تفاهم دانشگاه‌های «فنی و حرفه ای» و «علمی کاربردی»باعث هم افزایی علمی می‌شود

13:18 - 05 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۸۳۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی در توسعه شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: باید در بحث علمی و اقتصادی این دانشگاه یک نقش کلیدی داشته باشد و انتظار ما از دانشگاه علمی کاربردی در توسعه شرکت‌های دانش بنیان زیاد است.
: نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی در توسعه شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: باید در بحث علمی و اقتصادی این دانشگاه یک نقش کلیدی داشته باشد و انتظار ما از دانشگاه علمی کاربردی در توسعه شرکت‌های دانش بنیان زیاد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، حجت الاسلام محمدمحمدیان در بیست و دومین مراسم سالگرد تاسیس دانشگاه علمی و کاربردی که امروز برگزار شد، با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری دهه محرم گفت: عملی که موجب رشد انسانی باشد زیبا‌ترین عمل است. خداوند زیباترین عمل برای زندگی در دنیا خواستار شده است وعمل وقتی زیبا است که از پشتوانه علم برخوردار باشد و با اهداف والا برای رسیدن به مقاصد بلندی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علمی و کاربردی یکی از دانشگاه‌هایی است که به تحقق آنچه در قرآنی آمده است، می تواند کمک کند، بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از دانشگاه‌هایی است که از جهت مبنای قرآنی قادر است کمکی برای جنبه علمی کشور باشد و در نحوه‌ انجام عمل، نیات و مقاصد که بر جنبه فرهنگی و علمی استوار است موثر واقع شود.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اذعان به این مطلب که اگر بخواهیم دانشجویی را کارآفرین کنیم باید نه تنها به لحاظ آموزشی وی  تقویت شود، بلکه تعهد دینی را باید در اولویت  آموزشی قرار دهیم، تصریح کرد: اگر دانشجو متعهد و مسئول نباشد، احسن العمل اتفاق نمی‌افتد. توجه داشته باشید که علم و تعهد، همچنین امانت داری مقدمه و موخره رسیدن به کمال است. دانش آموختگان اگر این دو اصل را رعایت کنند پروژه‌های آن‌ها در عرصه جامعه موثر خواهد بود.

حجت الاسلام محمدیان با بیان این مطلب که در فضای دانشگاه‌ها با توجه به اهداف و آموزه‌های ما فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی مکمل کار دانشگاه خواهد بود، اظهار کرد: در این عرصه روسای دانشگاهی داریم که وقتی افراد از این دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شود نسبت به عزت و سربلندی کشور و دین و دلسوزی به مردم احساس عمیقی در درونشان شکل گرفته است و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

وی با تاکید بر به تجهیز کارگاه‌ها و نظارت بیشتر بر آنها گفت: مسائل علمی روی کاغذ تامین نمی‌شود و ما باید کارگاه‌های آموزشی را مجهز کنیم . همچنین مسائل فرهنگی تنها آرزو و شعار اتفاق نمی‌افتد و نیاز به طراحی دارد.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به اجرای سند دانشگاه اسلامی اشاره کرد و افزود: اگر بنا باشد دانشگاه‌های ما دانشگاهی اسلامی باشد، نیاز به نقشه راه دارند که این نقشه در سند دانشگاه اسلامی دیده شده ولی نیاز به راهکارهای اجرایی دارد که خوشبختانه با ارائه راهکار‌ها به مرحله اجرایی شدن نزدیک شده است. دانشگاه علمی کاربردی گستره خوبی پیدا کرده است و اگر سند دانشگاه اسلامی مدنظر اجرای تمامی مباحث مدیریتی اجتماعی و فرهنگی باشد به احسن العمل می‌رسیم.

وی به ارتباط دانشگاه علمی کاربردی و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این ارتباط نیاز به یک بازتعریف دارد، بسیاری از دانش آموزان ما در مدارس به سمت دانشگاه‌های دیگر جهت دهی دارند و اگر در دانشگاه‌های دیگر قبول نشوند سمت دانشگاه‌های علمی کاربردی می‌آیند این به آن دلیل است که بسیاری از دانش آموزان از ماهیت و کاربری و آینده شغلی خود در دانشگاه علمی کاربردی اطلاع ندارند، در صورت این بازنگری حتی نخبگان هم به سمت این دانشگاه سوق داده می‌شوند.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص ادغام دانشگاه فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی تصریح کرد: این اقدام باید بیشتر کار‌شناسی شود اما تفاهم و سیاست گذاری بین این دو مجموعه باعث هم افزایی آن‌ها می‌شود این هم افزایی بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای قابل اجرا و خلاهای موجود با این هم افزایی تامین خواهد کرد.

حجت الاسلام محمدیان در ادامه به اهمیت رشته‌های علوم انسانی تاکید کرد و گفت: بسیاری از دانشجویان رشته‌های علوم انسانی از جهت اشتغال زایی به جز چند رشته معدود به طور عمده آینده روشنی در دوران فارغ التحصیلی ندارند، در عین حال دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی پذیرش زیادی در رشته‌های علوم انسانی دارد که بیشتر آن‌ها در ابهام شغلی به سر می‌برند. به نظر می‌رسد که دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌تواند برنامه‌ای جهت اشتغال این دانشجویان طراحی کند و پتانسیل ورود این دانشجویان به بازار کار از طریق این دانشگاه وجود دارد.

وی به تشریح جایگزینی دروس معارف کاربردی در تمامی رشته‌ها پرداخت و گفت: فقه رشته‌ها به جای برخی از دروس معارف که در این دانشگاه ارائه می‌شود باید جایگزین شود هر چند که به نظر می‌رسد توجه کافی به دروس معارف در این دانشگاه نشده است ولی بومی سازی معارف از جمله اهدافی به شمار می رود که هنوز تحقق است. دانشجو باید حلال و حرام و حقوق الهی و مردم را در بخش رشته‌های خود آموزش ببیند که به نظر می‌رسد این آموزش کم رنگ است متناسب سازی دروس معارف با رشته‌های دانشگاه از جمله اهدافی است که باید پیگیری شود.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی در توسعه شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: باید در بحث علمی و اقتصادی این دانشگاه یک نقش کلیدی داشته باشد و انتظار ما از دانشگاه علمی کاربردی در توسعه شرکت‌های دانش بنیان زیاد است.

حجت الاسلام محمدیان درخاتمه با خاطرنشان کرد: امیدوارم هر چه زودت روزیر علوم تحقیقات و فناوری مشخص شود چرا که توسعه کشورمان وابسته به این وزارتخانه و به تبع آن دانشگاه هاست. مدیران باید افتخار کنند که به خدمت بزرگی دست می‌زنند که در آینده کشور و اقتدار و عزت امت اسلامی نقش پررنگی دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *