مسئولین ایرانی:خواستار حجی توام با عزت و احترام هستیم/اطمینان خاطر مراجع اعظام تقلید به مردم؛ مستطیع شدگان امسال تکلیفی برای حج ندارند

13:31 - 24 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۲۲۶۶۲
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نزدیک به چهار ماه تلاش کردیم تا موضوع حج تمتع را با سعودی ها حل کنیم، اما هنگامی که خواستیم هیاتی را از ایران برای برخی پیگیری ها اعزام کنیم دریافت ویزای آنها یک تا ٢ ماه طول کشید.
فراهانی 6-گروه سیاسی: علی جنتی دیروز (23 اردیبهشت) در دیدار با یکی مراجع عظام تقلید، توضیحاتی در خصوص فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حج تمتع امسال ارائه کرد و گفت: نزدیک به چهار ماه تلاش کردیم تا موضوع حج تمتع را با سعودی ها حل کنیم، اما هنگامی که خواستیم هیاتی را از ایران برای برخی پیگیری ها اعزام کنیم دریافت ویزای آنها یک تا ٢ ماه طول کشید.

وی افزود: بالاخره افرادی چون رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان رفتند که با بی اعتنایی، تهدید و انگشت نگاری مواجه شدند و با وجود پاسپورت سیاسی وسایل آنها را تفتیش کردند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تاکید کرد: مسئولان حج عربستان درمورد ویزای زائران ایرانی هیچ قولی نداده اند و معتقدند که حاجیان ما باید به کشور ثالثی بروند و ویزا بگیرند که اینها نشان می دهد شرایط برای حج آماده نیست و متاسفانه علی رغم پیگیری های فراوان و تلاش دستگاه حج و زیارت کشور، با کارشکنی آل سعود تاکنون زمان زیادی را از دست داده ایم.

نظر کمیسیون امنیت ملی مجلس اعزام نکردن زائران به مراسم حج است

منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی با اشاره به کارشکنی سعودی‌ها در ایجاد شرایط لازم برای برگزاری عزتمندانه مراسم حج،اظهار کرد: با توجه به نوع رفتار سعودی‌ها در سطح منطقه و همچنین مواضع آن‌ها که حاکی از نپذیرفتن شرایط ایران جهت برگزاری عزتمندانه مراسم حج است، نظر کمیسیون امنیت ملی اعزام نکردن زائران ایرانی است.

وی با بیان اینکه ما خواستار حجی توام با عزت و احترام هستیم، گفت: ما احساس می‌کنیم در شرایط فعلی با توجه به رویکرد سعودی‌ها، شرایط برگزاری حجی عزتمندانه فراهم نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: امیدواریم با تغییر رفتار عربستان و تجدید نظر حکام سعودی در رفتار منطقه‌ای و پذیرایی از میهمانان خانه خدا، زمینه مناسب برای برپایی یک حج معقول و مناسب مهیا شود و مردم ایران هم بتوانند از "حجی محمدی" و "حجی علوی" بهره‌مند شوند.

حقیقت‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور مسئولان ذی ربط بحث‌هایی پیرامون اعزام یا عدم اعزام زائران ایرانی به مراسم حج امسال مطرح شد که در نهایت تصمیم گرفته شد با توجه به شرایط موجود، مراسم حج از سوی ایران برگزار نشود.

مستطیع شدگان امسال تکلیفی برای حج ندارند

 آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رابطه ما باید با کشورهای مختلف بر اساس امضاء و تعهد باشد گفت: زبان بین المللی اسلام زبان تعهد است.

وی با اشاره به آتش زدن سفارت عربستان این کار را تقبیح کرد و اظهار داشت: آن‌ها سفارتخانه ما را آتش نزده بودند و ما هم نباید به آن‌ها بی‌احترامی می‌کردیم و الان نباید انتظار داشته باشیم که برای ما فرش قرمز پهن کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ما امروزه در میدان مین هستیم و در امنیت کامل زندگی می‌کنیم خاطر نشان کرد: پیامبر فرمودند که دنیا جای معجزه نیست بلکه جای زد و خورد و آزمایش است و نباید انتظار داشته باشیم که رایگان وارد بهشت شویم.

وی با بیان اینکه حرف اول مملکت را عقل باید بزند گفت: اگر چه مردم ما کتابخوان نیستند ولی اهل عقل و هوشند و اگر از کسی خلاف ببینند می‌رنجند و در صورتی که رو برگردانند برگشتن شان آسان نیست.

وی با بیان این که قسمت عمده بودجه کشورهای جهان را مصروف کشتار بی‌رحمانه انسان‌ها می‌شود و گفت: مشکلات مالی در دنیا نیست و خداوند به اندازه کافی در اختیار انسان قرار داده است و این جهل بشر است که کار را خراب کرده است و اگر ما هم عاقلانه رفتار کنیم به نتیجه خواهیم رسید.

حضرت‌آیت الله جوادی آملی اختلاف نظر را در کشور مثبت دانست و افزود: اختلاف همه جا بد نیست و می‌شود از اختلاف‌ها برای پیشرفت استفاده کرد زیرا این اختلاف مقدس است و خداوند انسان را برای تأمین عدل متفاوت خلق کرده است.

وی با بیان اینکه عمل بیش از حرف تأثیرگذار است گفت: بیان قرآن این است که قطب فرهنگی مردم عقل است و باید شناسنامه شما عقل باشد و تا اینطور نشود حرف مان ثبات نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه خداوند حج بدون عزت را واجب نکرده است گفت: کسانی که امسال مستطیع شده‌اند هیچ تکلیفی ندارند و نگران مسأله شرعی حج نباشند.

حفظ امنیت و عزت حجاج ضروری است

آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار با وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ائمه اطهار توصیه‌های فراوانی در مورد حج داشته‌اند، اظهار کرد: مسأله حج بسیار مهم است، باید در این زمینه به حداقل شرایط و واجبات قانع شوید که این موارد شامل امنیت و عزت حجاج است؛ در خصوص مسأله‌ حج اشکالی ندارد موارد مستحب فدای واجب شود.

وی با بیان اینکه مردم عاشق حج و عاشق مناسک حج هستند، گفت: پیگیری‌ها و تلاش‌های لازم در این زمینه صورت گیرد ولی مأیوس نشوید، در هر صورت مراقب باشید اصل مسأله از بین نرود.

باید از حج امسال صرف نظر کنیم

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که  قصد سعودی ها با توجه به قرائن واضح از اعمالی که انجام می دهند توهین است، گفت: با توجه به شرایط موجود دیگر نباید انتظار داشته باشیم که برای حج پیشنهادی بدهند و اگر هم بدهند آمادگی نیست.

وی افزود: با توجه به آن چه که از مردم شنیده ایم آن ها نیز مایل نیستند با ذلت به حج بروند، سعودی خود را مالک حرمین شریفین معرفی می کند اما با برخورد های سیاسی و انتقامی می خواهند انتقام یمن، سوریه و عراق را ازا ایران در در مساله حج بگیرند که خداوند و بندگان او به این حج راضی نمی شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی جایگاه منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داد و با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در خاور میانه حرف اول را می زند، ابراز داشت: حتی دشمن به این مسأله اذعان دارد، نباید در برابر یک عده مزدور آمریکا سر ذلت فرود آوریم که پیامبر اکرم (ص) نیز راضی به این مساله نیستند.

وی با خطاب قرار دادن وزیر ارشاد ادامه داد: اگر بحث مذاکره مطرح شده مطمئن باشید که نتیجه منفی خواهد بود و نمی توان سرویس های لازم را مهیا کرد از این رو باید از حج امسال صرف نظر کنیم چرا که ما حجی عزتمندانه، آبرومندانه و با رعایت شأن حجاج می خواهیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به پرونده سیاه و توهین های متعدد دولت سعودی اظهار داشت: این که دولت سعودی بگوید  ایران نمی تواند با هواپیماهای خود حاجیان ایرانی را به عربستان منتقل کند یک توهین است.

وی افزود: مردم امسال از نرفتن به حج ناراضی نیستند و نسبت به این مساله موافقت دارند اما خدا نکند برخی از افراد ما به کشورهای همسایه بروند و ویزایی بگیرند که این کار مشکل شرعی دارد؛ حج یک مساله مهم است ولی امروز عبادی سیاسی شده است و با کرامت و دین و مذهب ما پیوند خورده که باید تمام جهات را رعایت کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم  خاطرنشان کرد: بر فرض هم که عربستان بتواند حج را اداره کند دلیل بر این نیست که حرمین شریفین ملک آنهاست و توسط سازمان همکاری اسلامی اداره نشود، خوشبختانه تعدادی از کشورها با پیشنهاد ما اعلام موافقت کرده اند که باید حج بوسیله نمایندگان عموم کشورهای اسلامی اداره شود؛ متأسفانه وزارت خارجه کشورمان در این زمینه کمی کوتاهی کرد؛ در مسائل سیاسی کسی پیشرفت می کند که اهرم فشار داشته باشد.

وی با تأکید بر این که داعش و تکفیری ها برخاسته از عربستان سعودی و تفکر وهابیت هستند، اضافه کرد: این موضوع باید با مدارک مستند در اختیار جهانیان قرار گیرد، حتی غربی ها در روزنامه ها و مقالات خود به این مسأله اشاره کرده اند از این رو باید در این راستا اسناد جمع آوری شود و اسناد جمع شده را باید به مجامع بین المللی داد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف ارشاد اشاره کرد و گفت: نظارت بر رسانه ها، سینما و چاپ کتاب بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دشمن نیز یکی از اهداف خود را هجمه فرهنگی قرار داده است.
 
وی ادامه داد: اگر حرف اول را در منطقه می زنیم به آن دلیل است که نظام اسلامی هستیم و دشمن نمی تواند به ما زور بگوید، رئیس جمهور آمریکا حرف بی محتوایی را تکرار می کند که تحریم ایران به دلیل حمایت از تروریسم است در حالی که پرچم مقابله با تروریسم بر دوش ماست و برگزاری کنگره هایی چون کنگره مقابله با تکفیری ها در قم ادعای ما را اثبات می کند.

تحت هیچ شرایطی نباید در برابر عربستان کوتاه آمد

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی  در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شریف‌ترین اعمال را خدمت به مسلمانان توصیف کرد و گفت: باید در تقویت اسلام و سرکوب دشمنان و ارشاد گمراهان تمام سعی خود را به کار گیریم.

وی در رابطه با حج ادامه داد: ما می‌خواهیم عزت و امنیت اسلام و مسلمانان را حفظ کنیم و هدف اصلی ما اسلام و عزت اسلام است؛ اگر مستطیع احساس کند که عزتش خدشه‌دار می‌شود دیگر حج بر او واجب نیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که نباید در مقابل کسانی که با استکبار و صهیونیسم مربوط هستند کوتاه بیاییم، اظهار داشت: عزت عربستان عزت الهی نیست و ما هیچگاه حاضر نیستیم در برابر کسی که به استکبار وابسته است تسلیم شویم؛ باید کاری کنیم که تحت هر شرایطی عزت ملت ایران و حجاج حفظ شود. باید تصمیمی بگیریم که با ارزش های اسلامی و انقلابی همخوانی داشته باشد.

 



ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
0
احسنت. حفظ عزت و آبروی مسلمین و حجاج ضرورت دارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *