رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حقوق شهروندی در حوزه قضایی ایلام به نحو مطلوب رعایت می‌شود

13:08 - 01 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۳۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان ایلام گفت: حقوق شهروندی در حوزه قضایی در این شهرستان به نحو مطلوب رعایت شده و این گونه کارها سبب افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی می شود.

: رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان ایلام گفت: حقوق شهروندی در حوزه قضایی در این شهرستان به نحو مطلوب رعایت شده و این گونه کارها سبب افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی می شود. 

به گزارش گروه حقوقی ، عباس گوهری به تشریح عملکرد رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان ایلام  پرداخت و اظهار کرد: دادگستری شهرستان ایلام و مجموعه دادگاههای این شهرستان دارای ۵ شعبه حقوقی، ۴ شعبه کیفری و ۲ شعبه دادگاه انقلاب است که در این راستا شعبه چهارم حقوقی به موضوعات خانواده و شعبه پنجم حقوقی به موضوعات منابع طبیعی و شعبه اول و دوم و سوم حقوقی به سایر موضوعات حقوقی می‌پردازند.

وی ادامه داد: در شعبات کیفری نیز به کلیه موضوعات کیفری که کیفرخواست آن‌ها در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایلام صادر شده رسیدگی می‌گردد و شعبه ۱۰۲ کیفری نیز به جرایم اطفال اختصاص یافته است و در خصوص موضوعات در صلاحیت دادگاه انقلاب نیز طبق ماده ۵ قانون اصلاح تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب در ۲ شعبه یعنی شعبه اول و شعبه دوم دادگاه انقلاب ایلام رسیدگی می‌گردد.

وی عملکرد شعب حقوقی و کیفری و انقلاب را در یک دوره زمانی از تاریخ ۱۴/۱۰/۹۲ لغایت ۲۸/۷/۹۳ مثبت ارزیابی و اظهار کرد: در این دوره زمانی تعداد موجودی کلیه شعب حقوقی و کیفری و انقلاب ۵۹۸۴ فقره بوده که در طول دوره تعداد ۱۵۳۵۰ فقره پرونده به شعب ارجاع و وارد شده و تعداد ۱۵۵۹۵ فقره پرونده از آمار کسر و مختومه شده است و عملکرد شعب در این دوره مثبت بوده است و در اجرای احکام مدنی تعداد ۱۱۲۸ فقره اجرائیه موجودی داشته که در طول دوره ۲۱۸۰ فقره اجرائیه صادر شده و تعداد ۲۲۸۰ فقره اجرائیه اجرا گردیده که در مجموع عملکرد اجرای احکام مدنی مثبت ارزیابی می‌گردد و بیش از ۱۰۰ فقره پرونده از آمار موجود کسر و مختومه شده است.

گوهری اخذ وکیل معاضدتی برای افراد بی‌بضاعت و کمک به آنان را از وظایف اداره ارشاد و معاضدت قضایی این دادگستری برشمرد و گفت: که با یک نفر کار‌شناس قضایی و در معیت وکلای مشاور قوه قضائیه روزانه به ارائه خدمات به مراجعه کنندگان می‌پردازند و در طی دوره زمانی تعداد ۴۴۱۷ نفر بصورت حضوری ارشاد شده‌اند. و تعداد ۸۳نفر نیز بصورت تلفنی راهنمایی وارشاد شده‌اند که آمار و عملکرد این اداره نیز مطلوب ارزیابی می‌گردد.

رییس حوزه قضایی شهرستان ایلام در خصوص رفع اطاله دادرسی اظهار داشت: به اهتمام ریاست محترم کل دادگستری استان ایلام اقداماتی در جهت جذب قضات واستخدام کارکنان اداری به دادگستری شهرستان ایلام صورت گرفته که این امر موجب می‌گردد تا در آینده تسریع بیشتری در رسیدگی به پرونده‌ها صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: تعدادی کارمند اداری هم جذب شده‌اند که سیکل اداری و استخدامی آن‌ها در حال انجام است و درآینده نزدیک مشغول به کار می‌گردند البته برای جلوگیری از طولانی شدن جریان رسیدگی به پرونده‌های قضایی سعی شده علاوه براینکه زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کاهش دهیم اصحاب دعوی در پرونده‌های کیفری و دادگاه انقلاب طبق قانون در کمترین زمان دعوت شوند ودر خصوص موضوعات خانواده و دادخواست‌های طلاق توافقی و موضوعات سبک همانند حکم رشد بصورت فوق العاده رسیدگی می‌گردد و حتی برای جلوگیری از اطاله دادرسی روزهای پنج شنبه نیز وقت رسیدگی تعیین شده تا بتوانیم از اطاله دادرسی جلوگیری نماییم.

گوهری افزود: حقوق شهروندی یکی دیگر از مواردی است که به بهترین نحو ممکن در دادگستری شهرستان ایلام رعایت می‌شود به نحوی که بدون کمترین معطلی پاسخگوی مراجعین هستیم و هر کسی مشکلی در زمینه رسیدگی به پرونده‌اش داشته باشد بدون هیچ گونه مانعی می‌تواند به دفتر اینجانب مراجعه نماید و به مشکل او دراسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

رییس کل دادگاههای عمومی وانقلاب ایلام در پایان از زحمات شبانه روزی قضات شریف و کارکنان زحمتکش دادگستری شهرستان ایلام تشکر وقدردانی کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *