رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرگ خاموش آثار دیداری، شنیداری و نا ملموس در کشور

13:06 - 05 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۸۳۱
خبرگزاری میزان: دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در صورت از دست رفتن آثار تاریخی ملموس ما روند تخریب آنها را به چشم مشاهده می کنیم. رسانه ها و افکار عمومی به آن می پردازند. اما در حال حاضر ما با مرگ خاموش آثار دیداری، شنیداری و نا ملموس روبرو هستیم.

: دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در صورت از دست رفتن آثار تاریخی ملموس ما روند تخریب آنها را به چشم مشاهده می کنیم. رسانه ها و افکار عمومی به آن می پردازند. اما در حال حاضر ما با مرگ خاموش آثار دیداری، شنیداری و نا ملموس روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، محمدرضا سعید آبادی در مراسم در مراسم گرامیداشت ثبت 4 میراث مستند ایران در فهرست منطقه آسیا و اقیانوسیه، حافظه جهانی یونسکو با بیان اینکه اهمیت میراث دیداری و شنیداری از این جهت است که با حفظ این آثار به تنوع فرهنگی در آینده کمک می کنیم، افزود: بدون شک با ثبت نشدن این آثار در آینده حافظه جهانی که برای ملت ها به یادگار می ماند متوازن و دقیق نیست، زیرا بخشی از حافظه خود را ثبت نکرده است.

وی تاکید کرد: میراث دیداری و شنیداری نه تنها به ثبت آنچه که در گذشته وجود داشته می پردازد، بلکه نقشه راه آینده را نیز به ما ارائه می دهد بدیهی است در صورت بی هویت و بی ریشه بودن نقشه راه خوبی را نخواهیم داشت.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: متاسفانه بخش عمده ای از این آثار یا تخریب شده یا در حال نابودی است، این در حالی است که در صورت از دست رفتن آثار تاریخی ما روند تخریب آنها را به چشم مشاهده می کنیم. رسانه ها و افکار عمومی به آن می پردازند. در حال حاضر ما با مرگ خاموش آثار دیداری، شنیداری و نا ملموس روبرو هستیم.

سعید آبادی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع فضا باید برای سرمایه گذاری، تخصیص بودجه های مناسب، تدوین قوانین بهتر و حفاظت و دسترسی بیشتر فراهم شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 301 اثر تاریخی ثبت حافظه جهانی شده است، عنوان کرد: از این میان 57 اثر در حوزه میراث دیداری و شنیداری است که متاسفانه ایران تا کنون اثری ثبت نکرده است.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *