مجاهدی: شاعر باید بازتاب دهنده حوادث پیرامون خود باشد

13:12 - 30 تير 1393
کد خبر: ۱۲۹۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: یک شاعر آیینی، ضمن این که سکوت را زیبنده شاعر نمی داند، معتقد است در جهان امروز شاعر باید روشن و دقیق درباره حوادث پیرامون خود اعلام موضع کند.

: یک شاعر آیینی، ضمن این که سکوت را زیبنده شاعر نمی داند، معتقد است در جهان امروز شاعر باید روشن و دقیق درباره حوادث پیرامون خود اعلام موضع کند.
به گزارش ، محمد علی مجاهدی (پروانه)، شاعر پیش کسوت آیینی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این که تعداد مجموعه های شعری که درباره غزه در کشورمان سروده شده است زیاد نیست، اظهار کرد: یک شاعر وقتی وارد عرصه شعر می شود و یا هر هنرمندی در هر هنری، رسالت هایی را خواه ناخواه بر عهده می گیرد و به عنوان رسانه عمل می کند تا پیام مد نظرش را به گوش دنیا برساند.
وی هنر و به خصوص شعر را به لحاظ تاثیرگذاری بر مخاطب شگفت انگیز دانست و افزود: در دستورات دینی ما آمده است که اگر کسی از شما طلب کمک کند و شما اعتنا نکنید، باید در مسلمان بودن خود شک کنید. در اشعار بزرگان ادب فارسی شاید نامی از غزه و فلسطین نباشد اما به طور کلی به کمک به مظلوم اشاره شده است.
مجاهدی ادامه داد: سعدی در شعر "بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند" تمام عالم هستی را به عنوان یک کلیت در نظر گرفته و می گوید وقتی در جایی از دنیا به این درخت تناور ضربه ای می خورد باید فریاد همه بلند شود و به داد مظلوم برسند.
این شاعر با اشاره به سخنی از حکیم نظامی مبنی بر این که شاعر فرزند زمانه خودش است، عنوان کرد: شاعر باید بازتاب دهنده حوادثی باشد که در زمان خودش اتفاق می افتد و اگر سال ها بعد خواستند درباره تاریخ ایران و منطقه تحقیق کنند باید از کلام شاعر متوجه شوند که مردم فلسطین در برابر دشمنان چه رنجی متحمل شده اند.
وی گفت: شاید به اسم غزه و فلسطین در پیشینه ما اشعار نادر و کمی باشد، اما امروز با توجه به این که اخبار هر لحظه به دست مردم می رسد، شاعر باید روشن و دقیق درباره حوادث پیرامونش اعلام موضع کند. در چنین جریانی که موج بیداری جهان را فراگرفته است سکوت کردن و به غزل بسنده کردن زیبنده شاعر نیست.
مجاهدی در پایان با اشاره به دیدار شاعران با مقام معظم رهبری در نیمه ماه مبارک رمضان گفت: امسال توفیق نداشتم در محفل ادبی شاعران با مقام معظم رهبری حضور داشته باشم اما شنیدم که یکی از شاعران جوان شعری درباره مقاومت فلسطینیان خواند که حضرت آیت الله خامنه ای هم از آن استقبال کردند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *