از برنامه 5 ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران الهام می گیرد.

عراقچی تصریح کرد: اطمینان دارم که این رویکرد، تعاملات مفید و درازمدت میان ایران و سازمان ملل متحد را مستحکم تر خواهد کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *