تعیین قیمت ٨٠ دلار برای نفت در بودجه ٩٤ نرخ معقولی است

12:44 - 05 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۸۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: اعضای کمیسیون انرژی با حضور مسئولان وزارت نفت ضمن بررسی دلایل فنی و سیاسی نوسان قیمت نفت طی ماه اخیر، معتقدند تعیین قیمت ٨٠ دلار برای نفت در بودجه ٩٤ نرخ معقولی است.

: اعضای کمیسیون انرژی با حضور مسئولان وزارت نفت ضمن بررسی دلایل فنی و سیاسی نوسان قیمت نفت طی ماه اخیر، معتقدند تعیین قیمت ٨٠ دلار برای نفت در بودجه ٩٤ نرخ معقولی است.

به گزارش میزان، جلیل جعفری بنه خلخال، دبیر کمیسیون انرژی صبح امروز (دوشنبه) با اشاره به برگزاری این جلسه گفت: تراز در اوپک یک شاخص است، اکنون این شاخص روی ۱٫۶ مثبت است. به این معنا که اعضای غیراوپک ۱٫۶ میلیون بشکه در روز بیش از تقاضا به بازار تزریق می‌کنند.

این عضو کمیسیون انرژی، با اشاره به محتوای جلسه، یکی از دلایل کاهش قیمت جهانی را عرضه نفتِ بیشتر توسط آمریکا بیان کرد و افزود: این کشور افزون بر سهم قبلی خود، حدود یک میلیون بشکه نفت به بازار تزریق کرده است.

وی درباره انگیزه اقتصادی کاهش قیمت نفت تصریح کرد: شرکتهای عرضه‌کننده نفت در آمریکا و کانادا متعلق به بخش خصوصی است، از این‌رو آنها فعال شدند و عرضه نفت خام زیاد شده است.

دبیر کمیسیون انرژی، عامل تقاضا را مؤلفه بعدی در کاهش قیمت نفت خواند و گفت: تقاضا اکنون کاهش پیداکرده است؛ زیرا اقتصادهای نوظهور جهانی مانند هند و چین تقاضای نفت خود را کاهش داده‌اند.

وی ادامه داد: البته کاهش تقاضای ناشی از وضع اقتصاد جهان از طرف صنایع انرژی‌بر هند و چین بازار را متأثر می‌کند، از این‌رو آنها تأثیر بیشتری بر تقاضا می‌گذارند؛ این در حالی است که (صنایع) کشورهای پیشرفته تقاضا را کمتر متأثر می‌کنند.

جعفری با اشاره به افزایش ارزش دلار گفت: تقویت واحد پولی (دلار) که نفت با آن مبادله می‌شود هم بر کاهش قیمت نفت اثر گذاشته است.

به گفته دبیر کمیسیون انرژی، در این جلسه همچنین نقش سازمان اوپک در تثبیت قیمت و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت و معکوس کردن این روند هم بررسی شد.

وی افزود: در خلال بررسی نقش اوپک، بیان شد که این سازمان باید تولید و عرضه نفت را به بازار کاهش دهد، این در حالی است که در این میان باید به عرضه بیش از حد نفت توسط آمریکا هم توجه کرد.

عضو کمیسیون انرژی، به سؤال اعضای کمیسیون از مسئولان وزارت نفت مبنی بر این‌که چرا با وجود درخواست ونزوئلا برای تشکیل نشست اضطراری اوپک، ایران از این موضوع استقبال نکرد؟ اشاره کرد و گفت: در این زمینه دو دلیل بیان شد، اول این که با توجه به شرایط فعلی بازار کاهش عرضه نفت خام توسط اوپک تاثیر فراوانی بر روی افزایش قیمتها ندارد؛ دوم این که احتمال نشست اضطراری این سازمان هم تاثیر خاصی بر روی قیمت‌ها ندارد زیرا نشست اصلی اوپک بزودی (آذرماه) برگزار می شود.

جعفری بنه خلخال ادامه داد: این نظر مسئولان وزارت نفت بود، البته کمیسیون معتقد است رایزنی ایران با کشورهای تولیدکننده مانند عربستان برای کاهش قیمت نفت باید افزایش یابد که آقایان نیز این مساله را پذیرفتند.

نفت ٨٠ دلاری برای بودجه ٩٤ معقول است
عضو کمیسیون انرژی، همچنین به بررسی قیمت نفت در بودجه ۹۴ اشاره کرد و گفت: در این جلسه بررسیهای اولیه درباره قیمت نفت در بودجه ٩٤ انجام شد.

وی با بیان این که تعیین قیمت ٨٠ دلار برای نفت در بودجه سال ٩٤ معقول به نظر می‌رسد ادامه داد: بنابراین باتوجه به شرایط خاص جهانی ما به هر میزان که بتوانیم باید وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم، زیرا در شرایط بهتری قرار می‌گیریم به همین دلیل دولت و مجلس باید راهکارهایی را در این خصوص ارائه کنند.

جعفری بنه خلخال بابیان این‌که وابستگی بودجه به نفت، روند جاری کشور را متأثر می‌کند افزود: امکان تعیین قیمت سه رقمی نفت در بودجه سال آینده وجود ندارد و تحلیلها حاکی از تأیید این مساله است.

دبیر کمیسیون انرژی به بررسی تاثیر عرضه نفت خام بصورت غیرقانونی توسط گروهک تروریستی داعش در عراق اشاره کرد و گفت: این وضع نیز در خلال بررسی دلایل کاهش قیمت نفت خام از منظر فنی بررسی شد، برخی‌ها شبهه دارند که عرضه نفت ارزان توسط این گروه بر کاهش قیمت جهانی نفت تأثیر دارد از این‌رو کل عرضه نفت قاچاق داعش بین ۲۰ تا ۴۰ هزار بشکه است که در مقابل مازاد بازار عدد خیلی کوچکی است بنابراین خیلی اثرگذار نیست، از منظر سیاسی نیز مطرح شد که کاهش قیمت نفت همزمان با مذاکرات ایران با گروه ۱+ ۵ قابل‌توجه است از این‌رو در این زمینه بحثهایی انجام شد.

وی بابیان این‌که مطرح شد که عربستان می‌خواهد وضع بازار را باعرضه نفت بیش‌ از حد آمریکا بررسی کند که به نظر بنده این دیدگاه صحیح نیست، بنابراین باید در هر مقطعی مانع از کاهش غیرمنطقی قیمت نفت شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *