لزوم جلوگیری از شایعه پراکنی در بورس/ بحران سود بانکی بازار را تحت تاثیر قرار داده است

12:22 - 06 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۹۸۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: در نشست کانون نهادهای سرمایه‌گذاری که صبح امروز برگزار شد، بحث‌های مختلفی از جمله لزوم جلوگیری از شایعه پراکنی در بورس و عوامل بحران در بازار بورس را بررسی کردند.

: در نشست کانون نهادهای سرمایه‌گذاری که صبح امروز برگزار شد، بحث‌های مختلفی از جمله لزوم جلوگیری از شایعه‌پراکنی در بورس و عوامل بحران در بازار بورس را بررسی کردند.

به گزارش میزان، رییس هیئت مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری بر لزوم کنترل ریسک سیستماتیک بازار سرمایه به منظور تشویق سرمایه گذارن برای فعالیت در این بازار تأکید کرد.

علیرضا عسگری مارانی در نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری، با اشاره به لزوم افزایش تعداد سهامداران دربازار سرمایه افزود: باید تلاش کرد عمده افراد در کشور صاحب کد معاملاتی باشند و در این راستا، دولت نیز باید اقداماتی را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی خاطرنشان کرد: دولت برای توسعه بازار سرمایه باید از این بازار در مقابل سایر بازارها دفاع کند و سیاست های تشویقی مالیاتی را برای این بازار در نظر بگیرد تا ریسک سیستماتیک کمتری وارد بازار سرمایه شود.

مارانی با تأکید بر کنترل ریسک های سیستماتیک در بازار سرمایه اظهار داشت: طی 10 ماه اخیر که شاخص بورس با تغییرات زیادی مواجه شد همه همکاران علی رغم اینکه گزارش ها گاهی با تأخیر منعکس می شد، تلاش کردند تا این بازار جایگاه اصلی خود را در اقتصاد حفظ کند.

وی گفت: تلاش این مجموعه هم اکنون منجر به شرایطی شده که دولت هر بار صحبت های فعالان بازار سرمایه را می شوند، متوجه آن شده و می خواهد با بازار سرمایه به گونه ای رفتار کند که این بازار به عنوان یک تأمین کننده منابع و بازار اصلی در کشور فعالیت داشته باشد.

شرکت های حقوقی جلوی شایعات را بگیرند
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان دومین سخنران این صبحانه کاری گفت: شرکتهای حقوقی با توجه به حجم سرمایه گذاری و نقدینگی شان می توانند تحلیل بهتری نسبت به بازار سرمایه داشته باشند و قدرت چانه زنی را افزایش دهند تا جلوی بسیاری از شایعات را بگیرند.

غلامرضا سلیمانی امیری گفت: به نظر می رسد وضعیت حاکم بر بازار سرمایه طی ماههای اخیر، فقط مختص این بازار نیست و این وضعیت در بخشهای اقتصادی و پولی نیز وجود دارد.

وی افزود: در این بین شرکت های حقوقی بازار سرمایه نقش مهمتری دارند و می توانند اعتماد سرمایه گذاران را به این بازار برگردانند، اما به نظر می رسد این شرکتها نقش خود را به خوبی ایفا نمی کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با اشاره به اینکه با توجه به امکانات و نقدینگی های موجود در چنین شرکت هایی امکان چانه زنی وجود دارد ابراز داشت: این شرکت ها می توانند بسیار موفق تر عمل کرده و بازار سرمایه را به روزهای پر رونق برگرداند.

این مقام مسوول افزود: عمق برخی از خبرهایی که در بازار سرمایه منتشر می شود بسیار کم و بی پایه و اساس است. این درحالیست که از نظر سرمایه گذاران بزرگ اگر بازاری با کوچکترین خبری تحت تأثیر قرار گرفته و دچار نوسان شود ارزش سرمایه گذاری ندارد.

سلیمانی تأکید کرد: بنابراین اگر نتوانیم جایگاه بازار سرمایه را حفظ کنیم نمی توانیم از دولت انتظار کمک به این بازار را داشته باشیم.

مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر اظهار داشت: به نظر می رسد شرکت های بزرگ حقوقی با قدرت بالایی که دارند اطلاعات دقیق تری از اخبار شرکت ها دارند و می توانند بهتر در بازار تصمیم گیری کنند چرا که وقتی اخبار بر اساس شایعات مبتنی بر اخبار غلط باشد نمی توان تصمیم گیری درستی انجام داد اما به اعتقاد من حقوقی ها نتوانستند این مدت ایده آل رفتار کنند.

وی ابراز داشت: برای مثال در مورد سهام عدالت نیاز به اطلاع رسانی دقیق به دولت و مجلس وجود دارد و این اشتیاق نیز در آنها وجود دارد که اخبار صحیح را دریافت کنند.

وی گفت: بازار سرمایه باید در لوایح و بودجه بیشتر دخالت کند و تعامل بیشتری با دولت داشته باشند.

اخبار دقیق در گروی پررنگ کردن نقش شرکت های پردازشگر اطلاعات
مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‎گذاری نیکی گستر دیگر سخنران این صبحانه کاری بود که درباره اهمیت اخبار در بازار گفت: برای اینکه اخبار دقیق و معتبر در بازار منتشر شود باید به نقش شرکت های پردازشگر اطلاعات بیشتر توجه شود.

علی رحمانی گفت: فضای کشور از نظر اطلاعاتی یک فضای پر ابهام است و در چنین فضایی بازار شایعات رونق می گیرد این درحالیست که در دنیا یک سری انجمن ها پیگیری می کنند تا اطلاعات را از صنف خود به دولت و برعکس منتقل کنند، اما در ایران چنین انجمن هایی وجود ندارد.

وی با اشاره به ابهام موجود در حوزه اطلاعات گفت: اصلاً بحث مربوط به بازار سرمایه نیست بلکه سیاست های سرمایه گذاری کشور هنوز اعلام نشده و در چنین شرایطی فضای ابهام افزایش پیدا می کند در این بین لایحه بودجه سال 94 نیز برای تصمیم گیران مسأله مهمی است.

بحران سود بانکی بازار را تحت تاثیر قرار داده است
این استاد دانشگاه افزود: در شرایط فعلی کشور با مشکل اعتباری مواجه است به طوریکه نرخ بهره بین بانکی نزدیک به 30 درصد رسیده است و این بحران همه بازارها را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرعامل سابق شرکت بورس ادامه داد: دولت باید سیاست های سرمایه گذاری خود را اعلام کند تا هزینه اضافه ای به شرکت ها تحمیل نشود البته دولت در این زمینه موفقیت هایی داشته است.

رحمانی تأکید کرد: ما در بازار سرمایه ای کار می کنیم که اطلاع رسانی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است از همین رو شفافیت بیشتری از دولت مورد انتظار است.

لزوم نگاه بلندمدت به بازار
ابراهیم عنایت، مدیرعامل کارگزاری پارسیان، دیگر سخنران این نشست بود که گفت: فلسفه وجودی بورس این است که از سرمایه های خرد برای پیش برد اهداف و طرح های بزرگ استفاده شود و باید به سرمایه گذاری بلند مدت که هدف اصلی بورس است، توجه شود.

وی افزود: متاسفانه بخش زیادی از تحلیل گران در بازار سرمایه به تحلیل تکنیکال اعتقاد پیدا کرده اند و بحث تجزیه و تحلیل بنیادی از بازار رخت بربسته است. حتی برخی شرکت های بزرگ حقوقی و سرمایه گذاری نیز از چنین رویه هایی پیروی میکنند و من به عنوان یک کارگزار شاهد هستم که این گروه از سرمایه گذاران از روی صف های خرید و فروش اقدام به تصمیم گیری می کنند.

مدیرعامل کارگزاری پارسیان با اشاره به اینکه در تحلیل بنیادی باید سه موضوع اقتصاد کلان، صنعت و شرکت را مورد توجه قرار داد که متاسفانه دو مورد اول این روزها خیلی مورد توجه قرار نمیگیرد.

وی ابراز داشت: هم اکنون نسبت قیمت به درآمد (P/E) در بازار سرمایه بسیار پایین است و دلیل این امر، کوتاه بودن افق سرمایه گذاری است، چرا که هر چه افق سرمایه گذاری بلندمدت تر باشد، نسبت قیمت به عایدی، بالاتر می رود.

عنایت با تاکید بر اینکه تحلیل گران باید به موارد بنیادی توجه ویژه ای داشته و بر این مبنا اقدام به خرید و فروش کنند، تصریح کرد: البته موضوع افزایش سرمایه هم از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر در زمان رونق بازار، شرکت ها از امکان افزایش سرمایه استفاده کنند، در چنینن شرایطی بسیار موفق تر خواهند بود.

مدیرعامل کارگزاری پارسیان گفت: بورس برای این وجود دارد که منابع مالی خارج از شرکت را جذب کرده و تامین مالی واقعی، موجب توسعه رونق بازار سرمایه شود. در همین راستا، افزایش سرمایه ها باید بیشتر مورد توجه باشد و شرکت ها اجازه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را داشته باشند.

کارگروهی برای تبیین چشم انداز قانون بودجه و برنامه توسعه
امیر حمزه مالمیر، معاون ناشران و اعضای بورس تهران، نیز در ادامه نشست صبحانه کاری گفت: شرکت بورس به دنبال ایجاد کارگروهی برای تبیین چشم انداز قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه های سالانه است.

وی ابراز داشت: سال گذشته با توجه به چشم اندازهای موجود، انتظار غیر واقعی در بازار شکل گرفت و بسیاری از شرکت های حقوقی در صف خرید قرار گرفتند. در آن زمان، بسیاری از سرمایه گذاران خرد، فقط به دنبال خرید بودند و به وضعیت سهام کاری نداشتند، بلکه مهم این بود که سهامی را خریداری کنند. ورود چنین منابعی، بازار سرمایه را با مشکلاتی همراه کرد.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس ادامه داد: پیش از ورود بازار سرمایه به رکود، برنامه های خوبی برای توسعه بازار سرمایه در نظر گرفته شده بود که با تغییر وضعیت بازار، امکان اجرایی شدن آنها وجود نداشت.

وی با بیان اینکه امکان پذیرش شرکت ها با سهام ممتاز و ETFهای تک سهمی از این موارد بودند، گفت: مشکل فعلی بازار سرمایه، عمق کم بازار است و دلیل آن پایین بودن سهام شناور آزاد است.

مالمیر با اشاره به اینکه باید کیفیت اطلاعات افزایش یابد، تصریح کرد: هدف شرکت بورس این است که با بسته هایی، هم در زمان رکود و هم در زمان رونق پیشنهادهایی مطرح شود و بازار از وضعیت فعلی خارج شود.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با بیان اینکه تا زمانی که اقتصاد واقعی بهبود نیابد، نمی توان انتظار رشد در بازار سرمایه را داشت، گفت: البته خبرهایی می رسد که اقتصاد از وضعیت رکود خارج شده و در حال حرکت به دوران رونق است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *