شرف‌الدین: گفتمان انقلاب اسلامی نجات دهنده سینمای ایران است

16:00 - 23 دی 1394
کد خبر: ۱۲۱۳۵۶
مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: متاسفانه در دوره اصلاحات، فضای سالمی برای گفتمان انقلاب اسلامی وجود نداشت. از این رو به صراحت نمی‌توان از جاری شدن «گفتمان انقلاب اسلامی» در كشور سخن گفت.
بهبه نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمدرضا شرف‌الدین با بیان اینكه گفتمان انقلاب اسلامی یك گفتمان دینی است، اظهار كرد: ما باید با گفتمان دینی به سراغ انقلاب اسلامی برویم. این در حالی است كه هدف انقلاب اسلامی، فراگیر شدن «بایدها و نبایدهای دین» در همه شئون بشر بود. بنابراین، گستردگی این گفتمان از یك سو و تخصصی بودن آن موجب شد تا نیروهای خاص خودش را پیدا كند.
 
وی ادامه داد: هنوز بعد از سه دهه از انقلاب، وقتی یك جناح سیاسی روی كار می‌آید در بسیاری از موضوعات به‌ویژه در بخش فرهنگی دچار معضل است. آن هم به این دلیل كه نظریه مشخصی در عرصه فرهنگی ندارد و مجبور به آزمون و خطا كردن است!
 
این تهیه كننده سینمای ایران با بیان اینكه انقلاب اسلامی با پشتوانه دینی اتفاق افتاد یادآور شد: این علاقه و تعهد ملت ایران به دین بود كه موجب انقلاب شد؛ چرا كه ملت ایران بر این باور بودند كه دین پاسخگوی همه نیازهای آنان خواهد بود. هر چند كه در عمل، كشور در بسیاری از موارد دچار بحران شد و دلیلش آن بود كه راه‌های اجرایی برای موضوع‌های مختلف وجود نداشت. این در حالی بود كه جنگ، بلافاصله شروع شد و بسیاری از گفتما‌ن‌ها را تعطیل كرد و شرایط سیاسی - اجتماعی را از شرایط گفتمانی به شرایط اضطراری تغییر داد و اگر گفتمانی هم وجود داشت به لحاظ شرایط سیاسی، دخالت‌های بیگانگان و آدم‌های خودفروخته به شدت به نظام فكری لطمه زدند و شكل امنیتی به خودشان گرفتند و نتوانستند فضای گفتمانی را حفظ كنند مثل جریان منافقین و معارضینی كه به اسم گفتمان اما با نیت براندازی؛ گفتمان براه انداختند.
 
شرف‌الدین با اشاره به دوره اصلاحات اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی در دوره اصلاحات مهجور واقع شد و متاسفانه این دوره، فضای سالمی برای گفتمان انقلاب اسلامی محسوب نمی شود. از این رو به صراحت نمی‌توان گفت «گفتمان انقلاب اسلامی» همواره در كشور جاری بوده است. چرا كه یا شرایط مساعدی برای انجام آن در كشور فراهم نبوده یا اگر شرایط مناسبی هم وجود داشته، مصادره به مطلوب می‌شده و لطمه‌های آن بیشتر از منافعش بوده است؛ به‌ویژه در سینما كه ما خیلی كم این فضای گفتمانی را شاهد بودیم.
 
وی تاكید كرد: معتقدم آن چیزی كه می‌تواند سینمای ما را نجات دهد و سینمای ایران را به یك سینمای ملی، شاخص و ممتاز تبدیل كند، رویكرد گفتمان انقلاب اسلامی است كه هم، ضرورت  اجتماعی و سیاسی است و هم ضرورت فرهنگی جامعه امروزی ما محسوب می‌شود.
 
این سینماگر تصریح كرد: شهدا همچون یك بِرند ممتاز اجتماعی و فرهنگی برای همه جوامع به حساب می‌آیند و به قول مقام معظم رهبری، شهدا ستاره‌هایی هستند كه می‌توان به كمك آنان جهت‌یابی كرد؛ چرا كه شهدا شاخص‌های فرهنگی یك جامعه هستند.
 
وی با اشاره به شبه روشنفكرانی كه بر فضای فرهنگی كشور غلبه كردند، گفت: آبشخور بسیاری از جریان‌های روشنفكری، غیردینی و اومانیستی است. در حالی كه روشنفكر، كسی است كه از روشنگری های دینی برای تبیین تفكر و اعتقادات خودش استفاده كند اما جریان‌های شبه روشنفكری موجود، با دین زاویه دارند و برخی از آنان حتی دین ستیز هستند؛ ضمن اینكه سررشته اكثر آنان به لژیون‌های فراماسیونری می‌رسد.
 
شرف‌الدین در مورد برگزاری كنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند افزود: شاید یك شهید عكاس به طور مثال، دارای یك اثر هنری ممتازی نباشد اما آنچه كه می‌تواند برای ما مهم تر باشد هنر بزرگ‌تر او یعنی «شهادت» است و ما باید آن هنر را ببینیم و بزرگ كنیم؛ چرا كه به فرموده حضرت امام (ره) شهادت هنر مردان خداست.
 
تهیه‌كننده فیلم سینمایی «دلتنگی‌های عاشقانه» با بیان اینكه هنرمند هر جا رود قدر بیند و در صدر نشیند، گفت: برای ما دین‌گرایی، ولایت‌مداری و دغدغه‌هایی كه یك شهید را به شهادت رسانده مهم است. بنابراین سبك زندگی شهید، نگاه او به دنیا، آخرت، جامعه و از جمله هنر باید تبیین شود و اگر تبیین شد آنگاه می‌توانیم بگوییم هنرمند شهید ما تاثیرگذار بوده و توانستیم پیام و هنر او را به مخاطب منتقل كنیم.
 
كنگره سراسری 2000 شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل: سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دی‌ماه سال‌جاری توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشاركت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مركز بسیج سازمان صدا و سیما و بنیاد فرهنگی روایت به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *