"یو پی آر" نخستین مکانیزم گزارشگری بدور از نفوذ قدرت‌ها است

16:17 - 06 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۰۴۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اعزام هیئتی از قوه قضاییه به اجلاس شورای حقوق بشر ژنو گفت: گزارش(یو.پی.آر) ایران یکی از دستورکارهای مهم اجلاس شورای حقوق بشر و از سازوکارهای مهم گزارشگری در سازمان ملل است.

: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اعزام هیئتی از قوه قضاییه به اجلاس شورای حقوق بشر ژنو گفت: گزارش(یو.پی.آر) ایران یکی از دستورکارهای مهم اجلاس شورای حقوق بشر و از سازوکارهای مهم گزارشگری در سازمان ملل است.


به گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمدجواد لاریجانی افزود: ایران در تمهید این ساز و کار نقش فعالی دارد و هدف این است که از اعمال سلیقه های موردی و سیاست بازی در امر گزارشگری جلوگیری کند.


وی افزود: این روش بسیار خوبی است اما ما نگرانیم که در نهایت سیاست بازی هایی که در صحنه ها و میدان های دیگر سازمان ملل است، روی این مکانیزم تاثیر بگذارد.


لاریجانی گفت: مکانیزم "یو پی آر" نخستین مکانیزم گزارشگری به دور از نفوذ دولت های بزرگ است و به طور منظم همه کشورها از جمله آنهایی که در غرب با بدترین روشهای حقوق بشری بیشترین داعیه های حقوق بشری را دارند باید پاسخگو باشند.ایران نه تنها حامی این مکانیزم است بلکه خود نقش بسیار فعالی در تهیه گزارش یو پی آر مربوط به خودش داشته است. وی گفت: گزارش اول یو پی آر ایران یکی از بهترین گزارش های سازمان ملل ارزیابی شده است.


لاریجانی افزود: گزارش دوره چهار ساله ای که اکنون به سازمان ملل عرضه شد از لحاظ دقت به جمعیت، بسیار قابل توجه است. ایران با کمک مسئولان عالی رتبه، دستاوردهای حقوق بشری خود را عرضه می کند و بعضی از شبهاتی که اینجا مطرح می شود پاسخ می دهد.استراتژی جمهوری اسلامی ایران تعامل فعال و سازنده با این مکانیزم بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه مشارکت فعال در توسعه، تشریح و پیشرفت اسناد سازمان ملل و مکانیزم های حقوق بشر فقط مربوط به غرب نیست گفت: حقوق بشر مقوله ای بسیار مهم و قابل توجه برای کشورهای دنیا از جمله ایران است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *