داستان بورسیه‌ها سیاسی و پیچیده شده است/ تشریح آمار و وضعیت بورسیه‌های غیر قانونی

13:51 - 04 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۶۸۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: داستان بورسیه‌ها تاحدی سیاسی و پیچیده شده است و برخوردی که با بیانیه وزارت علوم شد بیش از آنکه منطقی باشد سیاسی بود در حالی که این وزارتخانه به صورت کامل و شفاف جریان را توضیح داده است.

: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: داستان بورسیه‌ها تاحدی سیاسی و پیچیده شده است و برخوردی که با بیانیه وزارت علوم شد بیش از آنکه منطقی باشد سیاسی بود در حالی که این وزارتخانه به صورت کامل و شفاف جریان را توضیح داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، محمدعلی نجفی در نشست خبری امروز در رابطه با بورسیه های غیرقانونی در کشور اظهار کرد: هیچ مقام مسئولی از اینکه سه هزار و 700 نفر از بورسیه تحصیلی به صورت غیرقانونی استفاده کرده اند، سخن نگفته ولی رسانه ها سعی داشتند این تعداد از دانشجویانی که بورسیه به آنها تعلق گرفته است را بدنام کنند.
وی تاکید کرد: تاکنون هیچ نامی توسط مسئولان وزارت علوم بین رسانه ها مطرح نشده است و با افرادی که نامی از دانشجو یا دانشجویانی برده اند که بورسیه غیرقانونی به آن تعلق گرفته است، برخورد جدی خواهد شد.

وزارت علوم نمی تواند معذرت خواهی کند
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان این مطلب که 480 نفر شرایط استفاده از بورسیه را نداشتند، بیان کرد: وزارت علوم در قبال اشخاصی که شرایط بورسیه را نداشتند، نمی تواند معذرت خواهی کند این افراد حتی دو سال به طور رایگان از خدمات متعلق به بورسیه استفاده کرده و بدون آزمون وارد مقطع دکتری شده اند.

نجفی با تاکید بر اینکه برای سال آینده درمقطع دکتری و کارشناسی ارشد هیچ یک از دانشگاه های کشور بدون آزمون دانشجو نمی پذیرند، اذعان کرد: آزمون دکتری امسال به نحوی برگزاری می شود که از هر متقاضی کارشناسی ارشد یک نفر صلاحیت ورود به مقطع دکتری را داشته باشد..

عارف بهترین گزینه برای ریاست دانشگاه تهران است
وی درباره معرفی محمود نیلی احمد آبادی به مجلس برای تصدی گری وزارت علوم نیز گفت: نیلی آبادی گزینه ای است که ریاست جمهوری آن را مطرح و معرفی کرده است و در صورتی که از مجلس رای اعتماد بگیرد،عارف بهترین گزینه برای ریاست دانشگاه تهران است.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید براینکه روند بررسی بورسیه ها قانونی است، اظهار کرد: باید در این زمینه آزمون برگزار شود و ما موظف هستیم قانون را رعایت کنیم تا مشکلی به وجود نیاید. امسال هم در آزمون دکتری افرادی شرکت کردند و ما از میان این تعداد 115 نفر را انتخاب کردیم که تمامی آنها رتبه‌ های یک تا چهار ورودی کنکور بوده و در رشته‌ های اولویت‌ دار از نظر نقشه جامع علمی کشور تحصیل می کنند.

داستان بورسیه‌ها تاحدی سیاسی و پیچیده شده است

نجفی با بیان این مطلب که گفته می شود برگزاری آزمون علمی برای ورود به مقطع دکتری حذف شده و به جای آن مصاحبه علمی برگزار می شود، ادامه داد: از نظر دیوان عدالت اداری نمی‌توان مصاحبه علمی را جایگزین آزمون کرد، ولی حتی با فرض اینکه مصاحبه علمی جایگزین شود هم بعضی از پرونده‌ها تخلف بوده‌ است.

وی در ادامه گفت: داستان بورسیه‌ها تاحدی سیاسی و پیچیده شده است و برخوردی که با بیانیه وزارت علوم شد بیش از آنکه منطقی باشد سیاسی بود در حالی که این وزارتخانه به صورت کامل و شفاف جریان را توضیح داده است.


سه هزارو 752 نفر دانشجوی بورس داریم

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حال حاضر سه هزارو 752 نفر در قالب بورسیه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 508 نفر شرایط حداقلی آئین نامه وقت، مانند معدل را نداشتند. این افراد می توانند با هزینه خود ادامه تحصیل دهند.
نجفی با بیان اینکه 36 نفر علاوه بر نداشتن معدل، فرم گزینش را با اطلاعات نادرست تکمیل کرده اند، که این افراد اخراج شدند، تصریح کرد: 27 نفر نیز طبق آئین نامه نباید مشغول به کار باشند، که با این افراد نیز برخورد شد. در این میان 24 نفر تعلق بورسیه به خود را پیگیری نکرده اند، بر این اساس پرونده های آنها مختومه اعلام شده است در جمع 840 نفر هستند که از بورسیه محروم شدند.

840 نفر بورس شان از طرف وزارت علوم قطع شد
وی با تاکید براینکه به اشخاصی که دربورسیه تخلف داشتند این شانس داده شده است که با برگرداندن هزینه پرداختی از سوی وزارت علوم بتوانند ادامه تحصیل دهند، اذعان کرد: 840 نفر بورس شان از طرف وزارت علوم قطع شده و می توانند با هزینه های خصوصی خود ادامه تحصیل دهند.

نجفی اظهار کرد: 721 نفر بورسیه به خارج از کشور داشته ایم که در این افراد نیز تخلفاتی دیده شده است ولی به دلایلی مانند حفظ شان علمی کشور انها را از ادامه تحصیل منع نکرده ایم.

نجفی در رابطه با روند گزینش بورسیه‌ها نیز گفت: این روند را قانون مشخص کرده است. باید آزمون صورت بگیرد که اگر قانون را رعایت کنیم مشکلی به وجود نمی‌آید.
وی با اذعان به این مطلب که در سال‌های گذشته افرادی درخواست شرکت در رشته‌های بورس خارج از کشور را ارائه دادند که نه تنها شرایط بورسیه را نداشته‌اند بلکه این اقدام آنها تا حدودی طنز به شمار می‌رود، بیان کرد: در یک پرونده هر سه نفر ناظر اعلام کرده‌اند که فرد صلاحیت ندارد ولی بورسیه شده است یعنی نه تنها آزمون برگزار نشده بلکه در مصاحبه علمی و از نظر همان اساتید انتخاب شده خودشان هم خلاف صورت گرفته است.

سرپرست وزارت علوم خاطرنشان کرد: امسال بیش از 20هزار نفر از دارندگان مدرک دکتری در فراخوان جذب شرکت کردند. این افراد که به آنها اجازه تحصیل داده ایم هم می‌توانند مدرک خود را دریافت کرده سپس مانند بقیه در فراخوان جذب شرکت کنند و از آن طریق عضو هیأت علمی شوند که این کار را هم با تسامح انجام دادیم زیرا معتقدیم این افراد خودشان در تخلف دخیل نبودند.

نجفی در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت علوم افراد متخلف را به طور کلی از ادامه تحصیل محروم نکرد، گفت: شما سه مطلب را باید تفکیک کنید، یکی دستورالعمل‌ها و ایراداتی که از نظر قانونی وارد بوده است، مانند مسئله آزمون که به طور کلی در آن زمان نادیده گرفته شد و در دستورالعمل‌ها از سال 85 بندی اضافه شده است. افرادی که دارای سوابق فرهنگی هستند هم بتوانند بورسیه شوند در حالیکه این سوابق به هیچ عنوان مشخص نشده است و عده‌ای به استناد این بند و با معرفی یک ارگان از بورس استفاده کرده اند.

وی افزود: بنابراین در بخشی از کار به آئین‌نامه‌ها ایراد وارد است. اشخاصی که این موارد را تصویب کرده اند باید جوابگو باشند و ما هم پیگیری می‌کنیم زیرا عدالت آموزشی و برابری فرصت‌ها از بین رفته است.

سرپرست وزارت علوم عنوان کرد: بحث دوم فرآیند بررسی پرونده‌هاست. به عنوان مثال مصاحبه علمی صورت گرفته اما با وجود اینکه فرد صلاحیت نداشته باز هم تأئید شده است در این صورت هم افرادی که پای برگه‌ها را امضاء کرده اند باید پاسخ دهند که چرا با وجود مغایرت این افراد را تأئید کرده‌اند، موضوع سوم بورسیه‌ها هستند که نمی‌توانیم بگوییم همه آنها مقصرند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *