عاشورامداری منهای عاشوراشناسی ارزشی ندارد

12:57 - 05 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۸۲۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: آیت الله علم الهدی در حرم مطهر رضوی با تبیین موضوع «تاثیر بصیرت دینی در قیام عاشورا» گفت: عاشورامداری منهای عاشورا شناسی ارزشی ندارد

: آیت الله علم الهدی در حرم مطهر رضوی با تبیین موضوع «تاثیر بصیرت دینی درقیام عاشورا» گفت: عاشورا مداری منهای عاشورا شناسی ارزشی ندارد.

به گزارش آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، با تاکید بر این که عاشورا مداری منهای عاشورا شناسی ارزشی ندارد، اظهار داشت: به تعبیر روایات «زیارت» نقطه اوج احساس، عشق و عاطفه نسبت به امام است که این احساس عشق منهای عرفان به حق پذیرفته نیست و این ملاک در همه مسائل عاطفی اهل بیت(ع) جریان دارد.

به گزارش میزان وی تصریح کرد: عاشورا شناسی برهمه جبین عاشقان اهل بیت(ع) جریان دارد ولی اگر بنا باشد بالاترین نقطه عشق تا مرز خدا شدن به ائمه اطهار(ع) ابراز شود، اما آمیخته به معرفت نباشد ارزشی ندارد.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: در مجموعه همه یقین‌ها، تحلیل ها، فناوری های ماهواری ای، ادبیات به نثر و شعر و... عاشوراشناسی و شناخت قطعی عاشورا همان چیزی است که بنیان‌گذار و موسس عاشورا، سیدالشهدا(ع) در کلام خود ابراز فرمودند.
آیت الله علم الهدی افزود: وجود مقدس امام حسین(ع) عاشورا را یک نقطه اعتراض و مقاومت در برابر ایستادگی و انحراف عنوان می کند که قیام ایشان برای به‌دست آوردن مقام ومنصب، تشکیل حکومت یا ایجاد کودتا از یک تبار و جریان سیاسی به تبار جریان سیاسی دیگر نبوده است.

قیام عاشورا؛ اصلاح دنیای انسانیت
وی قیام سیدالشهدا(ع) را جریان مبارزه با یک انحراف و کج روی نقطه های ارزشی دین دانست و گفت: امام حسین(ع) در برابر یزید و برای براندازی روش او چنین فرمودند: «دنیا زشت شد، دنیا دگرگون شد».
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مقصود امام حسین(ع) از «دنیا» جامعه جهانی آن روز، منظومه شمسی، کره زمین و سیارات اطرافش، نقطه ارتزاق و نیازهای طبیعی انسان، خواص طبیعی خودش در جریان به وجودآمدن گیاهان و تمام منافع مادی نبود.

وی با بیان‌که مقصود دگرگونی زندگانی یک حیوان، پرنده، چرنده، نبات و جماد در دنیا هم نبود، افزود: بلکه منظور از دگرکونی دنیا، دگرگونی «دنیای انسان» است؛ یعنی انسانیت به سمت زشتی و حرکت های پلید حرکت کرد، ابعاد مختلف زندگانی انسان اقتصاد، سیاست، مدیریت اجتماعی، اخلاق و فرهنگ، طبیعت و منابع طبیعی دگرگون شد.
آیت الله علم الهدی با اشاره به این‌که محور جامعه جاهلی شکم و شهوت بود، افزود: با آمدن پیغمبراسلام (ص) دنیای انسانی و انسانیت جلوه گر شد اما در زمان امام حسین(ع) این دنیا دگرگون و زشت شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: انسان نوعی حیوان است، اما ملاکی که او را از تبار حیوانیت جدا می سازد، تعالیم انبیا است.

وی با بیان این که جامعه جاهلی بشر تحت تعالیم انبیا قرار نگرفته بود، عنوان کرد: هرجریان کفری که از اول زندگی بشر آمده است برپایه شکم، شهوت، آبادانی و اوج گیری عرصه نفسانی بوده است؛ عدل، انصاف و... در عرصه زندگانی انسانی تابع لذت، نفس و خوش گذارانی های دنیوی بوده است.
امام جمعه مشهد در بخش دیگر سخنان خود با تاکید براین که محرم فرصتی برای شناخت حرکت و خط امام حسین(ع) است، اظهار داشت: هدف از مجالس عزاداری حسینی فقط گریه و ریختن اشک نیست در این صورت فرق ما و کلیسا چه می شود؟
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده های این کشور در هشت سال دفاع مقدس در ادامه خط کربلا شهید ندادند که عده ای بخورند و ببرند و سود کنند و از طرفی عده ای با بدترین وضع زندگی کنند، هدف از شهادت در این مرزو بوم، آسفالت شدن خیابان‌ها یا داشتن برق نبود، بلکه هدف توسعه اسلام و عبادت بیشتر خداوند بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: شهید ندادیم که پارک تفریحی بسازیم تا ناهنجاری دین گسترش یابد، بلکه شهید دادیم که این‌جا قبه الاسلام شود، فرهنگ و هنجارهای حسین(ع)، زهرا(س) و علی(ع) رواج یابد نه جامعه به سمت شکم و شهوت رود.
وی با بیان این که امروز مشکل ما در جامعه وجود دو بینش متفاوت است، عنوان کرد: اختلاف نظر در جریان‌های سیاسی وجود دارد که عده ای در میدان رقابت برای رسیدن به مقام و مدیریت هستند و در مقابل عده ای برای ارزش های دین می کوشند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *