ستاد حقوق بشر مدافع حقوق متهمان است/ایران به دلیل شش مشکل مانع از ورود احمدشهید به ایران شد

16:44 - 04 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۷۴۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: دبیر ستاد حقوق بشر در جلسه سلسله نشست‌های تحلیل مسائل ایران و منطقه با تاکید بر اینکه ستاد حقوق بشر تا اثبات جرم مدافع حقوق متهمان است، گفت: ایران تاکنون پذیرای هفت گزارشگر ویژه حقوق بشر بوده ولی به دلیل هفت مشکل از ورود احمد شهید به ایران ممانعت به عمل آورد.

: دبیر ستاد حقوق بشر در جلسه سلسله نشست‌های تحلیل مسائل ایران و منطقه با تاکید بر اینکه ستاد حقوق بشر تا اثبات جرم مدافع حقوق متهمان است، گفت: ایران تاکنون پذیرای هفت گزارشگر ویژه حقوق بشر بوده ولی به دلیل هفت مشکل از ورود احمد شهید به ایران ممانعت بعمل آورد.


به گزارش خبرنگار حقوقی میزان، محمد جواد لاریجانی در جلسه سلسله نشست های تحلیل مسائل ایران و منطقه که با موضوع تحلیل گزارش اخیر حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران (گزارش احمد شهید) برگزار شده بود عقلانیت مبتنی بر مکتب اهل بیت را از پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و از بصیرت سیاسی به عنوان مهم‌ترین شاخصه بصیرت یاد کرد.

وی تصریح کرد: بصیرت در عالم سیاست فهم درست و تصویر واقع بینانه از وقایع است و هرچه این تصویر واقع بینانه‌تر باشد می‌تواند تصمیم مناسب‌تری را به همراه داشته باشد.

لاریجانی با یادآوری اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به عنوان یک تجربه بی نظیر بود که براساس عقلانیت اسلامی بنا شده است، خاطرنشان کرد: جهان غرب با وجودی که از تصویر واقعی حکومت اسلامی ایران اطلاع دارند ولی با غیرواقعی جلوه دادن آن‌‍ها سعی در انکار این واقعیات دارند ضمن اینکه اسلام که پایه های اصلی حکومت اسلامی ایران بر آن بنا نهاده شده دینی سرزنده، جامع بوده که به همه دنیا تعلق دارد.


دبیر ستاد حقوق بشر در مورد حکومت جمهوری اسلامی ایران که پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی یک کشور فرعی بوده و تنها به دلیل نفت مورد توجه سایر کشورها به ویژه جهان غرب قرار داشت و در واقع دست نشانده آن‌ها نیز بوده است، تصریح کرد: هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند از نظر نظامی و علمی در منطقه است ضمن اینکه انرژی هسته‌ای توانایی مهمی است که بدان دست یافته و ایران را برای غربی ها به یک خطر جدی در منطقه تبدیل کرده است.


وی وجود گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه را یک واقعیت تلخ دانست که از سوی جهان غرب برای خدشه وارد کردن به چهره واقعی اسلام در منطقه ایجاد شده است.


لاریجانی در مورد مخالفت ایران با حضور احمد شهید در ایران برای تهیه گزارش و مذاکره با مقامات کشورمان اینگونه بیان کرد: پیش از این گزارشگران مستقر در سازمان ملل برای تهیه گزارش به ایران می‌آمدند ولی احمد شهید به دلیل وجود شش مشکل نمی‌تواند برای تهیه گزارش وارد ایران شود.


وی در بیان مشکلات فوق الذکر در مورد احمد شهید اذعان کرد: نسب گزارشگر ویژه توجیه می‌خواهد و باید پیشنهادکنندگان وی از صلاحیت لازم مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشند همچنین، گزارشگر نباید برخلاف کشوری که به عنوان گزارشگر ویژه آن‌ها انتخاب شده است به تبلیغ علیه آن کشور پرداخته و به هنرپیشه‌ای جهت حضور در شبکه‌های معاند تبدیل شده و علیه آن کشور موضع‌گیری سیاسی کند.


لاریجانی ادامه داد:گزارشگر ویژه ایران در سازمان ملل نباید علیه کشورش اقدام به پرونده‌سازی کرده و با حمایت از تروریسم به موازین اسلامی توهین کرده و از سوی خود فتوی صادر کند ضمن اینکه با وجودی که این فرد سنگ حقوق بشر در ایران را به سینه می‌زند ولی علاقه ای به دفاع از ایران ندارد.


وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران مبنی بر اینکه آیا دلیل مخالفت ایران با احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه به فتنه سال 88 بر می‌گردد، تصریح کرد: ما با این مورد مشکلی نداریم ماه گذشته نیز هیاتی به ژنو فرستادیم که در یک جلسه 5 ساعته با وی مذاکره داشتند و قرار بر این شده بود که وی جهت تهیه گزارش به ایران سفر کند ولی 1200 اتهام مطرح کرد که باید بررسی می‌کرد و ما تنها از وی خواستیم که 3 مورد را انتخاب کرده و بر روی آن اقدام کند یکی از مواردی که احمد شهید مطرح کرده بود نحوه شکنجه در ایران بود.


دبیر ستاد حقوق بشر یادآورشد: ما در ستاد حقوق بشر طرفدار متهم هستیم و تا زمان اثبات اتهام آن‌ها از حقوقشان دفاع می‌کنیم پیش از این نیز هفت گزارشگر ویژه برای بررسی اوضاع حقوق بشر به ایران سفر کرده‌اند و حتی از زندان‌ها نیز بازدید کرده و با زندانیان گفت و گو کردند و ما در این خصوص مشکلی نداشتیم.


وی در خصوص اجرای مفاد اسناد تنظیم شده در حقوق بشر که پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی امضاء شده است، گفت: در صورتی که مفاد این اسناد مطابق با قوانین جمهوری اسلامی باشد به آن‌ها عمل می‌کنیم و مفاد آن‌ها را براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران تفسیر خواهیم کرد.



گفتنی است این نشست بعدازظهر امروز در سالن کنفرانس دانشکده حقوق دانشگاه تهران با حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *