رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دولت محوری در پیشگیری نتیجه نمی‌دهد

15:18 - 04 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۷۱۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: جمال انصاری گفت: پیشگیری‌های اجتماعی برخلاف پیشگیری قضایی تحکم پذیر نیست، ما معتقدیم که دولت محوری در پیشگیری اجتماعی و فرهنگی در زمان طولانی پاسخگو نیست.

: جمال انصاری گفت: پیشگیری‌های اجتماعی برخلاف پیشگیری قضایی تحکم پذیر نیست، ما معتقدیم که دولت محوری در پیشگیری اجتماعی و فرهنگی در زمان طولانی پاسخگو نیست.

به گزارش ، جمال انصاری رئیس کل دادگستری استان قزوین در نشست مشترک با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، رئیس و اعضای خانه مطبوعات استان قزوین، اظهار کرد: موضوع پیشگیری مهم است ولی امروز در جامعه ما قانون مستقل و مستقیمی برای این امر مهم نداریم و تنها قانونی که به این موضوع مرتبط است در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در تیرماه سال جاری که سرفصل‌های کاری را برای قوه قضائیه ترسیم کردند، گفت: حجت برای ما تمام شد و دیگر برای این امر مهم نیاز به مقررات مستقل نداریم چرا که معظم له پیشگیری را یکی از مهم‌ترین امور ابلاغی برای کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی دانستند و با همین بیان دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی را ملزم کردند تا با قوه قضائیه همکاری کنند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: پیشگیری موضوع مهمی است که طی سه تا چهار سال اخیر با تشکیل معاونت پیشگیری به آن توجه بیشتری شده و در واقع با تشکیل این معاونت کارهایی شروع و فعالیت‌هایی آغاز شده است.

وی افزود: البته پیشگیری نیازمند بستر قوی و قدرتمندی است و تنها در مقوله‌های اجتماعی هم نیست بدین معنا که پیشگیری در امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

انصاری توضیح داد: پیشگیری یعنی اندیشه و پژوهش، تدبیر و تعمیق و نهادینه سازی همه زمینه‌ها که البته به زمینه و زمان نیاز دارد یعنی پیشگیری امری نیست که با سرعت بتوانیم با آن به نتیجه برسیم بلکه در پیشگیری زمان و زمینه مناسب لازم است تا بتوانیم به اهداف تعیین شده، برسیم از این رو به اهتمام و حوصله مناسب نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت هم افزایی و اهتمام نیز در امر پیشگیری مهم است یعنی با طولانی شدن جریان دست یابی به هدف، خسته نشویم.

انصاری اعلام کرد: قطع یقین موثر‌ترین پیشگیری از جنس فرهنگی و اجتماعی است البته این بدان معنا نیست که پیشگیری قضایی پاسخگو نیست، بلکه نمی‌تواند مانند پیشگیری اجتماعی و فرهنگی موثر واقع شود.

وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در دنیا، بازگشت کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، در اغلب موارد ممکن نیست در نتیجه موضوع پیشگیری آن هم از جنس فرهنگی و اجتماعی برجستگی خاصی دارد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: پیشگیری‌های اجتماعی برخلاف پیشگیری قضایی تحکم پذیر نیست یعنی با زور نمی‌شود پیشگیری اجتماعی یا فرهنگی انجام داد بلکه نیازمند آگاه سازی و به دست آوردن قلب‌ها و افکار است از این رو کسانی که در پیشگیری کیفری و قضایی دارای تبحر و موفقیت هستند در زمینه پیشگیری اجتماعی و فرهنگی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

وی تأکید کرد: ما معتقدیم که دولت محوری در پیشگیری اجتماعی و فرهنگی در زمان طولانی پاسخگو نیست از این رو راهی جز بهره گیری از سازمان‌های مردم نهاد و مردم در امر پیشگیری وجود ندارد و در حقیقت دولت در ساز و کارهای شکل گیری اقدام می‌کند ولی در فرایند کار‌ها، امور به مردم و سازمان‌های مردم نهاد واگذار می‌شود.

انصاری اظهار کرد: دولت در پیشگیری اجتماعی نباید مستقیم وارد شود البته حضور دولت در این نوع پیشگیری تنها در مقطع کوتاه می‌تواند موثر باشد از این رو می‌توان از سازمان‌هایی که توانایی به صحنه آوردن مردم را دارند، بهره برد.

وی ادامه داد: مطبوعات و رسانه‌ها یکی از اهرم‌ها و پل‌های ارتباطی قوی حاکمیت با مردم هستند و در این میان باید تعادلی را ایجاد کرد، چرا که اخبار و حوادث جاذبیت‌ها و هیجان‌هایی دارد از این رو می‌توان همانند صفحه حوادث، صفحه گفتمانی نیز ایجاد کرد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: در این بین می‌توان از نگاه حمایتی و مشوق‌های مناسب نیز بهره برد تا بتوانیم بسترسازی را برای سال جاری و سال‌های آینده داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد حرف درستی را در حوزه اجتماعی بزنیم و اگر قرار است گفتمانی وجود داشته باشد باید جذابیت‌هایی نیز برای این امر وجود داشته باشد تا مردم را به سمت خودش بکشد.

انصاری گفت: کار پیشگیرانه اندیشه محوری است از این رو از ظرفیت‌های دانشگاهی، سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ای و... می‌توان بهره برد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *