امر به معروف و نهی از منکر موضوعی متقابل بین مردم و دولت است/عامل یا عاملان اسید پاشی بویی از انسانیت نبرده اند

11:34 - 04 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۶۴۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس قوه قضاییه گفت: اصل 8 قانون اساسی وظیفه‌ای در مورد امر به معروف و نهی از منکر برعهده حکومت قرار داده و آن را موضوعی همگانی و متقابل میان مردم و دولت مطرح کرده است.

: رییس قوه قضاییه گفت: اصل 8 قانون اساسی وظیفه‌ای در مورد امر به معروف و نهی از منکر برعهده حکومت قرار داده و آن را موضوعی همگانی و متقابل میان مردم و دولت مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی میزان، آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه صبح امروز در همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر با ایراد سخنانی به تبیین جایگاه این فریضه دینی در کشور اسلامی مان و نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله حسین در ماه محرم الحرام و نامگذاری هفته اول این ماه با نام هفته امر به معروف و نهی از منکر، از مسئولین فرهنگی قوه قضائیه و دیگر دست اندرکاران برگزار کننده همایش قانون و امر به معروف و نهی از منکر تشکر کرد و گفت: چنین همایشی تاکنون برگزار نشده بود و بحثی که امروز مطرح است موضوع امر به معروف و قانون است.

رییس قوه قضائیه با استناد به اصل 8 قانون اساسی که به محتوای امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است، عنوان کرد: این اصل از قانون اساسی وظیفه‌ای را برعهده دولت قرار داده و امر به معروف و نهی از منکر را موضوعی همگانی و متقابل میان مردم و دولت مطرح کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: در اینکه امر به معروف و نهی از منکر از وظایف حکومت و نظام است تردیدی نیست و مجلس تلاش کرده تا این موضوع را با رسیدگی در کمیسیون های تخصصی خود به قانون تبدیل کند و طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را به تصویب برساند.

آیت الله آملی لاریجانی دربخشی از سخنان خود به موضوع اسیدپاشی در اصفهان اشاره کرد و گفت: این جنایات با جدیت در قوه قضائیه پیگیری می شود و تا پایان وقت دیروز تمام گزارشهای مربوط به پرونده اسیدپاشی را از بررسی کنندگان این پرونده دریافت کردم و قوه قضاییه با همکاری تمام نیروهای امنیتی در تلاش است تا جنایتکار این حوادث وحشتناک را دستگیر کند.

وی تاکید کرد: بحث امنیت شهروندان موضوع مهمی است و ما نباید فضا را آلوده کنیم و به این مسائل در فضاهای تبلیغاتی دشمنان اسلام دامن بزنیم.

رییس قوه قضاییه با بیان این که عده ای از رسانه های غربی تلاش کرده اند تا حوادث ناگوار اخیر را به امر به معروف و نهی از منکر نسبت دهند، تصریح کرد: جنایتکاری که مرتکب چنین عمل شنیع شده است مسلماً بویی از انسانیت نبرده است چه برسد به اینکه کمترین درکی ازاسلام داشته باشد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: هم اکنون که مجلس در صدد قانون کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر است غربی ها با طبیعت ضد انقلابی خود که علیه نظام جمهوری اسلامی سمپاشی می کنند در تلاشند تا نظام اسلامی را که براساس آیات و روایات دینی در صدد احیای چنین فریضه ای است منفی جلوه دهند.

وی با اظهار تاسف برای برخی رسانه های داخلی که حتی احتمال چنین جنایاتی را به فریضه مقدس امر به معروف و نهی از منکر نسبت داده اند، اظهار کرد: این اقدامات چهره دین را تخریب می کند و نباید ما موهبت های دینی خود را این چنین دستمایه رسانه های غربی قرار دهیم.

رییس قوه قضاییه همچنین امر به معروف و نهی از منکر را از ضروریات دین دانست و گفت: مطابق آیات متعدد در کلام الهی و روایاتی که بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد این فریضه الهی از ضروریات دین است و جزء بالاترین فرایض است.

وی خاطر نشان کرد: من در کتابی که یک نویسنده غربی آن را نوشته بود مشاهده کردم که غربی ها چقدر نسبت به خلاء توجه به یکدیگر در زندگی اجتماعی احساس ضعف می کنند و در این کتاب نویسنده آورده بود که در حادثه تجاوز به یک زن در ایستگاه قطار هیچ یک از حاضرین در صحنه جرم به کمک آن زن نرفته اند تا پلیس در صحنه حاضر شد و نویسنده آورده است که در اسلام موضوع امر به معروف و نهی از منکر مساله ای بسیار مهم است که برای نویسنده جذاب شده بود تا این موضوع را دنبال کند.

آیت الله آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: تفکر لیبرالیسم در مغرب زمین در همین بحث است که افراد به یکدیگر کاری ندارند و در حالیکه ما این فریضه نورانی را از دین خود و بزرگان دینی خود داریم.

وی ادامه داد: در مغرب زمین از قرن 17 تفکرات به این سمت پیش رفت که اخلاق را با تعاریف خاصی بر بی توجهی افراد جامعه به یکدیگر کشاند که حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مغرب زمین این طور شد که دیگر افراد کاری به کار هم ندارند که با این دیدگاه اجتماع از هم می پاشد.

آیت الله آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: درچارچوب تفکر دینی اصول امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد که حتی تذکر لسانی را در مرحله دوم می داند یعنی اگر فردی بتواند قبل از تذکر لسانی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد شایسته است که حتی به زبان هم امر به معروف را انجام ندهد و در صورت امکان با چهره خود به نحوی مفهوم امر به معروف و نهی از منکر را برساند.

رییس قوه قضاییه نسبت دادن مساله اسید پاشی در اصفهان به امر به معروف و نهی از منکر را جفایی عظیم و ظلمی بزرگ نسبت به دین اسلام و فرایض نورانی آن دانست و تاکید کرد: اسید پاشی جنایتی است که جنایتکار آن هیچ بویی از انسانیت و اسلام نبرده است.

وی گفت: من متاسفم برای رسانه های داخلی که این ظلم فاحش را به فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به هم وصل می کنند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: وقتی مقوله دینی را می خواهیم در صحنه اجتماعی بیاوریم و قانونی کنیم ظرافت های خاصی دارد که باید مراتب را ذکر کنند و حرمت افراد باید حفظ شود.

رییس قوه قضاییه گفت: باید از مراتب دانش شروع کنیم و با زبان آرام و دوستانه این کار را انجام دهیم. امر به معروف و نهی از منکر با علم و شرایط باید صورت بپذیرد. بحث امر به معروف و نهی از منکر که می خواهند به صورت قانون درآید باید با ظرافت باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: در جامعه ای زندگی می کنیم که امر به معروف و نهی از منکر رها شده است در این شهر به غیر از تذکر لسانی موردی نداشته است زیرا به جز این پرونده های زیادی در دستگاه قضایی لبریز می شود. باید در نهادینه کردن این مقولات جامعه را با فرهنگ سازی و تذکر لسانی آماده کنیم.

رییس دستگاه قضا با اشاره به اینکه برخی نکات در خصوص امر به معروف و نهی از منکر که در مجلس در حال رسیدگی است مطرح شده اظهارکرد: قانون ارائه شده باید بسیار روشن و شفاف باشد و بکار بردن الفاظ مجمل باید پرهیز شود.

وی تاکید کرد: تقنین در باب امر به معروف نباید سیاسی شود چرا که این امر شرعی است اگر سیاسی شود نمی توان از آن قانون خوبی بدست آورد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه قانون باید به گونه ای باشد که برای همه پذیرفتنی باشد، اظهار کرد: قانون نباید به گونه ای باشد که یک نظر را در نظر دیگر حاکم کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تقدیر از طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس متذکر شد: در ماده 17 آن طرح تشکیل یک ستادی با رویکرد ترویج فرهنگ امر به معروف به صدور مجوز برای سازمان های مردم نهاد آورده شده که 17 عضو از ارگان های مختلف در آن حضور دارند.

وی افزود: طبق قانون اساسی حق تشکیل ستاد وجود ندارد و حق نداریم با تشکیل ستادی حقوقی برای آن تعیین کنیم چرا که اختیارات طبق قانون اساسی وضع شده و روشن است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه به هیچ عنوان حق انتفاع حقوق با تشکیل ستادی به دیگران، منظر قانونی ندارد، تصریح کرد: شورای نگهبان مکرراً نظرات مخالف خودش را اعلام کرده است.

وی گفت: در امر به معروف و نهی از منکر می خواهیم بگوییم که فرد آمر به معروف و یا ناهی از منکر باشد در این زمینه تدبیری لازم است که می توان معروف را به حسن فعل تعریف کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه تصریح کرد: نباید این قانون باعث شود که پرونده های دستگاه قضایی لبریز شود توصیه من این است که دستگاه ها کمک کنند که شفافیت و قانونی ظریف در تمام موارد و تمام تلاش ها باید برای قرب الهی است و امر به معروف و نهی از منکر باید بر اساس قرب الهی باشد.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *