بی عدالتی اقتصادی نتیجه نابرابری آموزشی

13:52 - 03 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۵۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو هیات رئیسه مجلس گفت: نتیجه نابرابری آموزشی سبب بی‌عدالتی اقتصادی و حتی اجتماعی در جامعه می‌شود.

: عضو هیات رئیسه مجلس گفت: نتیجه نابرابری آموزشی سبب بی عدالتی اقتصادی و حتی اجتماعی در جامعه می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، محمد حسین فرهنگی در همایش توسعه و عدالت آموزشی، با بیان اینکه عدالت آموزشی عبارت است از دستیابی تمام افراد جامعه به امکانات آموزشی، اضافه کرد: برابری فرصت ها و عدالت آموزشی را می تواند از دو دیدگاه متفاوت مورد بررسی قرار داد، نخست به عنوان هدف یا به عنوان وسیله ای در جهت تحقق هدف بلند مدت برای اجتماعی، بنابراین چه آن را برابری در حقوق همه ی افراد بدون توجه به نژاد، رنگ، منشاء اجتماعی و ملی بدانیم که در این مفهوم، برابری آموزشی یعنی این که افراد در شروع زندگی کاری و آموزش برابر باشند و یا اینکه آموزش به عنوان وسیله ای اصلی برابر سازی تفاوت های اجتماعی دیده شود.

وی تصریح کرد: در این رویکرد، برابری فرصت های آموزشی زمانی فراهم می شود که همه ای افراد در دست یابی به آموزش برابر باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: آموزش یکی از مهم ترین ابزار توزیع رفاه و فرصت های اقتصادی در جوامع است. فراهم آوردن فرصت های برابر در آموزش تحرک عمودی تحرک اقتصادی و اجتماعی را در قسمت های فقیر جامعه افزایش می دهد. همچنین نابرابری آموزشی یکی از زیرساخت های نابرابرهای اقتصادی و اجتماعی است.

فرهنگی در خصوص آسیب شناسی وضعیت آموزشی و پژوهشی موجود، اضافه کرد: طبق قانون اساسی ایران، تحصیلات تا پایان دوره ای متوسطه برای تمام افراد جامعه رایگان است اما در عمل مشاهده می شود در حال حاضر مدارس یا بخش خصوصی واگذار می شوند یا مدارسی که اسماً دولتی هستند اما برای تامین بخشی از هزینه های خود به والدین دانش آموزان وابسته هستند و این فرآینده به صورت فزآینده ای روبرو به افزایش است.

وی تصریح کرد: با توجه به مقدورات و تمکن مردم در نقاط مختلف کشور فاصله ها بسیار گسترده می شود، به نحو اجمال برخی از ضعف ها، کاستی ها و اشکالات وارده بر آموزش و پرورش بسیار زیاد است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *