شرایط ارتقای سطح روابط تهران و رم چشمگیر است/ تروریسم یک تهدید فرامنطقه‌ای است

13:27 - 05 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۸۳۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران و ایتالیا همواره پل ارتباطی مناطق شرق و غرب دنیا بوده‌اند، پتانسیل‌های موجود دو کشور برای توسعه روابط در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی را چشمگیر توصیف کرد.

: رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران و ایتالیا همواره پل ارتباطی مناطق شرق و غرب دنیا بوده‌اند، پتانسیل‌های موجود دو کشور برای توسعه روابط در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی را چشمگیر توصیف کرد.

به گزارش گروه سیاسی ، حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار مائورو کنچاتوری سفیر جدید ایتالیا در تهران با اشاره به سابقه فرهنگی بسیار کهن و روابط دوستانه دو کشور گفت: ایتالیا در جایگاه بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا بوده و امروز نیز باید بتوانیم مشکلات پیش‌روی گسترش روابط را کنار زده و سطح این روابط را به جایگاه شایسته ارتقا دهیم.

روحانی با اشاره به اینکه ایتالیا به‌عنوان عضوی مهم در اتحادیه اروپا همواره نقش پیش برنده‌ای در روابط بین ایران و اروپا داشته، اظهار کرد: ایتالیا در گذشته برای به نتیجه رسیدن مذاکرات نقش مثبتی ایفا کرده و اینک نیز با جایگاه شاخص‌تری که دارد‏ می‌تواند در رسیدن به توافق جامع در مسئله هسته‌ای بین ایران و طرف‌های غربی نقش‌آفرینی کند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: امروز بسیاری از شرکت‌های کشورهای بین‌المللی و اروپایی مشغول مذاکره برای انعقاد قرارداد همکاری اقتصادی و تجاری با ایران هستند و ایتالیا نیز می‌تواند با توجه به روابط گسترده اقتصادی و صنعتی خود با ایران در گذشته، در این زمینه فعال و از فرصت موجود استفاده کند.

روحانی با اشاره به وجود ناامنی در منطقه و برخی کشورهای همسایه گفت: امروز افراطی‌گری و تروریسم به صورت یک مشکل فرامنطقه‌ای و جهانی رخ نموده و برای مقابله با آن باید همه کشورها با یکدیگر همفکری و همکاری کنند و کمک به حل این معضل نیز می‌تواند یکی از موضوعات گفتگو میان ایران و ایتالیا باشد.

مائورو کنچاتوری سفیر جدید ایتالیا نیز در این دیدار ضمن تسلیم اعتبار نامه خود به رییس‌جمهور اظهار کرد: ایران و ایتالیا در برهه کنونی و منبعث از روابط دیرینه خود در آستانه تحولی بزرگ قرار دارند.

کنچاتوری با اشاره به اینکه «ایران و ایتالیا در بستر کهن تاریخ خود همواره گهواره امپراطوری‌های بزرگ فرهنگی بوده‌اند»، اضافه کرد: دو کشور همواره نقش بسزایی در تقویت ارتباطات جهانی داشته‌اند و امروز نیز با اتکا به این سابقه توان برقراری پیوند میان محیط‌های جغرافیایی و فرهنگی متفاوت را در راستای یاری رسانی به حوزه‌هایی که نیازمند میانجی‌گری‌ها هستند، دارند.

سفیر جدید ایتالیا تصریح کرد: گذشت زمان و تحولات سیاسی نتوانسته به روابط ایران و ایتالیا خللی وارد کند و ایتالیا به عنوان پیشاهنگ در ارتقای روابط میان ایران و غرب، امروز هم مایل است نقش تسهیل‌گر خود را در ارتقای گفت‌وگوی میان غرب با ایران به عنوان طرفی قابل اعتماد ایفا نماید.

کنچاتوری تاکید کرد: با حصول توافق در گفتگوهای هسته‌ای و پشت سر نهادن تحریم‌ها توانایی‌های بالقوه در بخش‌های تولیدی و اقتصادی بزرگی به منصه ظهور خواهد رسید.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *