حمایت کیفری از آمران‌ به معروف در طرح جدید مجلس/چه کسانی از تصویب قانون امربه معروف نگرانند؟

11:13 - 07 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۱۳۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: یک حقوقدان گفت: کسانی امروز از تصویب قانون امربه معروف ابزار نگرانی می‌کنند که مواضع فرهنگی‌شان مبتنی بر پلورالیسم فرهنگی، اباحه‌گری و تسامح و تساهل در تعارض صریح با فرهنگ دینی قرار دارد و تهدید کننده نظام ارزشی و امنیت فرهنگی جامعه است.

: یک حقوقدان گفت: کسانی امروز از تصویب قانون امربه معروف ابزار نگرانی می‌کنند که مواضع فرهنگی‌شان مبتنی بر پلورالیسم فرهنگی، اباحه‌گری و تسامح و تساهل در تعارض صریح با فرهنگ دینی قرار دارد و تهدید کننده نظام ارزشی و امنیت فرهنگی جامعه است.

به گزارش شاطری پور با بیان اینکه اصل هشتم قانون اساسی به موضوع امربه‌معروف اشاره دارد، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه همگانی و متقابل در سه حوزه مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مرد نسبت به دولت معرفی گردیده است.

انتقاد از مسکوت ماندن اصل هشتم قانون اساسی

وی افرود: بر اساس اصل هشتم، تعیین شرایط، حدود و کیفیت امر به معروف و نهی از منکر به قانون ارجاع شده است . اکنون سی و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد ولی اصل هشتم قانون اساسی به سبب بهانه های متفاوتی تاکنون اجرایی نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نراق ادامه داد: اجرایی نشدن اصل هشتم قانون اساسی در حالی اتفاق افتاده که از ابتدای شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران همواره دغدغه و دلنگرانی‌هایی از سوی مسوولان و دلسوزان نظام برای اجرایی شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر و عمل به این واجب موکد دینی وجود داشته که تا به امروز فعالیت ها و اقدام های صورت گرفته نتوانسته غبار مظلومیت از سیمای این فریضه الهی بزداید.

قانونگذار برای اولین بار به امربه معروف پرداخته است


وی با اشاره به این مطلب که وقوع رویدادهای تاثر برانگیزی که موجب آسیب‌های گسترده جانی و جسمی نسبت به آمران به معروف و ناهیان از منکر گردید سبب شد تا مجلس شورای اسلامی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را در دستور کار خود قرار دهد، به بیان ویژگی‌های این طرح پرداخت و گفت: اولین ویژگی این طرح که تصویب جزئیات آن در جلسه علنی مجلس در حال بررسی می‌‌باشد این است که برای اولین بار به تعریف معروف و منکر و هم چنین امر به معروف و نهی ازمنکر پرداخته و حدود آن را به عنوان یک شیوه تعامل و نظارت متقابل اجتماعی تعیین کرده است.

شاطری‌پور ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر موضوع این طرح، محدود به مرحله زبانی و نوشتاری است و اقدام عملی تنها وظیفه دولت است. هم چنین امر به معروف و نهی از منکر ناظر به رفتاری تعریف شده که علنی بوده و بدون تجسس مشخص باشد و نمی‌توان در اجرای امر به معروف و نهی از منکر متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی افراد گردید.

حمایت کیفری از آمران به معروف

وی با بیان اینکه حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر برای اولین بار در قوانین موضوعه، دیگر ویژگی این طرح است، اظهار کرد: مقاومت، تهدید، توهین و یا مزاحمت از جمله موانعی هستند که در برابر اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه وجود دارد و جرم‌انگاری آن می‌تواند به نوعی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در برابر رفتارهای افرادی باشد که با لجاجت اصرار بر شکستن حریم‌ها در فضای عمومی جامعه دارند.

حمایت های قانون ایثارگران، در انتظار آمران به معروفی که آسیب جسمی ببنید

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هم‌چنین پرداخت دیه از محل ماده ۱۰ قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل اشخاص ثالث مصوب ۱۳۹۰ در مواردی که جانی شناسایی نشود یا در مهلت مقرر ناتوان از پرداخت دیه باشد یکی دیگر از موارد حمایت کیفری از آمران به امر به معروف و نهی از منکر و ناهیان از منکر در این طرح است.


به گفته وی به موجب این طرح هم چنین آمران به معروف و ناهیان از منکر که در مقام اجرای امر به معروف و نهی از منکر آسیب جسمی یا جانی دیده‌اند از حمایت‌های قانون جامع خدمات‌سانی به ایثارگران مصوب ۱۳۹۱ بهره‌مند می‌گردند.

انتقاد از مرتبط کردن بحث اسیدپاشی با موضوع امر به معروف

وی با انتقاد از مرتبط کردن بحث اسیدپاشی اصفهان به موضوع امر به معروف افزود: وقوع جنایت اسیدپاشی علیه چهار نفر از بانوان اصفهانی در روزهای اخیر که موجب جریحه دار شدن احساسات و عواطف عمومی و ایجاد احساس ناامنی در میان شهروندان بویژه زنان گردیده است و تقارن و همزمانی آن با مطرح شدن طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس سبب شده تا عده‌ای با بهره‌گیری از پوشش گسترده رسانه‌ای در فضای واقعی و مجازی و با همکاری شبکه‌های فارسی‌زبان معاند این چنین القاء کنند که تصویب این طرح و اجرای امر به معروف و نهی از منکر موجب تفرقه و جدایی مردم و ایجاد ناامنی در فضای عمومی جامعه می‌گردد و زمینه تعرض و تجاوز به حقوق شهروندان فراهم می‌گردد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: این عده هم چنین با نسبت دادن ناامنی ها به نهادهای انقلابی و نیروهای ارزشی تلاش می‌کنند تا پروژه مشروعیت قهقرایی و اعتبار زدایی از نهادهای انقلابی را پیاده‌سازی کنند، این در حالی است که اجرای طرح امر به معروف و نهی از منکر بستر قانونی مناسبی برای تشدید و تقویت مشارکت مردم در اداره جامعه و نظارت اجتماعی فراهم می‌آورد و موجب ارتقای امنیت فرهنگی و اجتماعی می‌گردد.

شاطری پور خاطرنشان کرد: کسانی امروز تصویب طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را زمینه‌ساز ناامنی در جامعه معرفی می کنند و از اجرایی شدن آن نگرانند که مواضع فرهنگی‌شان مبتنی بر پلورالیسم فرهنگی، اباحه‌گری و تسامح و تساهل در تعارض صریح با فرهنگ دینی قرار دارد و تهدید کننده نظام ارزشی و امنیت فرهنگی جامعه است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *