اولین سفر استانی یک‌روزه دولت انجام شد/ تصمیمات دولت برای آبادانی زنجان

12:12 - 01 آبان 1393
کد خبر: ۱۲۳۵۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس‌جمهور کشورمان برای انجام نهمین سفر استانی خود روز چهارشنبه به استان زنجان سفر کرد.

: رییس‌جمهور کشورمان برای انجام نهمین سفر استانی خود روز چهارشنبه به استان زنجان سفر کرد.

به گزارش گروه سیاسی ، حجت‌الاسلام حسن روحانی  در ادامه انجام نهمین سفر استانی خود وارد استان زنجان شد و در جمع ایثارگران، علما و روحانیون این شهر به سخنرانی پرداخت.

ملت ایران با پیوندش با مکتب حسینی و عاشورا، در برابر همه قدرتها پیروز است


رییس‌جمهور عصر چهارشنبه در جمع علما و ایثارگران استان زنجان، عاشورا و کربلا را منبع عظمت ملت ایران دانست و اظهار کرد: تا زمانی که پیوند مردم ایران با منبع حیات بخش اسلام و قرآن و مکتب حسینی و عاشورا برقرار است، این ملت در برابر همه قدرتها پیروز خواهد بود.

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و ایام گرامیداشت اباعبدالله حسین(ع) گفت: ترویج دین در سایه ایثار و فداکاری امام حسین(ع) صورت می‌گیرد و روحانیت به ویژه روحانیت شیعه در سایه نام اباعبدالله حسین (ع) و کربلا و محرم توانست بار مسئولیت ترویج دین را در قرن های متوالی بر دوش بگیرد.

روحانی با بیان اینکه علما و ایثارگران رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، اظهارکرد: نسبت علما و ایثارگران به گونه‌ای است که ایثارگران در مکتب علما پرورش یافته‎اند و علما در سایه ایثار ایثارگران می‎توانند ادامه راه دهند و این دو قشر هدف واحدی را دنبال می‌کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه محرم و عاشورا در تاریخ نهضت‎های اسلامی به ویژه در تاریخ انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقش بسیار پررنگی داشته است، گفت: نقطه اوج آغاز نهضت انقلاب اسلامی ایام محرم سال ۴۲ و زمانی بود که امام راحل اعلامیه محرم را صادر کردند و پس از آن بود که در نوحه‎های عزاداری مسایل انقلاب و مبارزه با ظلم و ستم آغاز شد.

روحانی خاطرنشان کرد: تمام فراز‌های نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی در سایه مکتب عاشورا شکل گرفت و در محرم سال ۱۳۵۷ بود که نام تاسوعا و عاشورا در تمام صفحات روزنامه‌های غربی و رادیو و تلویزیون‌های آنها مطرح شد.

رییس‌جمهور با اشاره به عظمت حادثه کربلا و نام امام حسین(ع) اظهارکرد: چه کسی می‌تواند و چه بیانی قادر است که عظمت کار اباعبدالله حسین (ع) و حادثه بزرگ عاشورا را تبیین کند؟

روحانی با بیان اینکه تمام منبع عظمت ملت ایران از عاشورا و کربلا نشأت می‌گیرد، گفت: این ملت در دوران دفاع مقدس نه تنها در برابر صدام، بلکه در برابر تمام قدرت‌های بزرگ جهان که مجهزترین ابزارهای نظامی را در اختیار صدام قرار داده بودند، ایستادگی کرد.

رییس‌جمهور افزود: در دوران دفاع مقدس ملت ایران ایثار و فداکاری بزرگی در برابر قدرت‌های جهانی انجام داد و همه قدرت و انگیزه‌ای که باعث شد این ایثار و فداکاری صورت بگیرد، الهام گرفتن از مکتب امام حسین(ع) بود.

روحانی با اشاره به دیدارهای خود با خانواده‌های شهدا و ایثارگران گفت: انسان زمانی که در برابر خانواده شهدا و یک جانباز قطع نخاع قرار می‌گیرد در برابر صبر و استقامت آنها، احساس حقارت می‌کند.

رییس‌جمهور اضافه کرد: جانبازان و شهدا و خانواده بزرگ آنان با خدای متعال معامله کردند و خدای ناکرده اگر فردا هم حادثه‌ای برای کشور بوجود بیاید و اعلام بسیج عمومی شود بدون تردید خانواده شهدا و ایثارگران در صف اول حضور خواهند داشت.

روحانی با تأکید بر اینکه بی‌تردید انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته از مکتب امام حسین(ع) است، گفت: امام راحل هر آنچه از شجاعت و ایثار داشتند از مکتب عاشورا و امام حسین(ع) بود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: منبع و ذخیره بزرگ ملت ایران برای ایثار و فداکاری، کربلا و اباعبدالله الحسین(ع) است.

روحانی تصریح کرد: تا زمانی که با امام حسین(ع) ارتباط و پیوند قوی داشته باشیم از هیچ چیزی ترسی نداریم و اگر به این منبع اقتدار و عظمت خود متصل بوده و از آن جدا نشویم، این مسأله منبع حیات‌بخشی برای همه ملت ایران خواهد بود.

رییس‌جمهور در ادامه آیت‌الله مهدوی کنی را یکی از شاگردان برجسته مکتب امام حسین(ع) دانست و با تسلیت درگذشت وی، خاطراتی را از فعالیت‌های این شخصیت برجسته انقلاب بیان کرد و اظهارکرد:‌ وی در تمام مراحل شکل‌گیری انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب در تمامی صحنه‌ها بار مسئولیت‌های سنگینی را بر دوش گرفتند و آنها را به خوبی به انجام رساندند و این همه در سایه پرورش یافتن ایشان در مکتب ابا عبدالله الحسین(ع) بوده است.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به اقدامات و خدمات دولت به خانواده شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: دولت با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده، اما همواره وظیفه و مسئولیت خود را نسبت به خانواده بزرگ ایثارگران مدنظر داشته است و معتقدیم که رسالت و مسئولیت بسیار سنگینی نسبت به این عزیزان بر دوش داریم و از این‌رو از ابتدای آغاز کار دولت یازدهم تلاش کرده که وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت در خصوص پرداخت معوقات خانواده شهدا و ایثارگران که از سال ۸۶ باقیمانده و رقم بالایی هم بوده احساس مسئولیت کرده و بخش بزرگی از آن را پرداخت نمود و به فضل الهی بخش باقیمانده آن هم تا اوایل هفته آینده پرداخت خواهد شد.

روحانی با تأکید بر اینکه دولت خود را مدیون خانواده شهدا و ایثارگران می‌داند، اظهارکرد: فداکاری خانواده بزرگ ایثارگران بوده که امنیت امروز کشور ما را تضمین کرده است و امیدوارم بتوانیم راه شهدا و امام شهیدان را ادامه دهیم.

برای ایرانی آبادتر دست به دست هم دهیم

رییس‌جمهور همچنین در جریان سفر به استان زنجان در جلسه توسعه و سرمایه گذاری این استان با تأکید بر اینکه کشور در مسیر رونق حرکت می‌کند، گفت: کارآفرینان بدانند که امروز ثبات اقتصادی در کشور حاکم است.

روحانی اظهارکرد: امنیت و ثبات اقتصادی امروز ایران در منطقه، کاملاً قابل قبول است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور باید توسط کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی اداره شود، افزود: دولت باید زمینه‌ها را فراهم کرده و در بخش‌های که بنا به دلایلی امکان حضور بخش خصوصی نیست، بار مسئولیت را بر عهده بگیرد.

رییس شورای عالی اقتصاد با تاکید بر اینکه اساس توقع ما از کارآفرینان کشور این است که به فکر کشور و هم وطنان خود باشند، اظهارکرد: البته منظورم این نیست که وارد تجارتی شویم که سود نداشته باشد که چنین تجارتی قابل دوام نیست، اما می‌توان سود کمتر را در نظر گرفت.

رییس‌‌جمهور یکی از بزرگترین مولفه‌ها را ایجاد شغل و دستگیری از افراد نیازمند عنوان کرد و گفت: اگر کسی فرد بیکاری را که از شدت بیکاری و فقر آبرویش در خطر است به کار بگمارد، اجر بی‌پایانی نزد خداوند خواهد داشت.

روحانی در ادامه با بیان اینکه این حرف‌ها به معنای شانه خالی کردن دولت از زیر بار مسئولیت‌هایش در عرصه اقتصادی نیست، افزود: دولت در عرصه اقتصادی وظایفی دارد که در حد توان تلاش خواهد کرد به آنها عمل کند و البته قضاوت دراین باره برعهده مردم است.

رییس‎جمهور با اشاره به اینکه مردم می‎دانند دولت با چه مشکلاتی مواجه است، تصریح کرد: هنگامی که این مسوولیت را برعهده گرفتم به خوبی از شرایط آگاهی داشتم . ما وعده‌های به مردم دادیم و با خدا عهد کردیم که هیچ کاری را بدون مشورت با کارشناسان آن حوزه انجام ندهیم و طی ۱۴ ماهی که از فعالیت دولت می‎گذرد همواره تلاش ما همین بوده و از ابتدای تشکیل این دولت حداقل هفته‎ای دوبار در باره اقتصاد جلسه داشته ایم و مواردی پیش آمده که نظر دیگری در مورد یک مسئله داشتم اما وقتی نظر جمع چیز دیگری بوده آن را پذیرفته‎ام.

روحانی با بیان اینکه البته غیر ممکن نیست که در کار شورایی هم اشتباهی رخ دهد، گفت: مسئله این است که کار کردن به شیوه شورایی درصد خطا را کاهش می‎دهد و از همین رو تلاش ما از ابتدای دولت تاکنون، این بوده که با مشورت کارها را پیش ببریم.

رییس‏جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد وقتی سامان می‎یابد که قابل پیش‌بینی باشد، اظهارکرد: دولت از ابتدای آغاز به کار تاکنون، تمام تلاش خود را برای مهار تورم بکار گرفته است.

روحانی با اشاره به اینکه تلاش کردیم اقتصاد ایران قابل پیش‎بینی باشد، افزود: درست است که از زمان آغاز به کار دولت یازدهم نیز افزایش قیمت‎هایی داشته‏‎ایم و البته در مواردی مثل اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز افزایش قیمت‌ها ناگزیر بود.

وی با یادآوری اینکه امروز رییس کل بانک مرکزی آمار بسیار امیدوارکننده‎ای از تورم سالیانه منتهی به پایان شهریور ماه امسال ارائه کرد، گفت: این آمارها نشان می‎دهد که تورم یکسال گذشته از شهریور امسال به ۲۰ درصد رسیده و تورم ماهانه به کمتر از یک درصد و رقم ۷ دهم درصد رسیده است که این نشان می‎دهد از وعده‏ای که برای رساندن تورم به زیر ۲۵ درصد به مردم داده بودیم، جلوتر هستیم.

رییس‌‎جمهور با تاکید بر اینکه در موضوع مهار تورم مهم تداوم این روند است، گفت: به لطف خدا امروز از رکود هم عبور کردیم و اگر چه این مسئله همه بخش‎های اقتصاد کشور را شامل نمی‌شود اما در مسیری قرار داریم که می توانیم بگوییم در مسیر رونق حرکت می‌کنیم.

روحانی گفت: برخی مشکلات در عرصه سیاست خارجی داریم که تلاش می‌کنیم از طریق مذاکره آنها را حل و فصل کنیم و بر همین مبنا روابط با همسایگان را نیز در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی گسترش داده‌ایم و در مجموع می‌توانم بگویم حرکت اقتصادی کشور رو به جلو است.

رییس‌‌جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه برای توسعه مناطق مختلف کشور باید از ظرفیت‌های موجود در آنها نهایت استفاده را برد، گفت: استان زنجان ظرفیت‌های متنوعی در زمینه‌های معدنی، کشاورزی و گردشگری دارد که باید از آنها نهایت استفاده را برد و از سوی دیگر بانک‌ها نیز باید حضور فعال‌تری در عرصه‌های توسعه استان داشته باشند تا سرعت پیشرفت زنجان بیش از پیش شود.

روحانی اظهارکرد: در تهران تصمیم گرفتیم که به بانک‌ها کمک کنیم تا در زنجان تسهیلات بیشتری به فعالان اقتصادی ارایه دهند و دولت در مجموع در سیاست خارجی و سیاست‌های اصولی اقتصادی و سیاسی و آرامش اجتماعی، از همه توان خود و ظرفیت‌های کشور برای پیشرفت استفاده می‌کند و باید همه دست به دست هم دهیم تا زنجانی آباد‌تر و ایرانی آباد تر بسازیم.

حذف جناح، فکر و اندیشه امکان‌پذیر نیست

روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار نخبگان و برگزیدگان استان زنجان با بیان اینکه جهان به سرعت در حال تغییر و تحول است، اظهارکرد: بسیار مهم است که در جامعه امروز زندگی کنیم اما نگاهمان به فردا باشد و از توشه‌های دیروز بهره بگیریم ولی برای فردای جامعه‌ تلاش کنیم.

رییس‎جمهور با اشاره به گسترش ارتباطات و شبکه‌های ارتباطی در جهان، گفت: هیچ‌چیز نمی‌تواند ارتباطات در دنیای امروز را محدود کند.

روحانی وجود فاصله و جدایی را سرلوحه همه مشکلات جامعه دانست و افزود: تا زمانی که این مشکل حل نشود، حرکت به سمت توسعه کند خواهد بود هنوز در جامعه با هم قهریم و به بهانه‌های مختلف از هم جدا شده‌ایم، راه‌حل غلبه بر این شرایط آن است که همه با هم گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم.

رییس‌جمهور گفت: چنین نیست که همه یک نوع اندیشه و تفکر داشته باشند، وجود اختلاف‌نظر طبیعی است، اما چرا باید به بطور مصنوعی در جهت ایجاد و افزایش فاصله‌ حرکت شود. باید فاصله‌ها را کم کرده و همدیگر را تحمل کنیم و بدانیم حذف یک فرد، جناح، فکر و اندیشه امکان‌ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از اوقات بجای بگیر و ببند و سختگیری‌های بیش از حد، چنانچه آزادی‌ها را بیشتر و فضا را بازتر کنیم و با گفت‌وگو در مسیر قانع کردن یکدیگر حرکت نماییم، می‌توانیم به نتیجه مناسب دست یابیم و این رسالت بزرگ رسانه‌ها، نخبگان و صاحب‌نظران است.

روحانی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که آیا رشته‌های تحصیلی، تعداد دانشجویان و تحصیلات تکمیلی ما با نیازهای جامعه منطبق است، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌های آموزش عالی و مراکز دانش‌پژوهی ما اصلاح شده و برمبنای نیازهای جامعه باشد.

رییس‌جمهوری افزود: امروز نیازهای فراوانی در جامعه داریم که برای آن نیازها، متخصص به اندازه کافی وجود ندارد و در مقابل متخصصانی وجود دارند که مشخص نیست تخصص آنها در چه زمینه‌ای کارایی دارد.

روحانی با تأکید بر اینکه نباید چنین تصور شود که حل تمامی معضلات کشور بر عهده دولت است، اظهارکرد: دولت نماینده مردم بوده و می‌تواند حل برخی از مشکلات جامعه را بر دوش بگیرد، برای رفع مشکلات در عرصه اقتصاد، فرهنگ، مسایل اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی و امنیت، دولت به تنهایی قادر نیست مشکلات را حل کند و همه باید دست به دست هم داده و در مسیر رفع مشکلات مشارکت و همیاری داشته باشیم.

رییس‌‌جمهور افزود: نخبگان و فرهیختگان جامعه در مسایل و مشکلات کشور باید منتقد، حامی و همراه دولت باشد.

روحانی اظهارکرد: در بخش فرهنگ زمانی که مشکلی پیش می‌آید، همه به دولت هجمه می‌آورند، البته ممکن است ایراداتی به دولت وارد باشد، اما در عین حال مسایل فرهنگی رسالتش بر دوش بسیاری از نهادها، ارگان‌ها و جمعیت‌هایی است که به نوعی غیر دولتی محسوب می‌شوند.

رییس‌‎جمهور گفت: حضور مردم، احزاب و گروه‌ها تنها برای روز انتخابات نیست که بعد از آن تا انتخابات بعدی به خانه‌های خود برگردند همه باید بمانیم و هیچ‌کس نباید برگردد و باید در مسیر خیابان توسعه، حرکت خود را ادامه دهیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل و مشکلات زنان و اقدامات دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: باید نسبت به شأن و جایگاه زن در جامعه، افکارهای موجود به هم نزدیک شوند. چرا که از دیدگاه آموزه‌های شرعی بین زن و مرد در فضیلت و انجام رسالت‌های اجتماعی تفاوت‌هایی وجود ندارد.

وی فزود: در این زمینه هم باید با حرف‌زدن و تعامل و گفت‌وگو افکار و تفکرات موجود را به یکدیگر نزدیک کنیم و نخبگان از رسالت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار هستند.

رییس‎جمهوری با بیان اینکه مسایل بسیاری وجود دارد که بدون هماهنگی و نزدیک‌شدن افکار به یکدیگر نمی‌توان در مسیر حل و فصل آن گام برداشت، اظهارکرد: یکی از رسالت‌های بزرگ نخبگان این است که افکار جامعه را بهم نزدیک کند و در این زمینه معتقدم اگر درد ما مشترک شود، قطعاً می‌توانیم به راه‌حل مشترکی دست پیدا کنیم.

روحانی با تأکید بر اولویت‌بندی و اتفاق‌نظر در حل و فصل مسایل و مشکلات جامعه گفت: باید تمامی مشکلات را حل و فصل کنیم و در این زمینه تمام امید دولت به حضور و احساس وظیفه مردم در صحنه است و بی‌تردید دولت نیز در حد توان خود در صحنه خواهد بود.

برای توافق دائم قدم‌های خوبی برداشته شده، اما کمتر از انتظار ما است

روحانی در پایان سفر کاروان تدبیر و امید به استان زنجان در نشست خبری، در پاسخ به سوالی در خصوص نتایج احتمالی مذاکرات هسته‌ای و تمهیدات دولت برای مقابله با رکود در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات گفت: نگاه دولت برای خروج از رکود و ایجاد رونق در کشور اصلاً به نتیجه مذاکرات نیست و دولت خارج از مذاکرات دنبال برنامه‌ریزی برای خروج از رکود و ایجاد رونق در کشور بوده و امروز در شرایطی که هنوز در تحریم هستیم، با اقدامات انجام شده از رکود خارج شده و در مسیر رونق قرار گرفته‌‌ایم.

رییس‎جمهوری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی و همه محاسبات ما این است که امسال رشد اقتصادی کشور مثبت خواهد بود و در حالی که حدود ۹ فصل با رکود مواجه بودیم، کار بسیار مهم و پیچیده‌ای در عرصه اقتصادی انجام داده‌ایم.

روحانی اضافه کرد: البته منکر این موضوع نیستیم که برای توسعه اقتصادی نیازمند وجود روابط بهتر با دنیا هستیم، لذا امروز خارج از مسأله هسته‌ای با برخی از کشورهای بزرگ دنیا به دنبال طراحی‌های جدید در زمینه اقتصادی هستیم.

رییس‎جمهور با تأکید بر اینکه دولت همه توان خود را برای اینکه مذاکرات به نتیجه برسد انجام داده و به این کار ادامه خواهد داد، اظهارکرد: برای توافق دائم قدم‌های خوبی برداشته شده است اما کمتر از انتظار ما است. البته رسیدن به توافق در یک مسأله بسیار مهم آن هم نه با یک کشور بلکه با ۶ کشور بزرگ کار ساده ای نیست اما تجربه اولیه ما نشان می‌دهد که می‌توانیم به توافق برسیم.

روحانی افزود: اگر چه زمان باقیمانده زیاد نیست، اما امکان توافق نهایی در این زمان حدود ۳۰ روزه وجود دارد زیرا در بسیاری از مسایل کلی این مسأله به نقطه نظرات مشترک رسیده‌ایم ولی برخی مسایل جزیی وجود دارد که البته آنها هم مهم هستند و در حال مذاکره در این رابطه هستیم.

رییس‎جمهور با تأکید بر اینکه در موضوع هسته‌ای دیگر شرایط به گذشته برنخواهد گشت و دنیا هم آن را نمی‌خواهد، اظهار داشت: در مذاکراتی که با سران کشورهای مهم دنیا داشتم هیچ‌کس مخصوصاً اروپایی‌ها تمایلی ندارند که شرایط به گذشته بازگردد.

روحانی تصریح کرد: امروز منطق مقام معظم رهبری، دولت و ملت به گونه‌ای است که افکار عمومی دنیا را قانع خواهد کرد که ما دنبال مذاکره و رسیدن به توافق هستیم و با این شرایط، عده‌ای که می‌خواهند این توافق به نتیجه نرسد، به راحتی نمی‌توانند این کار را ادامه دهند.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: در مهلت باقیمانده یا به نتیجه می‌رسیم و یا شاید راه‌حل‌های دیگری مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: البته شرایط منطقه و جهان به زیاده‌خواهان اجازه نخواهد داد که مسیر دیگری را در پیش بگیرند.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت محورهای جدیدی غیر از کشاورزی و معدن را برای تحرک و رونق استان زنجان مد نظر قرار دارد، اظهارکرد: امیدهای زیادی به اکتشاف معادن جدید در استان وجود دارد که آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد و در کنار آن گردشگری استان نیز ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گیرد، ضمن اینکه در زمینه پتروشیمی و صنعت آی‌تی و الکترونیک نیز تلاش مضاعفی در استان صورت خواهد گرفت.

رییس‎جمهور گفت: در زمینه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن باید اقدامات زیادی انجام شود و در این راستا بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

روحانی در این نشست خبری با قدردانی از استقبال گرم مردم استان زنجان از کاروان دولت تدبیر و امید به تصمیمات دولت برای ارتقاء سطح استان اشاره کرد و گفت: برای پیشرفت استان ۷۱ پروژه در نظر گرفته شده که در طول امسال و سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد، البته علاوه بر این پروژه‌ها طرح‌های مهم دیگری را برای استان مد نظر قرار داده‌ایم که ممکن است زمان‌بر باشد که از آن جمله می‌توان به دو خطه کردن راه‌آهن زنجان – قزوین و حل و فصل مشکلات پتروشیمی استان اشاره کرد.

رییس‌جمهور همچنین به اقدامات دولت در زمینه کشاورزی و آبیاری تحت فشار اشاره کرد و افزود: در طول امسال و سال آینده ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار خواهد گرفت.

روحانی تصریح کرد: دولت به تعهداتی که برای پیشرفت استان کرده عمل خواهد کرد تا استان در سال‌های آینده شاهد تحول باشد.

رییس‎جمهور گفت: امروز جاذبه بسیار خوبی در کشور برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بوجود آمده و امیدواریم در سیاست خارجی گام‌های بیشتری برداشته شود تا شرایط برای توسعه کشور هر چه بیشتر فراهم شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *