فرار سرمایه‌ها به دلیل ریسک بالای بازار

10:46 - 05 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۷۹۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرعامل شرکت کارگزاری صندوق بازنشستگی کشوری گفت: یکی از دلایل رکود در بازار سرمایه و عدم ورود نقدینگی به این بازار ریسک بالای آن است.

: مدیرعامل شرکت کارگزاری صندوق بازنشستگی کشوری گفت: یکی از دلایل رکود در بازار سرمایه و عدم ورود نقدینگی به این بازار ریسک بالای آن است.

به گزارش میزان، خسرو مصلح آبادی یکی دیگر از دلایل رکود بازار سرمایه و عدم ورود نقدینگی به این بازار را ریسک بالای آن دانست و گفت: اما واقعیت امر این است که ریسک پذیری جزو جدایی ناپذیر بازار سرمایه است و در هر صورت هر تلاشی برای حذف این ریسک معقول نیست و نمی توان به طور کلی منکر آن شد اما در این مورد نیز ابزارهای مشاوره و تنوع خدمات همچون صندوق های سرمایه گذاری مشترک که عملکرد قابل توجهی از آنها دیده ایم، می تواند راهگشا باشد.

وی ادامه داد: بازگشت تولید به میزان حداکثری قبلی و سپس دستیابی به رشد اقتصادی پایه و مستمر، رکن اصلی دست یابی به این مقصد است که این امر نیز از هیچ طریقی جز کمک به تامین مالی بنگاههای اقتصادی از طریق اوراق بهادار، تنوع دادن به ابزارها و نهادهای تامین مالی به منظور پوشش دادن کلیۀ نیازهای سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه پذیر و همچنین تقویت نقش بازار اولیه در تشکیل سرمایه قابل دسترس نیست.

وی افزود: رقابت شرکت های تامین سرمایه در استفاده از ابزارهای نوین مالی، راهگشای دولت در اجرای سیاست های ضد تورمی و خروج از رکود اقتصادی است.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل محدودیت ابزارهای مالی، خدمات و فعالیت های کارگزاری ها و شرکت های فعال در حوزه تامین سرمایه ، مشابه یکدیگر بوده و آن طور که به نظر می رسد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند در حالیکه تنوع این ابزارها می‌توانند در خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های تأمین سرمایه تفاوت ایجاد کنند و به ‌نوعی بین آن‌ها رقابت ایجاد کند.

وی با تاکید بر این که راه‌اندازی ابزارهای مالی نوین با در نظر گرفتن نیاز مشتریان، می‌تواند جان تازه‌ای به بورس ببخشد، افزود: تلاش این شرکت ها و ایجاد انگیزه رقابت بین آنان می تواند در نهایت منجر به جذب سرمایه های بیشتر از جامعه و تزریق این منابع به بخش های تولیدی شود.

مصلح آبادی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اقتصاد ایران بسیاری از بنگاه های اقتصادی به خصوص بخش تولیدی در تنگنای شدید مالی به سر می برند، افزود: همانطور که دولت در سیاست های خود در اجرای طرح «خروج غیر تورمی از رکود» مطرح کرده، بازگشت تولید به میزان حداکثری قبلی و سپس دستیابی به رشد اقتصادی پایه و مستمر، رکن اصلی دست یابی به این مقصد است که این امر نیز از هیچ طریقی جز کمک به تامین مالی بنگاههای اقتصادی از طریق اوراق بهادار، تنوع دادن به ابزارها و نهادهای تامین مالی به منظور پوشش دادن کلیۀ نیازهای سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه پذیر و همچنین تقویت نقش بازار اولیه در تشکیل سرمایه قابل دسترس نیست.

به گفته وی بروز شرایط رکودی که ناشی از بروز چالشی با عنوان کمبود منابع مالی و تنگناهای اعتباری برای دست اندرکاران تولید و اقتصاد کشور بوده است تنها با تکیه بر منابع مالی داخلی قابل حل است و هیچ کس نمی تواند منکر این واقعیت باشد که پول و سرمایه زیادی در اختیار مردم وجود دارد و کارشناسان تنها باید ابزارهایی تعریف کنند تا ضمن شناسایی این منابع، افراد را در جهت سرمایه گذاری در بورس و تقویت اقتصاد کشور هدایت کنند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری صندوق بازنشستگی کشوری، افزود: نکته مهم این است که خواستگاه اصلی جذب این منابع نیز بازار سرمایه است اما در عین حال نباید این واقعیت را نیز از نظر دور نگه داشت که استفاده از ظرفیت های موجود در این بازار نیز بدون توجه به نقش و جایگاه شرکت های کارگزاری و شرکت های تامین سرمایه امکان پذیر نخواهد بود.

مصلح آبادی همچنین در خصوص رکودی که در ماه‌های گذشته بازار سرمایه به خصوص شرکت های لیدر با آن مواجه شده اند، ادامه داد: بازار اولیه بورس بسیار محدود و عمق کمی دارد و به همین دلیل شاهد هستیم که در اوج رکود بازار سرمایه ، تنها شرکت های کوچک تا حدی با استقبال بازار روبرو می شوند چرا که اصولا منابع و نقدینگی موجود در بازار بسیار محدود و ناچیز است و این منابع ناچیز تنها راه برای نمایش خود در میدان بورس را حضور در شرکت های کوچکتر می بینند.

وی با تاکید بر نیاز اقتصاد کشور به منابع مالی جدید گفت: در صورتیکه بازار اولیه عمق لازم را داشته باشد، بازار می تواند با همراهی سیستم بانکی و با کمک ابزارهای نوین بخشی از این نیاز را رفع کند که در این صورت می توان گفت بازار سرمایه نقش اصلی خود را ایفا به فلسفه وجودی خود رسیده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری صندوق بازنشستگی کشوری در پایان افزود: اگر زمینه‌های تقویت بازار اولیه را فراهم کنیم، می‌توان امیدوار بود در فاصله کوتاهی بازار سرمایه به سمت رونق و رشد حرکت کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *