آسیب‌رسانی به نهادهای حوزه سالم‌سازی مهمترین هدف شایعه‌سازان رسانه‌ای/ انتشار اخبار کذب نشانه غیرحرفه‌ای بودن است

5:52 - 05 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۷۶۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرعامل سروش سیما گفت: در نشر اخبار کذب درباره اسیدپاشی در اصفهان، آسیب رسانی به نهادهایی که در حوزه سالم سازی جامعه فعالیت می کنند؛ مانند نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیز مدنظر بوده است.

: مدیرعامل سروش سیما با بیان این که در نشر اخبار کذب درباره اسیدپاشی در اصفهان آسیب رسانی به نهادهایی که در سالم سازی جامعه نقش دارند؛ مانند نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیز مدنظر بوده است، گفت: اطلاع رسانی به موقع از سوی مسئولان ذی ربط در حوادثی که نظم اجتماعی را مختل می کند، می تواند مانع از ایجاد موج های خبری و بهره برداری های سیاسی شود.

مهدی فضائلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان درباره عملکرد رسانه های مختلف درخصوص حوادث اسید پاشی در اصفهان اظهار کرد: زمانی که به رصد رسانه های بیگانه و نیز رسانه های داخلی با هدف بررسی این حوادث می پردازیم، ذهنیتی مبنی بر این به وجود می آید که گویا پشت پرده این حرکت یک برنامه سازمان یافته قرار داشته است.
 
وی در ادامه افزود: شاید طراحان این سناریو در ماجرای اسیدپاشی نقش و به عنوان حلقه ای از ماجرا خود فرماندهی رسانه ای را نیز بر عهده داشته باشند. بنابراین در چنین شرایطی دو حالت وجود دارد یا یک ماجرای معمولی اتفاق افتاده است و برخی افراد با بزرگنمایی های رسانه ای می خواهند به اهداف مد نظر خود دست یابند یا این که افرادی سناریویی طراحی کرده اند و ضمن ایفای نقش در سوژه مورد نظر به بزرگنمایی رسانه ای نیز می پردازند. 
 
مدیرعامل سروش سیما ادامه داد: در هر صورت این بخش مسئله، تغییری نسبت به این که یک جریان هدفمند رسانه ای تلاش کرده است از واقعه ای که پیش از این در ایران و جهان نیز اتفاق افتاده است، سوء استفاده کند، به وجود نمی آورد. 

فضائلی خاطرنشان کرد: این جریان هدفمند رسانه ای بهانه ای را برای برخورد با آمران به معروف که یک جریان اصیل و مذهبی است، ایجاد کرد. در کنار آن تعمیم این موضوع به حوزه های سیاسی و جریان اصول گرا که مدافع امر به معروف و ارتقاء امنیت اجتماعی در جامعه است نیز مد نظر بوده تا بتوانند بعدها بهره برداری سیاسی خود را از این موضوع داشته باشند. 
 
وی تصریح کرد: این گروه همچنین آسیب رسانی به نهادهایی که در سالم سازی جامعه نقش دارند، مانند نیروی انتظامی و قوه قضائیه را مد نظر داشته است. بنابراین می توان گفت رسانه های بیگانه یک هدف گذاری چندوجهی را در دستور کار خود قرار داده اند.

مدیرعامل سروش سیما عنوان کرد: در این شرایط باید با هوشمندی بیشتر به واقعیت ماجرا توجه و با خاطیان برخورد شود. پلیس باید آنها را به سرعت دستگیر کند و دستگاه قضائی آنها را به اشد مجازات برساند.
 
فضائلی ادامه داد: همراه با این برخوردها باید این موضوع که چرا یک حادثه اجتماعی چنین ابعادی یافته است، نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. همچنین باید به نقش  افرادی که بزرگ نمایی کرده اند و بیش از حد پیگیر ماجرا بوده اند نیز توجه کرد تا بتوان حداقل با عوامل داخلی شکل گیری چنین شرایطی برخورد کرد. 
 
وی تاکید کرد: رسانه ها وظیفه دارند در این زمینه نیز همانند هر سایر اخبار تا زمانی که نسبت به اصل موضوع به یقین نرسیده اند، به انتشار آن اقدام نکنند. افرادی که بدون اطلاع کافی از یک موضوع به نشر رسانه ای آن می پردازند، حرفه ای نیستند و در واقع رفتار زرد در حرفه خود دارند.

مدیرعامل سروش سیما ادامه داد: از سوی دیگر رسانه ها باید در حجم کمی و کیفی انتشار اخبار در این دست ماجرا ها که امنیت روانی جامعه را مختل می کند، دقت داشته باشند و گمانه زنی های بی معنا را کنار بگذارند. به طور مثال در ماجرای اخیر، انتصاب این ماجرا به آمران به معروف و موضوع حجاب گمانه زنی بود که با توجه به وضوح هدفمند بودن این سخنان نباید در خصوص آن گمانه زنی یا انتشار اخبار شبیه دروغ صورت می گرفت.

فضائلی در خاتمه به لزوم اطلاع رسانی به موقع از سوی نهادهای ذی ربط مانند قوه قضائیه و نیروی انتظامی در زمان وقوع چنین حوادثی اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی بهنگام می تواند مانع از ایجاد موج های خبری کاذب شود که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *