تولید عسل 70 درصد کاهش یافت/ بی‌توجهی وزارت جهاد به زنبورداران عسل

9:24 - 06 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۹۱۶
خبرگزاری میزان: مدیر اتحادیه زنبورداران عسل با بیان اینکه وزارت جهاد هیچ توجهی به تولید کنندگان عسل ندارد، گفت: امسال با کاهش 70 درصدی برداشت عسل مواجه بودیم و قطعا سال آینده با کاهش بیشتر تولید روبه رو خواهیم بود.

: مدیر اتحادیه زنبورداران عسل با بیان اینکه وزارت جهاد هیچ توجهی به تولید کنندگان عسل ندارد، گفت: امسال با کاهش 70 درصدی برداشت عسل مواجه بودیم و قطعا سال آینده با کاهش بیشتر تولید روبه رو خواهیم بود.

عفت رییسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان افزود: میزان تولید سالیانه در کشور باید بین 13 تا 14 کیلو باشد در حالیکه در سال جاری بین 2 تا 5 کیلو برداشت عسل داشتیم. این در حالی است که در دنیا میزان تولید عسل بین 24 تا 25 کیلو است.

وی بابیان اینکه سالهاست هیچ یارانه ای برای شکر داده نمی شود گفت: از سال 90 شکر را با قیمت 400 تومان خریداری می کردیم و امسال شکر را با قیمت 1850 تومان خریداری کردیم. به عبارتی امسال قیمت خرید شکر سه برابر شده است.

به گفته رییسی برای تولید عسل باید از نهاده شکر استفاده کرد که متاسفانه سالهاست یارانه شکر برای تولید کنندگان حذف شده است.

وی ادامه داد:هدفمندی یارانه ها ضربه سنگینی برای تولید کنندگان عسل بود متاسفانه با حذف یارانه سوخت ، دارو، موم، و شکربه ویژه سوخت زیان شدیدی به تولید کنندگان عسل زده شد. با توجه به گرم شدن هوا و وجود ریز گردها حذف یارانه سوخت بسیار ملموس بود.

مدیر اتحادیه زنبورداران عسل با گلایه از بی توجهی دولت و وزارت جهادبه این بخش گفت: متاسفانه نگاهی به این صنعت نیست، در تمام دنیا هر ساله افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و باغی و محیط زیست و گیاهی اتافق می افتد اما در کشور هیچ توجهی به این حوزه نمی شود.

وی افزود: وزارت جهاد فقط به فکر حوزه دام وطیور است در صورتیکه حفاظت از حشره زنبور عسل به خاطر ذخایر و حفظ اکوسیستم و مراتع و منابع طبیعی کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است اما مورد بی توجهی وزارت جهاد است بارها نامه نوشتیم درخواست کردیم اما متاسفانه حامی نداریم.

رییسی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دام وطیور گفت: متاسفانه در نمایشگاه دام وطیور هیچ زنبور داری دعوت نشد، در نشستها هیچ اسمی از زنبور عسل نیست و دولت نگاهی به این بخش ندارد، زنبور داران با چنگ و دندان روزگار می گذرانند.

وی افزود: زنبورعسل شدیدا تابع محیط است هر کندو 160 هزار تومان هزینه در بر دارد قیمت نهاده وجابه جایی دارد امسال برداشت ما 3 تا 5 کیلو بود.

وی با بیان اینکه کشور ما بعد از چین، به لحاظ تعداد کندو رتبه دوم جهان را دارد گفت: ایران با داشتن 6 میلیون و 380 هزار کندو، رتبه دوم جهان را بعد از چین داراست. متاسفانه با داشتن 75 هزار زنبور دار و 400 هزار نفر که از رهگذر این صنعت اشتغال می کنند این صنعت با بی مهری بسیاری مواجه است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *