چوب مواد اولیه صنایع سلولزی با توسعه زراعت فراهم می‌شود

14:23 - 27 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۹۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توسعه زراعت چوب می‌توان به آسانی بخش عمده‌ای از مواد مورد نیاز صنایع سلولزی کشور را تأمین کرد
به گزارش، خداکرم جلالی در کنفرانس پایداری جنگل و صنعت" با بیان این مطلب افزود: می‌بایست با برگزاری چنین کنفرانس‌هایی بر پایداری جنگل و صنعت چاره‌اندیشی‌های عملیاتی کنیم. 

وی با بیان اینکه از 8 میلیارد هکتار جنگل در جهان تنها 4 میلیارد هکتار آن باقی‌مانده است، افزود؛ این موضوع فاجعه عظیمی است که بخش عمده آن به خاطر همزیستی نامسالمت آمیز صنعت و جنگل رخ داده است.

به گفته خداکرم جلالی در قرن بیستم جمعیت جهان 4 برابر شده، مصرف آب 9 برابر شده، مصرف انرژی 19 برابر شده و تولید گاز کربنیک 17 برابر شده است.

وی در ادامه گفت: سالانه 3.8 درصد جنگل‌های جهان کاسته شده و جنگل زدایی می‌شود و در این میان رتبه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ حفظ جنگل رتبه 16 دنیا را داشته و سهم آن از کاهش جهانی جنگل 1 دهم درصد بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: ما برای زندگی شاداب و با نشاط نسل کنونی و نسل آینده می‌بایست به پایداری جنگل فکر کرده و عمل کنیم و از اصول پایداری جنگل نباید ذره‌ای کوتاه بیاییم.

وی با بیان اینکه 90 درصد کشور حالت خشک و نیمه خشک را داشته افزود: در کشور ما 3 برابر تبخیر دنیا را داشته و 2.2 درصد بیابانهای جهان و 11 اقلیم در کشور خود را دارا هستیم
وی در ادامه گفت: در سالهای اخیر به 26 واحد صنایع سلولزی مجوزهای جدیدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده است که با برآورد اولیه نیاز این واحدهای بالغ بر 5.5 میلیون متر مکعب چوب است.

جلالی در ادامه تصریح کرد: سازمان جنگل‌های و مراتع کشور به تنهایی نمی‌تواند 220 هکتار از اراضی کشور را به زراعت چوب اختصاص دهند اما با توجه به اینکه این امر می‌تواند 70 درصد نیازهای چوبی کشور را تأمین کند می‌بایست انگیزه لازم به تولیدکنندگان در این خصوص داده شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *