180 حوضچه پرورش ماهی در بستر رودخانه هراز/ مجوزهایی که باعث تخریب محیط زیست می‌شوند

10:27 - 06 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
خبرگزاری میزان: رودخانه هراز بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست به عنوان رودخانه حفاظت‌شده ثبت شده است و نباید در حریم این رودخانه ساخت وسازی انجام شود اما طبق بررسی های انجام شده حدود 180 حوضچه پرورش ماهی در حریم این رودخانه ساخته شده است. اتفاقی که باعث مشکلات مختلف از جمله بروز کم آبی برای کشاورزان پایین دست رودخانه شده است.

: رودخانه هراز بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست به عنوان رودخانه حفاظت‌شده ثبت شده است و نباید در حریم این رودخانه ساخت وسازی انجام شود اما طبق بررسی های انجام شده حدود 180 حوضچه  پرورش ماهی در حریم این رودخانه ساخته شده است. اتفاقی که باعث مشکلات مختلف از جمله بروز کم آبی برای کشاورزان پایین دست رودخانه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، بر اساس دستورالعمل تعیین حریم کیفی آب‌های سطحی موضوع تصویب‌نامه 18 اسفند ماه سال 82 هیات دولت،‌ حریم رودخانه‌های حفاظت شده به استثنای چالوس و سردآب رود، 150 متر تعیین شده و در این حریم تنها کاربری حفظ تنوع‌زیستی منطقه، گردشگری جهت معرفی ارزش‌های تنوع‌زیستی رودخانه و پژوهش و آموزش دیده شده است.

این در حالی است که گفته می‌شود حتی بستر فعال رودخانه هراز توسط سازمان آب منطقه‌ای استان مازندران بدون هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست به کارگاه‌های پرورش ماهی اجاره داده شده است. از سوی دیگر سازمان محیط زیست هم نسبت به پلمب یا تخریب این حوضچه‌های غیرمجاز اقدام نکرده است.

چرا که مطابق قانون نباید در حریم روخانه ساخت و سازی انجام گیرد. این اتفاق باعث شده آب این منطقه کم شده و کم آبی برای کشاورزان تبدیل به بحران شده است.

در همین خصوص رییس اتحادیه ماهیان گرم آبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان می‌گوید: حوضچه‌های پرورش ماهی مصیبتی است که سالهاست گریبانگیر مناطق حاشیه ای رود هراز است.

به گفته حسن آقازاده در بستر رودخانه هراز حدود 178 الی 180 مزرعه پرورش ماهی فعال هستند که این خلاف قانون است و مجوزهایی که در این زمینه صادر میشود جای بسی تامل دارد.

وی با گلایه از عملکرد سازمان شیلات در این خصوص می افزاید: بنده در سال 71 در کنار رود ارس درخواست مجوز مزرعه ای دادم و توانستم در این حوزه فعالیت کنم. اما حدود 4 سال است که وزارت نیرو مانع فعالیت این مزرعه شده به دلیل اینکه در بستر رودخانه ارس است.

آقازاده با بیا اینکه پروانه من برای سال 70 است در حالیکه حریم بستر در سال 86 تصویب شد می گوید: حال این مسئله اگر پذیرفته باشد پس چرا اکنون هم در حریم رودخانه و هم در بستر روخانه و مسیر هراز حدود 178 الی 180 مجوزمزرعه پرورش ماهی صادر شده است؟

جالب اینکه به گفته او تمام این حوضچه ها درکنار یکدیگر و با فاصله یک کیلومتری ساخته شده است و از نظر ساختاری مشکل داشته و غیر استاندارد هستند. گفتنی است استاندارد فاصله هر حوضچه ماهی باید 6 کیلومتر باشد.

این در حالی است که این حوضچه ها به دلیل مصرف بالای آب باعث باعث به وجود امدن کم آبی در مزراع کشاورزی این منطقه شده اند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد هم‌اکنون حتی واحدهایی که در این منطقه مجوز گرفته‌اند، بعضا تا 10 برابر ظرفیت مجوز خود تولید کرده و 90 درصد آب رودخانه هراز را در بخش‌های مختلف برای پرورش ماهی استفاده کرده‌اند.

با این همه وجود این حوضچه‌ها باعث شده تا کشاورزان مازندرانی با مشکلات جدی ناشی از کم آبی روبرو شوند و همین مسئله باعث ضرر و زیان‌های بسیار و تخریب زمین‌های کشاورزی شده است. از سوی دیگر دوگانگی در استانداردهای زیست محیطی باعث شده تا بسیاری به رفتارهای سازمان محیط زیست به دیده تردید بنگرند. چرا که با متخلفانی که حریم رودخانه‌های دیگر را رعایت نمی‌کنند به شدت برخورد می‌کند، اما حوضچه‌های پرورش ماهی هزار همچنان فعالیت می‌کنند و روز به روز بر تعدادشان نیز افزود می‌شود.

....................................
گزارش از فاطمه سیروس


مهدی
|
-
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
0
0
پرورش ماهی که مصرف آب نداره فقط رفت و برگشته بعد داره تولید انجام میشه ماهی قزل آلا کشور هم باید تامین بشه کلی آدم هم مشغول به کار شدن بعد تو حریم و بستر رودخانه ها ساخت و ساز ممنوعه مگر با اجازه وزارت نیرو تو کشورهای دیگه تو بستر رودخانه ها کشاورزی میکنن
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
0
0
من هم با نظر آقا مهدی موافقم مصرف آب که نداره تولید و اشتغال زایی و حفظ امنیت غذایی کشور وتنظیم بازار و بسی موارد دیگر
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *