رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مهمترین خاصیت پدافند غیرعامل جلوگیری از برهم خوردن تعادل ذهنی جامعه است

17:48 - 06 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۰۵۴
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
خبرگزاری میزان: جانشین فرمانده کل سپاه مهمترین خاصیت پدافند غیرعامل را جلوگیری از بر هم خوردن تعادل ذهنی جامعه عنوان کرد.

: جانشین فرمانده کل سپاه مهمترین خاصیت پدافند غیرعامل را جلوگیری از بر هم خوردن تعادل ذهنی جامعه عنوان کرد.

به گزارش گروه سیاسی ، سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش ملی پدافند غیرعامل که صبح امروز در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اینکه هر جنگی شرایط خاصی برای وقوع و اتفاق افتادن دارد، گفت: شرایط امروز دنیا سیال و زود‌گذر است و نمی‌توان جنگ‌ها را در فاصله زمانی بلند پیش‌بینی کرد. جنگ‌ها واقعیت‌هایی بودند که در شرایط غافلگیری استراتژیک اتفاق افتادند. به عنوان مثال جنگ‌های جهانی در اثر یک حادثه تاکتیکی آغاز و سبب بالفعل شدن استراتژی‌های نهفته شده‌اند.

وی با اشاره به برخی نمونه‌های تاریخی در این رابطه گفت: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را نمی‌شد بیشتر از چند ماه از زمان وقوع آن پیش‌بینی کرد و حتی در روزهای پایانی شهریورماه نیز باز هم در نزد صاحبنظران سیاسی و نظامی پیش‌بینی چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر نبود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: جنگ 33 روزه بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی نیز قابل پیش‌بینی نبود و در اثر یک حادثه چنین جنگی اتفاق افتاد. حادثه 11 سپتامبر و تعبیر استراتژی‌های نظامی نیز به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نبود از این رو ما با واقعیت‌هایی مواجهیم که امکان تعیین زمان وقوع آن ساز و کارها، مقیاس، ابعاد و طول مدت آن وجود ندارد.

سردار سلامی با اشاره به اینکه جنگ یک واقعیت در زندگی امروز ملت‌هاست، گفت: جنگ همانند صلح بخشی از زندگی بشر را تشکیل می‌دهد. جنگ چیزی جدا از سرنوشت کشورها و ملت‌ها نیست. جنگ ادامه صلح است و تصویری از یک تحول سیاسی اما در قالب دیگر به شمار می‌رود.

وی افزود: تفاوت جنگ با صلح این است که در آن تقابلات به شکلی متراکم و در کوتاه مدت اتفاق می‌افتد. در صلح سیر خط سرنوشت جامعه خطی است اما جنگ مرز حیات و ممات یک جامعه است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم برای صلح، آرامش و امنیت تلاش کنیم باید برای بقا و ادامه حیات آماده شویم. کشوری که برای جنگ آماده نیست نمی‌تواند مشق صلح کند. امنیت و آرامش و اقتدار ناشی از توانایی در مدیریت جنگ است و کشورهایی که امروز حیات خود را از دست داده‌اند به دلیل عدم توان برای مدیریت جنگ، ناکارآمدی و انحطاط بوده است.

سردار سلامی ادامه داد: ما باید برای شرایط وقوع حوادث و جنگها آماده شویم تا شکست نخوریم. امروز و در جهان کنونی فاصله‌ بین جنگ و صلح کمتر شده است. خیلی از کشورها امروز با یکدیگر تعامل می‌کنند اما با هم در حال جنگ هستند. جنگ‌های سایبری، اطلاعاتی، جنگ‌های بیولوژیک، عملیات‌های روانی، دستکاری‌های امنیتی، تحریم‌های اقتصادی و منزوی‌سازی در عرصه سیاست خارجی بخش‌هایی از چهره جنگ در دوران جدید است.

وی افزود: امروز ما کشوری هستیم که با بیشترین تهدیدات ممکن روبرو هستیم و حتی یک متحد متعهد نداریم و احتمال وقوع چنین جنگ‌هایی در عرصه جدید برای ما از سایر کشورهای دیگر بیشتر است. جنگ نرم امروز یک واقعیت برای سیستم امنیتی ماست. نبردهای نیابتی در پیرامون ما در جریان است و ما تحت تحریم اقتصادی قرار داریم. تلاش‌های فراوانی برای منزوی کردن ما در فضای بین‌الملل در حال انجام است و تمام تهدیدات علیه ما در حال انجام شدن و یا در آینده احتمال دارد پیاده شود.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه با تاکید بر اینکه در جنگ‌های امروزی لایه‌های تاکتیک و استراتژی بر روی یکدیگر منطبق شده است، گفت: دشمن امروز تلاش می‌کند تا با ایجاد یک شوک تعادل اجتماعی را برهم بزند. تلاش دشمن این است که در همان ابتدا بتواند مراکزی را که نفت زندگی و اقتصاد و سیاست به آن وابسته است را از بین ببرد و خاصیت پدافند غیرعامل این است که از بر هم خوردن تعادل ذهنی جامعه جلوگیری می‌کند.

سردار سلامی با اشاره به اینکه تلاش دشمن در ابتدا برای انهدام مراکز الکتریسیته، برق، صدا و سیما و ایجاد اغتشاس در محیط زیستی جامعه است، گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد ذهنیت یک جامعه دچار اغتشاش می‌شود و بین اعضا و جوارح و ذهنیت آن جامعه فاصله می‌افتد.

وی افزود: در جنگ‌های امروز از زمان وقوع تا زمان عکس‌العمل تنها باید برنامه‌ها و طرح‌هایی که از قبل آماده شده است به اجرا در بیاید. در جنگ‌های امروزی همانند یک کشتی‌گیر باید سالها تمرین کرد تا طی چند دقیقه بتوان مسابقه را برد چرا که اگر امتیازی را در همان ابتدا از دست دهیم ممکن است فرصت کمی برای جبران آن وجود داشته باشد.

جانشین فرمانده سپاه تاکید کرد: در پدافند غیرعامل ما باید اقداماتی را انجام دهیم، ما باید اقداماتی را انجام دهیم که بتوانیم از فروپاشی ذهنی جامعه جلوگیری کنیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *