اختصاص 14 میلیارد تومان اعتبار به مناسب‌سازی فضاهای شهری

23:49 - 01 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۳۸۶
خبرگزاری میزان: عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در ساخت فضاهای شهری باید موضوع مناسب‌سازی برای استفاده معلولان در نظر گرفته شود، گفت: امسال 14 میلیارد تومان بودجه به این موضوع اختصاص یافته که به رغم میزان اندک آن، می‌تواند رخداد مثبتی تلقی شود.

: عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در ساخت فضاهای شهری باید موضوع مناسب‌سازی برای استفاده معلولان در نظر گرفته شود، گفت: امسال 14 میلیارد تومان بودجه به این موضوع اختصاص یافته که به رغم میزان اندک آن، می‌تواند رخداد مثبتی تلقی شود.

به گزارش ، علی صابری با اشاره به اینکه دنیا در باره معلولان سه مرحله کلی را پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: مرحله نخست، نگاه پزشکی به معلول به عنوان شخصی بود که نقص عضو داشت، در مرحله دوم، یک سری حقوق برای معلولان جهت ورود آن‌ها به جامعه و انجام کارهای خودشان در نظر گرفته شد و در مرحله سوم، موضوع حقوق کامل برای معلولان مطرح شد که گفتند یک معلول همان حق و حقوقی را دارد که یک شهروند سالم دارد و معلولان در همه زمینه‌ها با شهروندان عادی برابر هستند.

وی افزود: در مرحله سوم، مفهوم «شهر در دسترس»، معنای واقعی پیدا می‌کند و شهر و جامعه باید خود را به نفع معلول تغییر دهند و هم به لحاظ ساختار شهری و هم به لحاظ ساختار قانونی، همه موارد به نفع معلول باشد که بتوانیم بگوییم شهر، در دسترس معلولان قرار دارد و این رویکرد اخیر دنیا نسبت به معلولان است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این که کنوانسیون 2006 حمایت از معلولان می‌گوید «ما هیچ حق جدیدی برای معلولان قرار نداده‌ایم، بلکه فقط قصد داریم تبعیض‌ها را از بین ببریم»، تأکید کرد: «شهر در دسترس»،‌ تنها برای معلولان نیست، چرا که می‌تواند به کودکان، سالمندان و حتی کسانی که به صورت مقطعی سلامتی خود را از دست داده‌اند نیز کمک کند.

دنیا را عقل اداره می‌کند نه چشم
صابری با اشاره به این که جامعه ما از نظر قانون‌گزاری وارد مرحله سوم شده اما در عمل در مرحله دوم قرار داریم، اظهار کرد: حتی گاهی مانند اتفاقی که در مورد حق نامزدی نابینایان در مجلس شورای اسلامی افتاد و با آن مخالفت شد، در مرحله اول قرار داریم، در صورتی که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که عقل آن را اداره می‌کند نه چشم و می‌بینیم که هنوز برای رسیدن به مرحله سوم فاصله زیادی داریم.

وی با بیان این که در «شهر در دسترس»، یک معلول، اعم از فردی نابینا یا شخصی که از ویلچر استفاده می‌کند، باید بتواند مثل مردم عادی برای خرید به فروشگاه‌های بزرگ شهر برود، تصریح کرد: نه معابر شهری ما این اجازه را به وی می‌دهد که به تنهایی و بدون کمک دیگران به فروشگاه برود و نه ساختار فروشگاه‌های ما این اجازه را به او می‌دهد که بتواند به تنهایی خرید کند و واقعیت این است که افراد معلول و جانباز نمی‌توانند به راحتی از خانه خود خارج شده و خریدشان را انجام دهند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این که ما در سطح مصوبه و قانون خوب هستیم، اما در اجرا و عمل نه، اضافه کرد: تا زمانی که بحث مناسب‌سازی فضاهای عمومی شهر، پیوست پروژه‌های شهری نشده و مثل سرمایش و گرمایش اجباری نشود، هر قدر هم که موردی پیش برویم، کاری از پیش نبرده‌ایم و همیشه عقب‌گرد خواهیم داشت و البته اگر این اتفاق بیفتد، هیچ پروژه‌ای در شهر افتتاح نمی‌شود، مگر این که دسترسی معلولان در آن دیده شده باشد.

تشکیل کارگروه معلولان در شورای شهر
وی با اشاره به این که در مورد مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای معلولان دستورالعمل داریم اما جزو الزامات ساخت و ساز نیست، اظهار کرد: با استانداردها فاصله داریم و از آن‌ها عقب هستیم و در این میان در شهرها، وظیفه اصلی بر عهده شهرداری‌هاست اما در سطح ملی، وزارت کشور از طریق ستاد مناسب‌سازی که خوشبختانه پس از 10 سال، دو باره تشکیل شده، باید این جریان را دنبال کند.

صابری با بیان این که در ساخت فضاهای شهری، از ایستگاه‌‌های مترو گرفته تا فرهنگ‌سراها، باید موضوع مناسب‌سازی این فضاها برای استفاده معلولان نقش داشته باشد و در نظر گرفته شود، تصریح کرد: امسال 14 میلیارد تومان بودجه به این موضوع اختصاص یافته که به رغم میزان اندک آن، می‌تواند رخداد مثبتی تلقی شود.

وی با تأکید بر تشکیل کارگروه معلولان در شورای اسلامی شهر تهران به منظور نگاه تخصصی به مباحث مربوط به معلولان و پیشنهاد مصوبات جدید و پیگیری و نظارت بر مصوبات قبلی در مورد معلولان، اضافه کرد: خوشبختانه ستاد مناسب‌سازی شهرداری تهران پس از یک سال و نیم، دو باره احیاء شده که در نوع خود دستآورد خوبی به شمار می‌رود.

مشکل شهرسازی از آلودگی هوا مهم‌تر است
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که با پیگیری بحث دسترس‌پذیری فضاهای شهری، بخش قابل توجهی از مشکلات معلولان مرتفع می‌شود، اظهار کرد: مناسب‌سازی فضای مسکونی جانبازان و معلولان از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از بُعد اجتماعی اثرات بسیار خوبی به همراه داشته است.

صابری با بیان این که هر چند نمایندگان شورای چهارم نسبت به معلولان نگاه ویژه‌ای دارند و تا حد ممکن پیگیر رعایت حقوق معلولان هستند اما به شورای شهر و اختیارات آن باید با دیدی واقع‌گرایانه نگاه کرد، چرا که ما هنوز به بحث مدیریت یکپارچه شهری نرسیده‌ایم، تصریح کرد: به جای برخی اقدامات و صحبت‌های نمایشی، باید از این نوع نگاه دور شویم و نسبت به مسائل و مشکلات، نگاه واقعیت‌گرایانه داشته باشیم و خودمان را به زبان حقوق و قانون نزدیک کنیم.

وی در پایان با تأکید بر این که مهم‌ترین معضل موجود شهر تهران، مشکل شهرسازی است و به شخصه اعتقاد دارم رفع مشکل شهرسازی حتی نسبت به مرتفع کردن مسائل و مشکلاتی همچون آلودگی هوا و ترافیک نیز در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم نماها و فضاهای شهری باید با یکدیگر هماهنگی و همخوانی داشته باشند و قوانین سفت و سختی در زمینه شهرسازی به تصویب برسد که اجرای این مقررات و تبعیت از آن‌ها برای همه ضروری باشد تا شاید مسأله شهرسازی حل شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *