کتب و نسخ خطی، میراث معنوی ملت ایران هستند

13:56 - 05 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۸۴۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: کتب و نسخ خطی، میراث معنوی ملت ایران و منتقل کننده هویت تاریخی به نسل های آتی است.

: رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: کتب و نسخ خطی، میراث معنوی ملت ایران و منتقل کننده هویت تاریخی به نسل های آتی است.


به گزارش سیدرضا صالحی امیری افزود: گسترش نسخ خطی، از برنامه های هشت گانه تعریف شده برای تحول در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

به گزارش میزان به نقل از ایرنا رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نسخ خطی را میراث مکتوب و معنوی بسیار ارزشمند دانست و گفت: فرهنگ ایرانی در تاریخ خود مجموعه بسیار غنی از منابع و مخازنی دارد که بخش زیادی از آن امروز در آسیای میانه، هند، پاکستان و خارج از مرزهای ایران نگهداری می شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از این فرهنگ هم در منازل مردم مانده است، اظهار کرد: بخش اندکی هم در کتابخانه ملی و کتابخانه های بزرگ کشور محفوظ است.

صالحی امیری ادامه داد: هم اکنون در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نسخ خطی بسیار نفیس با شرایط کاملا استاندارد و علمی نگهداری می شود که این وضعیت، منطبق با آخرین استانداردهای فنی دنیا است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: حداکثر عمر مفید آنچه که در منازل مردم است، 50 سال بیشتر نخواهد بود و به مرور بر اثر آسیب های زیاد از بین می رود.

وی از مردم تقاضا کرد تا به چهار شکل، امانت، فروش، وقف و اهدا، اسناد را در اختیار کتابخانه ملی قرار دهند، تا از این میراث به درستی نگهداری شود.

صالحی امیری ادامه داد: کتابخانه ملی آمادگی دارد به هر نحوی که مردم مایل باشند، از نگهداری آنها استقبال کند.

وی با بیان اینکه اگر نسخ خطی در منازل بماند، دچار مشکلات جدی و فرسودگی می شود، اضافه کرد: چنانچه اسناد در کتابخانه ملی و توسط سیستم های استاندارد نگهداری شود، بیش از 500 سال ماندگاری خواهد داشت.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *