توسعه اقتصاد در گرو نیروی انسانی آموزش دیده است/ توجه به فقر عدالت آموزشی در برنامه ششم

13:14 - 03 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۵۱۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: توسعه و رونق اقتصادی کشور در گرو تربیت نیروی انسانی با آموزش های صحیح و هدفمند است.

: دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: توسعه و رونق اقتصادی کشور در گرو تربیت نیروی انسانی با آموزش های صحیح و هدفمند است.

به گزارش خبرنگار میزان، مهدی نوید ادهم ظهر امروز (شنبه) درهمایش توسعه و عدالت آموزشی که در دانشگاه صنعتی شریف برگزارشد، با بیان اینکه توسعه محصول باور و رفتار آدم ها است و برای دست یابی به این امر به انسان های توسعه یافته نیازمند هستیم، افزود: بهترین سنی که می توان باور انسان ها را مهندسی کرد دوره ابتدایی است و آموزش و پرورش در این زمینه نقش حساس دارد.

وی درباره ویژگی های عدالت آموزشی، افزود: فراهم آوردن کیفیت قابل قبول در ارائه خدمات تربیتی، انطباق جریان تربیت با خصوصیات فردی و وجود اعتدال و توزان در جریان تعلیم و تربیت از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اگر زمینه مهیا شود به سمت عدالت آموزشی سوق پیدا می کنیم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: سیستم آموزش و پرورش با سیستم و مشکلاتی روبرو است که نمی توان از آن انتظار ترتبیت انسان توسعه یافته با بهره وری بالا را داشته باشیم.

نوید ادهم تصریح کرد: این آموزش و پرورش امروز به شدت تمرکز گرا است، در این سیستم نمی توان به عدالت همه جانبه و پایدار دست یافت.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش انتقاد کرد: یکسان پنداری دانش آموزان از معضلات جدی در سیستم است که همه دانش آموزان با یک سیستم آموزشی و با یک روش ارزیابی و مدیریتی تربیت می شوند، موضوع تلخی است که اکنون با آن روبرو هستیم و توازنی بین نیروها وجود ندارد.

وی گفت: در کشوری زندگی می کنیم که چند فرهنگی است و بهترین فرصت برای کشور است بنابراین آموزش و پرورش نیازمند یک تحول اساسی و بنیادی است و با اصلاح مشکل آن حل نمی شود و آموزش و پرورش باید به جد مورد یک بازخوانی و بازنگری قرار گیرد. با وجود بزرگ بودن چابکی لازم را ندارد.

نوید ادهم در خصوص سند تحول بنیادین، ادامه داد: این سند دارای 131 راهکار است، به عنوان مثال یکی از راهکارها، اختصاص 10 تا 20 درصد از منابع آموزشی به استان ها و مناطق و مشاهده تفاوت ها است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نخستین برنامه برای برنامه ششم اجرای دقیق و صحیح این سند است و دومین پیشنهاد، ارائه تعریف صحیح از عدالت آموزشی خواهد بود، تعریف رایج از عدالت آموزشی دسترسی برابر به آموزش است اما پیشنهاد من دسترسی نابرابر به آموزش بوده تا متناسب با این نابرابری سیاست گذاری و برنامه ریزی کنیم. با توجه به اینکه در اجرا نابرابری ها کمتر مشاهده می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *