برخی رسانه‌های داخلی از تاکتیک‌های عملیات روانی خبر غفلت می‌کنند

12:38 - 07 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۱۶۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون خبر خبرگزاری تسنیم گفت: متاسفانه رسانه‌های داخلی به دلیل سرعت در انتشار خبر از صحت و جامعیت، همچنین تاکتیک‌های عملیات روانی نهفته در متن یک خبر غفلت می‌کنند.

: معاون خبر خبرگزاری تسنیم گفت: متاسفانه رسانه‌های داخلی به دلیل سرعت در انتشار خبر از صحت و جامعیت، همچنین تاکتیک‌های عملیات روانی نهفته در متن یک خبر غفلت می‌کنند. در مجموع آثار این غفلت موج سازی اخیر درباره موضوع اسید پاشی بوده که برخی رسانه‌های داخلی را خواسته یا ناخواسته در بازی طراحی شده دشمن انداخته است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، درباره حوادث اسیدپاشی زنجیره‌ای در استان اصفهان و بازتاب آن در رسانه های بیگانه اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای امروز رسانه‌ها آشنایی با تاک‌تیک‌ها و تکنیک‌های عملیاتی است. متاسفانه به دلیل ناآشنایی با معقوله‌ای به نام عملیات روانی، خبرنگاران و نویسندگان حوزه رسانه ناخوداگاه در دام رسانه‌ای دشمن می افتند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که موضوع اسیدپاشی و موضوعاتی از این  قبیل، اگرچه نشان از یک ناهنجاری اجتماعی دارد، اما خاص ایران نیست، تاکید کرد: مروری کوتاه بر وضعیت اجتماعی و فرهنگی امریکا و اروپا گواه این واقعیت است که بالاترین میزان ناامنی اخلاقی، روحی و روانی مردم این دو قاره را تهدید می‌کند. اما با توجه به اینکه نظام سلطه از ابزار رسانه و با تکنیک و تاکتیک عملیات روانی استفاده کرده، افکار عمومی جهان از واقعیت امروز جامعه اروپایی و امریکایی بی‌اطلاع است.

معاون خبر خبرگزاری تسنیم در ادامه به تیراندازی در  آمریکا اشاره کرد و گفت:  سریال ادامه دار تیراندازی به قلب کودکان و نوجوانان آمریکایی در محیط‌های آموزشی ادامه دارد، در حقیقت اینگونه اخبار در چارچوپ تاک‌ تیک‌های عملیاتی روانی دشمن پنهان می‌ماند، اما کمترین ناهنجاری درجوامع هدف نظام سلطه از جمله ایران اسلامی برجسته سازی می‌شود.

کریمی با اشاره به این مطلب که متاسفانه رسانه‌های داخلی به دلیل سرعت در انتشار خبر از صحت و جامعیت، همچنین تاک‌تیک‌های عملیات روانی نهفته در متن یک خبر غفلت می‌کند، افزود: در مجموع آثار این غفلت موج سازی اخیر درباه موضوع اسید پاشی که برخی رسانه‌های داخلی خواسته یا ناخواسته در میدان طراحی شده دشمن بازی کرده‌اند.

معاون خبر خبرگزاری تسنیم با بیان این مطلب که بهترین راهکار در مواجه با این اخبار این است که دقت و صحت خبر فدای سرعت و رقابت در انتشار اخبار نشود، اظهار کرد: در حقیقت می‌توان با تعامل و اندکی زمان گذاشتن چنین اخباری را منتشر کرد، به عبارتی بافراوری مطلوب خبر، با دقت بر ارزش‌های افزوده و اطلاع جامعه از حواشی اخبار می‌توانیم با دقت عملیات روانی دشمن را معکوس کرده و آنها را وادار کنیم در میدان طراحی شده با ما بازی کند.

کریمی در ادامه به کارکرد رسانه‌ای در فضای عملیات روانی موضوع جراحی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: افکار عمومی داخلی و خارجی نیز رسانه‌های داخلی و خارجی در برابر مدیریت این عملیات که به طور مشخص از سوی رهبر معظم انقلاب اداره شد، غافلگیر شدند و به معنای تمام نظام سلطه پس زده و مجبور شد برای نخستین بار از شایع پردازی، دروغ و خبر سازی‌های بی‌مورد دوری کنند.

وی در خاتمه با بیان این مطلب که رسانه های داخلی می‌توانند مستندات داخلی و خارجی موضوع اسید پاشی و اهانت به زنان را در ایران و جوامع غربی بررسی کنند، تصریح کرد: براساس اطلاعات و اسناد موجود سال گذشته حتی یک مورد اسید پاشی در کشور ثبت نشده و در سال‌های قبل نیز کمتر از تعداد انگشتان دست این اتفاق گزارش شده است، بنابراین با مرور آمار و اطلاعات موجود به راحتی می توان به موارد مورد نظر  دست یافت. نکاتی که به آن پرداخته نشد، اما رسانه‌ های ما در یک غفلت انکار ناپذیر وارد بازی طراحی شده دشمن شدند. بنابراین به نظرمی‌رسد باید از این پس در رصد اخبار و جمع آوری اطلاعات و چگونگی انتشار آن دقت نظر مضاعفی داشت.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *