بسته اقتصادی دولت حرفی برای گفتن ندارد/ با لالایی خواندن برای اقتصاد به جایی نمی‌رسیم

11:26 - 29 تير 1393
کد خبر: ۱۲۱۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بسته اقتصادی دولت حرفی برای گفتن ندارد، اعلام کرد: به نظر می‌رسد اراده کافی برای رفع مشکلات اقتصادی نیست. چرا که اقتصاد ایران به عزمی همه جانبه برای بهبود نیازمند است.

: یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بسته اقتصادی دولت حرفی برای گفتن ندارد، گفت: به نظر می‌رسد اراده کافی برای رفع مشکلات اقتصادی نیست. چرا که اقتصاد ایران به عزمی همه جانبه برای بهبود نیازمند است.

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار میزان در خصوص چهار رکن اصلی بسته دولت برای خروج از رکود به صورت غیرتورمی از جمله عدم اتکا به منابع بانک مرکزی برای خروج از رکود، دامن نزدن به بیماری هلندی، توسعه فعالیت های اشتغالزا، توجه به بنگاه های کوچک و متوسط و عدم امکان افزایش درآمد خانوارها با افزایش حجم پول، گفت: این بسته در حوزه اقتصادی حرفی برای گفتن ندارد.

وی ادامه داد: بسته‌ای که دولت تدوین کرده، الفبای اقتصاد است و مورد جدیدی در آن مشاهده نمی شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: دولت برای رونق اقتصادی باید به دنبال تقویت تولید، فراهم کردن بسترها برای جذب سرمایه های خارجی و همچنین تلاش برای تثبیت و کاهش نرخ ارز باشد.

بغزیان گفت: بسته ای تدوین شده از سوی دولت با توجه به شرایط کنونی قابلیت اجرایی شدن را ندارد و از سوی دیگر باید گفت که مشکل اقتصاد ایران پیچیدن نسخه متفاوت برای آن نیست بلکه اراده برای رفع مشکلات است.

بسته حمایتی دولت الفبای اقتصاد و مبتدیانه است
کارشناس اقتصادی گفت: بسته حمایتی دولت،‌ الفبای اقتصاد و مبتدیانه است،‌ مواردی که در بسته حمایتی دولت آمده است، مورد جدیدی را نمی توان مشاهده کرد و موضوعات آن بدیهی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین بحث در اقتصاد ما رکود است، تصریح کرد: اکنون هزینه واقعی تولیدکنندگان افزایش پیدا کرده که نتیجه آن افزایش قیمت تمام شده کالا بوده است بنابراین عملاٌ تولیدکننده توانایی رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را ندارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: تولیدکننده‌ها با چنین شرایطی به دنبال سرشکن کردن هزینه‌های جاری خود هستند بنابراین راهی جز کاهش تولید ندارند، یعنی سنگین‌تر شدن رکود، در صورتی که قلب اقتصاد، تولید است.

بغزیان گفت:‌ برای حل مشکلات اقتصادی باید عوامل آن را شناسایی و به دنبال چاره اندیشی برای حل آن باشیم، به اعتقاد بنده در درجه نخست دولت باید نرخ ارز را کاهش یا تثبیت کند و از سوی دیگر بستر و زیرساخت کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان را فراهم کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:‌ اکنون تحریم‌ها سست شده و تامین مواد اولیه تولیدکننده‌ها نیز نسبت به قبل آسان‌تر شده است بنابراین با توجه به شرایط کنونی، مشکلات حوزه تولید و اقتصاد کشور بسیار حاد نیست و می‌توان با مدیریت مشکلات آن را رفع کرد.

بسته حمایتی دولت قابلیت اجرایی شدن ندارد
وی با اشاره به اینکه برخی‌ها در بسته حمایتی، دنبال امداد غیبی و معجزه هستند، اضافه کرد: نسخه نوشتن برای اقتصاد کار راحتی است اما بسته حمایتی که دولت ارائه کرده است قابلیت اجرایی شدن ندارد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص دامن نزدن به بیماری هلندی نیز گفت: انتخاب این عنوان در این بسته اصطلاحی ناشیانه است، دولت باید به دنبال تدوین سیاست و چارچوبی برای خروج از رکود بر اساس واقعیت ها باشد.

بغزیان همچنین در رابطه با اینکه مسئولان دولتی از کارشناسان و اقتصاددان‌ها خواسته‌اند که دولت را نقد و به چالش بکشند، اضافه کرد:‌ اگر بخواهیم این بسته را نقد کنیم ابتدا باید گفت که عنوان بسته حمایتی باید به برنامه توسعه اقتصادی یا چشم اندازی از سند توسعه کشور تغییر نام یابد، در این بسته فقط ‌سیاست‌های توسعه ملی و تعریف ساده پیشرفت ارائه شده است و راهکار خروج از رکود را نمی‌توان دید.

دولت برای اقتصاد لالایی می خواند
بغزیان ادامه داد: در حال حاضر دولت با نسخه های مختلفی که برای اقتصاد پیچیده است، به نوعی لالایی خواندن برای اقتصاد است و احتمالاً می‌خواهد وانمود کند که به فکر وضعیت اقتصادی کشور است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *