روحانی:خونریزی در منطقه باید متوقف شود/ سفیر ترکیه: داعش تهدیدکننده امنیت ملی ترکیه

14:33 - 05 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۸۵۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس جمهور با اشاره به مشترکات دینی، تاریخی، فرهنگی و نیز همسایگی میان دو ملت ایران و ترکیه، گفت: امنیت و ثبات در منطقه، در راستای منافع مشترک تهران و آنکارا است.

: رییس جمهور با اشاره به مشترکات دینی، تاریخی، فرهنگی و نیز همسایگی میان دو ملت ایران و ترکیه، گفت: امنیت و ثبات در منطقه، در راستای منافع مشترک تهران و آنکارا است.

به گزارش گروه سیاسی ، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید ترکیه، با بیان اینکه تهران و آنکارا در مسایل کلان منطقه‌ای و جهانی دارای منافع مشترک هستند، اظهار کرد: با از بین بردن تروریسم، خونریزی در منطقه باید متوقف شود و با احترام به تمامیت ارضی همسایگان و کشورهای منطقه، مرزهای جغرافیایی به صورت موجود باقی بماند.

رییس جمهور با اشاره به وجود دیدگاه متفاوت در برخی از شیوه‌ها و مسایل میان دو کشور، گفت: این تفاوت ‌نظرها باید با واقع بینی، رایزنی و احترام متقابل مرتفع شود.

روحانی سپس به سفر رجب طیب اردوغان به تهران و سفر خود به آنکارا اشاره و روابط دو کشور را روبه‌جلو ارزیابی و اظهار کرد: تشکیل نخستین شورای عالی راهبردی بین دو دولت، می‌تواند گام بلندی در تحکیم مناسبات دوجانبه باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه ما رقم ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ را به عنوان چشم‌انداز روابط تجاری مشخص کرده‌ایم، تأکید کرد: باید با رفع موانع اجرایی و تجاری باقیمانده به حجم مورد نظر در روابط اقتصادی نزدیک شویم.

سفیر جدید ترکیه نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه تمام مساعی خود را برای حل مشکلات و یافتن راهکارهایی برای ارتقای مناسبات به‌کار خواهد بست، گفت: بینش و منش رییس‌ جمهور ایران در هدایت صحیح مناسبات دو کشور که گهگاه دچار فراز و نشیب‌هایی بوده، بسیار مؤثر بوده است.

«رضا چاکان تکین» با بیان اینکه حل مسایل منطقه بدون مشورت با تهران امکان‌پذیر نیست، گفت: ممکن است که ایران و ترکیه در برخی مسایل منطقه‌ای اختلاف‌نظرهای جزئی داشته باشند، اما برداشت ما این است که دو کشور در اصول هم‌نظر هستند.

سفیر جدید ترکیه افزود: ترکیه در راهبرد امنیت ملی خود گروه تروریستی داعش را تهدیدی جدی قلمداد می‌کند و با هرگونه تلاش این گروه برای مکان یابی در عراق و سوریه مقابله خواهد کرد.

وی با اعلام ابراز علاقه رییس‌جمهوری کشورش برای حضور در ایران قبل از پایان سال جاری میلادی، گفت: دو کشور برای حل مسایل نیاز به مشورت و رایزنی بیشتری دارند و این سفر می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *